כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ההורים זעקו: "הילדים במעצר בית, איך זה שאין 2 מיליון ₪ לתת?"

חברי הכנסת קוראים למשרד הבריאות לאשר הקצאת כסא גלגלים ממונע למאות ילדים עם מוגבלות בתפקוד קוגניטיבי נמוך | ההורים זעקו בוועדה: "הילדים במעצר בית, איך זה שאין 2 מיליון ₪ לתת?" | משרד הבריאות משיב: "עלות מעבר כולל להנעה ממונעת לילדים עם מוגבלות- עשרות מיליוני שקלים"

ההורים זעקו: "הילדים במעצר בית, איך זה שאין 2 מיליון ₪ לתת?"
אילוסטרציה צילום: pixabay

ועדת העבודה והרווחה קיימה דיון בנושא פתרון לניידות לילדים עם מוגבלות בעלי רמה קוגניטיבית נמוכה. הרקע לקיום הדיון הוא העובדה שהמדינה מתקצבת היום כסא גלגלים ממונע רק לילדים עם מוגבלות שיכולים לתפעל אותו בעצמם. ילדים בתפקוד קוגניטיבי נמוך זכאים לכסא גלגלים ידני, מה שמקשה מאוד על בני המשפחה והמטפלים.

הורים וילדים רבים עם מוגבלות הגיעו לוועדה, תיארו את הקשיים עמם הם מתמודדים וקראו למשרד הבריאות לאשר את הקצאת הכסאות הממונעים. תמר גלפנד, אמא לילדה בת 14: "זו בושה שילדים כאלה- חלקם מונשמים, לא מדברים, אוכלים בהזנה לתוך הבטן, מבקשים כיסא גלגלים ראוי כדי לצאת לרחוב ולא מקבלים, הם כרגע במעצר בית. תקציב הבריאות הוא 60 מיליארד ₪, איך זה שאין 2 מיליון ₪ לתת? אני קניתי לבתי כסא ממונע באופן פרט בהפרש של 15 אלף ש"ח לכיסא".

בפתח הדיון אמר מ"מ יו"ר הוועדה, מיוזמי הדיון, ח"כ יונתן מישרקי: "מדובר בנושא רגיש ומשמעותי מאוד עבור ההורים לילדים הנכים. אנחנו שומעים מהם על קשיים גדולים ורבים, שלעיתים מונעים מהם לצאת ולהסתובב עם הילדים. לכן, אנחנו מבקשים לתקצב עבור אותם הורים מנגנון טכני חשמלי שיאפשר להורים להניע את הכסא. מדובר בכמה מאות של ילדים בגילאי 12-18 ולפי הנתונים שקיבלנו סך העלויות למהלך כזה אמור לעמוד על כ-2 מיליון ₪ בשנה בלבד".

ח"כ דבי ביטון, מיוזמי הדיון: "מדובר בצעד מתבקש ותמוה שבכלל צריך להגיע עם נתונים כאלה לוועדה בכנסת. אנחנו בעולם כל כך מתקדם ואנחנו צריכים לעשות הכל כדי להקל על הילדים וההורים האלה, כי הנטל הוא כבד מאוד. לא מדובר בכמויות ובסכומים גדולים, זה המעט שאנחנו יכולים לעשות".

ח"כ אליהו ברוכי, מיוזמי הדיון אמר: "מדובר בילדים שתוחלת החיים שלהם לא ארוכה ומה שאנחנו כחברה יכולים לתת להם- אנחנו מחויבים לתת ולדאוג להם. כשאין את המענים המתאימים הילד נשאר בבית, כי הקושי להתנייד הוא גדול. אנחנו מבקשים לדעת איך אנחנו פותרים את הבעיה הזאת ונותנים למשפחות מענה מסודר". ח"כ יאסר חוג'יראת, מיוזמי הדיון: "תפקידנו וחובתנו לעזור למוחלשים, אני מקווה שנמצא אוזן קשבת במשרדי הממשלה. נדאג ונעזור עד שהדבר הזה יתממש".

ח"כ צגה מלקו, מיוזמי הדיון: "מספר הזכאים לא גבוה והחיים של הילדים האלה לא פשוטים. הדבר הקטן הזה שיסייע להם כל כך הוא מתבקש. זו האחריות שלנו כחברה ובכך אנחנו נמדדים".

רחלי אריאלי, אמא לילד עם מוגבלות: "אני עם 4 פריצות דיסק, לפני ניתוח. אני צריכה לסחוב קרוב ל-100 ק"ג כדי לצאת עם הבן שלי מהבית. התוצאה היא שהילד נכנס מההסעה הביתה ולא יוצא".  

דפנה אזרזר, מנכ"לית ארגון אהב"ה ואמא לבן 19 עם מוגבלות קוגניטיבית: "מדובר בדבר שהוא מובן מאליו ולא צריך לתחום אותו בגיל. ככל שהם גדלים צריך יותר את הכיסא הממונע. יש לי שני עובדים זרים וגם הם לא יוצאים עם הילד מפתח הדלת, כי הכסא שלו מאסיבי מאוד והוא עצמו שוקל קרוב ל-60 ק"ג".

 ד"ר ירון סחר ממשרד הבריאות השיב לדברים: "אין עוררין על הקושי הפיסי, הרגשי והנפשי שהורים נדרשים לו בטיפול כזה אבל הסוגייה חייבת להילמד ולקבל יחס במסגרת כוללת של מעבר להנעה ממונעת, שכן הקושי בהנעה של כיסא ידני קיים בין אם אתה ילד ובין אם הורה, בכל גיל ואני לא רואה סיבה לתעדף אוכלוסייה אחת על פני אחרת. בהסתכלות כזאת התחשיבים הם הרבה יותר גדולים, כאשר יישור קו במעבר לניידות ממונעת לכלל אוכלוסיית הילדים בגילאי 12-18 תעלה מעל 80 מיליון שח באופן ראשוני ועוד כ-20 מיליון ₪ באופן שנתי".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מישרקי אמר בתגובה לדברים: "אתה לוקח את הדברים להסתכלות רוחבית ואכן יש הרבה דברים שדורשים תיקון, אבל כרגע אנחנו עוסקים באוכלוסייה מאוד ספציפית וברורה. אנחנו מבקשים להבין מה היא העלות התקציבית הממוקדת לצורך הזה".

לסיכום הדיון אמר ח"כ מישרקי: "שמענו את ההורים והמצוקה הקשה שעמה הם מתמודדים בנושא בסיסי כל כך. אני מתכוון לפנות יחד עם ח"כ ברוכי לשר הבריאות ולבקש ממנו לתת דגש למציאת פתרון אותו חתך גילאים שהזכרנו כאן. לא יתכן שילדים נאלצים להינעל בבתים. נקיים דיון נוסף בהקדם כדי לשמוע את תשובות המשרד".

 

 

 

נכות מימון נכים פיצוי נכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד