כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
שבת מחבלים גם יחד

כך פועל חדר המבצעים המשותף ברצועת עזה

פעיל חמאס צבאי בכיר, מפרט את דרכי הפעלת חדר המבצעים המשותף ברצועת עזה

כך פועל חדר המבצעים המשותף ברצועת עזה
הזרועות הצבאיות שהשתתפו בתרגיל המשותף הראשון צילום: פלגי ההתנגדות הפלסטינית

אימן נופל, חבר המועצה הצבאית הכללית של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס והאחראי על הקשרים הצבאיים, העניק ראיון נדיר לרשת אלג’זירה. בראיון דיבר נופל על חדר המבצעים המשותף של הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועת עזה, על נסיבות הקמתו, תפקידיו בשגרה ובחירום ועל תפקודו במהלך מבצע מגן וחץ במאי האחרון.

בדבריו ציין שחדר המבצעים המשותף הוא ביטוי להתנגדות המאוחדת מרצועת עזה וכי כל עימות עתידי מול ישראל יתרחש במסגרת החלטה קולקטיבית של חדר המבצעים. לגבי חשיבות חדר המבצעים בתפיסת אחדות הזירות ציין שהם מוכנים לקחת את המודל, לפתח אותו וליצור מסגרת כוללת לכלל כוחות “ההתנגדות” בכל הזירות ובכל החזיתות.

הרעיון להקמת חדר מבצעים משותף לזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועת עזה עלה בפעם הראשונה בשנת 2016 והוא נועד ליצור מטה אחוד של הזרועות הצבאיות של כל הארגונים ברצועה לפעולה מול ישראל במצב של עימות ברצועת עזה. כמו גם להדגיש את אחדות השורות. הרעיון הפך לרשמי ביולי 2018, בעיצומם של ימי “צעדות השיבה”, טרור ההצתות וסבבי ההסלמה עם ישראל. בחדר המבצעים שותפות הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטיניים ברצועה.

בפועל, תחת הנהגה והדרכה של הזרוע הצבאית של חמאס. מזה כשלוש שנים מקיים חדר המבצעים בכל שנה, בסוף חודש דצמבר, תרגיל צבאי בשם “המשענת האיתנה” בו לוקחים חלק כל הארגונים החברים בו. עד כה התקיימו שלושה תרגילים שכל אחד מהם נשא אופי שונה.

למרות שדוברי חדר המבצעים מרבים להדגיש את אחדות הפעולה של הארגונים הפועלים במסגרתו, הרי שחמאס, כמו גם שאר הארגונים מודעים לכך, שקשה לקיים חדר מבצעים המבטא שותפות ותיאום אמיתי בין ארגונים שונים בעלי זיקות פוליטיות שונות ואינטרסים סותרים. עדות לכך היא אי ההשתתפות הפעילה של חמאס, מסיבותיה שלה, בשני סבבי ההסלמה האחרונים (“עלות השחר”, אוגוסט 2022, “מגן וחץ”, מאי 2023) שנוהלו בעיקר על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין בסיוע חדר המבצעים המשותף.

לרוב המכריע של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים יש נציגות בחדר המבצעים המשותף. לדברי נופל הם הצליחו למזג את כל ההתארגנויות הצבאיות תוך הסכמה פנימית ביניהן. לדבריו, מספר ההתארגנויות הצבאיות ברצועה, לפני הקמת חדר המבצעים המשותף, הגיע ליותר מארבעים. במסגרת מאמצי חדר המבצעים המשותף להסדיר את הפעילות הצבאית בסביבה ממסדית ועממית התומכת ב”התנגדות” הם צמצמו את מספר הזרועות לעשר, שלכל אחת מקור הסמכות הפוליטית שלה. כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

נופל מנה תשע זרועות צבאיות השותפות, לדבריו, בחדר המבצעים המשותף.

גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין.

גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחורו פלסטין.

גדודי ההתנגדות הלאומית, הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין.

חטיבות צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית.

גדודי לוחמי הקודש (המג’אהדין), הזרוע הצבאית של ארגון לוחמי הקודש.

גדודי חללי אלאקצא /חטיבת נצ’אל אלעאמודי, פורשי פתח.

גדודי ג’האד ג’בריל, הזרוע הצבאית של החזית העממית – המפקדה הכללית.

גדודי אלאנצאר, הזרוע הצבאית של תנועת אלאחראר אשר הוקמה בשנת 2007 ברצועה ע”י חאלד אבו הלאל. שפרש מפתח והתקרב לחמאס.

לדברי נופל, מפקדת חדר המבצעים המשותף מבקשת להשלים את האיחוד והצירוף של שלוש התארגנויות צבאיות נוספות שנותרו ולא טופלו בשלבים הראשונים מסיבות שונות, כך שחדר המבצעים המשותף יהפוך למסגרת כוללת לכל הארגונים, ההתארגנויות והלוחמים ללא יוצא מן הכלל.

בהתייחסו למבצע “מגן וחץ” אמר אימן נופל כי כוונת ישראל הייתה לבודד את הזרוע הצבאית של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין משאר הארגונים על ידי התמקדות בסיכולים ממוקדים של מפקדיה, ובראשם ח’ליל אלבהתיני, אחד ממפקדי חדר המבצעים המשותף, ולסגור את המבצע תוך שעות. אולם, לדבריו, חדר המבצעים המשותף הצליח לשבור את כוונת ישראל.

חדר המבצעים מקיים בכל שנה, בסוף חודש דצמבר, תרגיל צבאי משותף בשם “המשענת האיתנה” בו לוקחים חלק כל הארגונים החברים בו. עד כה התקיימו שלושה תרגילים, שמתווה כל אחד מהם נשא אופי שונה. התרגילים שנקראו "המשענת האיתנה".

מכון מאיר עמית מבצע מגן וחץ עזה ארגוני טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד