י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
בנאט"ו כעסו

ארה"ב ידעה על המרד אך שמרה זאת בסוד מרוב בעלות הברית

ארה"ב אספה מידע מודיעיני מפורט על תוכניות המרד של ראש וגנר אך שמרה זאת בסוד מרוב בעלות הברית. כמה פקידי נאט"ו הביעו תסכול מכך שהמודיעין לא היה משותף לכולם. לא היה ברור בדיוק מתי פריגוז'ין יפעל, אמרו המקורות

ארה"ב ידעה על המרד אך שמרה זאת בסוד מרוב בעלות הברית
צבא רוסיה צילום: משרד ההגנה הרוסי

גורמי מודיעין אמריקאים הצליחו לאסוף תמונה מפורטת ומדויקת ביותר של תוכניותיו של ראש וגנר יבגני פריגוז'ין שהובילו למרד קצר המועד שלו ביום שבת האחרון, כולל היכן וכיצד וגנר מתכנן להתקדם, כך אמרו מקורות הבקיאים בעניין ל-CNN.

אבל המודיעין נשמר כל כך מקרוב שהוא ניתן רק לבעלי ברית נבחרים, כולל בכירים בריטיים, ולא ברמת נאט"ו הרחבה יותר, כך אמרו ל-CNN מקורות הבקיאים בעניין.

לא היה ברור בדיוק מתי פריגוז'ין יפעל, אמרו המקורות. אבל נראה שהוא החליט להתקדם עם תוכניתו בעקבות הכרזת משרד ההגנה הרוסי ב-10 ביוני לפיה כל החברות הצבאיות הפרטיות, כולל וגנר, ייאלצו לחתום על חוזים עם הצבא הרוסי החל מיולי ובעצם ייקלטו על ידי צבא רוסיה דרך משרד ההגנה.

המודיעין היה כל כך סודי שבתוך ארה"ב הוא תודרך רק לפקידי הממשל הבכירים ביותר ולחברים בודדים בקונגרס, שיש להם גישה לענייני מודיעין רגישים ביותר.

הסודיות סביב המודיעין הייתה הסיבה לכך שכמה פקידים בכירים באירופה ואפילו בכירים ברחבי ממשלת ארה"ב נתפסו לא מוכנים להתקפת פריגוז'ין ביום שישי האחרון, והמהירות שבה צעדו כוחות וגנר לתוך רוסטוב-על-דון ומעלה לכיוון מוסקבה בשבת בבוקר, אמרו המקורות.

כמה פקידי נאט"ו הביעו תסכול מכך שהמודיעין לא היה משותף לכולם. אך בכך היה סכנה בפגיעה במקורות ובשיטות רגישות ביותר, הסבירו המקורות. גם לבכירים אוקראינים לא נאמר מראש על המודיעין, כך אמרו גורמים רשמיים, בעיקר בגלל החשש ששיחות בין פקידים אמריקאים ואוקראינים עלולים להיות מיורטים על ידי האויב.

ביידן היה עסוק בימים שאחרי המרד בשיחה עם בעלות ברית, כולל מנהיגי צרפת, גרמניה, בריטניה וקנדה, כמו גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. במהלך השיחות הללו, ביידן שיתף איזה מידע יש לארה"ב על המרד, על מנת להבטיח שלמנהיגים תהיה הבנה טובה יותר של מה שהיה ידוע למודיעין האמריקני.

מלחמת אוקראינה רוסיה נשיא ארה''ב ולדימיר פוטין כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד