כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ניסיון ההפיכה

הרוסים והעולם תוהים האם הדרמה באמת הסתיימה

אף אחד מהשחקנים המרכזיים במאבק הכוחות שהחל כשפריגוז'ין כבש את העיר הדרומית רוסטוב בשבת והתקדם לעבר מוסקבה, לא התחזק מהניסיון שהביא את המדינה לכמעט מלחמת האזרחים | היכן נמצא כעת ראש כוח וגנר והאם שויגו עדיין מנהל את העניינים?

הרוסים והעולם תוהים האם הדרמה באמת הסתיימה
כוחות וגנר בעיר רוסטוב צילום: צילום מסך

שאלות מרכזיות ללא מענה כוללות את עתידם של 25,000 חייליו החמושים בכבדות של וגנר, של יבגני פריגוז'ין ושל ההנהגה הצבאית של רוסיה, שלא הצליחה לעצור את התקדמותו המהירה לעבר מוסקבה ביום שבת האחרון. פרטי ההסכם שתיווך נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לעצירת שפיכות הדמים טרם פורסמו.

גם מקום הימצאו של פריגוז'ין, שלפי הקרמלין הסכים לעבור לבלארוס, לא היה ידוע אתמול. אנשיו אמרו לרשת טלוויזיה רוסית כי הוא "יענה על שאלות כאשר תהיה לו גישה לתקשורת נכונה". ביום ראשון כוחות וגנר נסעו דרומה בכביש המהיר מוסקבה-רוסטוב הרחק מהבירה והרחק מבלארוס.

פוטין עצמו לא הופיע בפומבי ולא פרסם הערות לגבי התנאים שבהם הסתיים המרד. שר ההגנה הרוסי וראש הכוחות המזוינים של רוסיה, שהדחתם הייתה הדרישה המרכזית של פריגוז'ין, נותרו מחוץ לטווח הראייה והשמיעה, על רקע ההשערות הגוברת כי הם עשויים להיות מוחלפים, אולי כבר היום, כך מדווח העיתון ה'וול סטריט ג'ורנל'.

הבוקר הודיע משרד ההגנה במוסקבה כי השר סרגיי שויגו הגיע לביקור במזרח אוקראינה ונפגש עם חיילים. לא נמסרו פרטים נוספים על הביקור, אך המשרד פרסם סרטון של שויגו במטוס צבאי מבלי לציין מתי והיכן הוא צולם. משרד ההגנה של אוקראינה מסר היום כי בשבועיים האחרונים הצליחו כוחותיה של קייב לתפוס מחדש 130 קמ"ר מהשטח שכבש צבא רוסיה.

"כל העולם ראה שרוסיה נמצאת על סף משבר פוליטי החריף ביותר", אמר סרגיי מרקוב, יועץ של פוטין לשעבר ופרשן פוליטי במוסקבה. "כן, הפוטש נכשל עכשיו. אבל לפוטשים יש סיבות בסיסיות. ואם יישארו הסיבות, פוטש יקרה שוב. וזה יכול להצליח".

עם זאת, מסקנה אחת משותפת ברוסיה ומחוצה לה הייתה שאף אחד מן השחקנים המרכזיים במאבק הכוחות שהחל כשפריגוז'ין כבש את העיר הדרומית רוסטוב בשבת, לא התחזק מהניסיון שהביא את המדינה לכמעט מלחמת האזרחים.

פוטין, שדרש בשבת מכוחות הביטחון שלו למחוץ את מה שהוא תיאר כמרד בוגדני, חנן את פריגוז'ין ואנשיו במוצאי שבת, לאחר שלוקשנקו נכנס למשא ומתן על פשרה בין הצדדים.

פריגוז'ין שצעד שני שלישים מהדרך לכיוון מוסקבה עם מעט התנגדות, בסופו של דבר קיפל את המרד לפחות לעת עתה. הצבא הרוסי וכוחות הביטחון בינתיים כמעט בדממה, חייליהם הוכיחו חוסר רצון, אם לא פחד מוחלט, לנסות לעצור את וגנר.

סקירה שפרסמה בסוף השבוע חברת "פילטר לאבס", המנטרת את דעת הקהל ברשתות החברתיות ברוסיה, העלתה כי התמיכה בציבור בפריגוז'ין וב"כוח וגנר" צנחה משמעותית. לפי הסקירה, ערוצי הטלגרם שהפעיל מפקד המיליציה, וכאלה שתמכו בו, נחסמו והקרמלין פתח ב"מתקפת תעמולה". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר בסוף השבוע כי ההסכם שהביא לעצירת ניסיון המרד נועד למנוע "עימות פנימי שיביא לשפיכות דמים ולהשלכות לא צפויות".

כוחותיו של וגנר הפילו בשבת שישה מסוקים רוסיים ומטוס פיקוד, והרגו 13 אנשי חיל האוויר, כך על פי אנליסטים צבאיים רוסים, מקרי מוות שלא יישכחו בקלות, במיוחד בתוך חיל האוויר הרוסי, שעליו מפקד בעל ברית של וגנר הגנרל סרגיי סורוביקין. הנזק כלל גשרים וכבישים שנהרסו על ידי השלטונות במטרה לעצור את השיירה של וגנר לכיוון מוסקבה.

כמה אזרחים וכמה חיילי וגנר נהרגו גם כאשר מטוסים רוסיים הטילו פצצות על הכביש המהיר של מוסקבה-רוסטוב, בניסיון לעצור את התקדמות המורדים.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר ביום שבת כי חיילי וגנר שלא השתתפו במרד ביום שבת יכולים לחתום על חוזים עם משרד ההגנה הרוסי. אתמול אנדריי קרטפולוב, ראש ועדת ההגנה של הפרלמנט הרוסי וסגן שר ההגנה לשעבר, היה עם מסר פייסני הרבה יותר. "כל חברי וגנר שירצו בכך יכולים לחתום על חוזים עם משרד הביטחון, גם כיחידות שלמות".

חיילי וגנר שתפסו את מפקדת המחוז הצבאי הדרומי ברוסטוב בשבת לא עשו שום דבר רע, הוסיף קרטפולוב. "הם מילאו פקודות", אמר. "הם לא פגעו באף אחד, לא שברו כלום. לאף אחד אין אפילו תלונה קטנה עליהם, לא אזרחי רוסטוב, לא אנשי הצבא של המחוז הצבאי הדרומי ולא גורמי אכיפת החוק".

גורלו של וגנר עצמו טרם נקבע, הוסיף קרטפולוב, ואמר כי הפרלמנט הרוסי עובד על חקיקה חדשה שתעניק לחברות צבאיות פרטיות מעמד חוקי. "להתפרק מנשקם ולפרק אותם תהיה המתנה הטובה ביותר עבור נאט"ו והאוקראינים", אמר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין כח וגנר רוסטוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד