כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הזהרו מצריבות

עונת המדוזות בפתח; מה קובע את מועד הגעתן ועזיבתן

עונת המדוזות בפתח, ובשנים האחרונות עולה מפעם לפעם השאלה, האם מועד ההגעה והעזיבה קשור לשינויי האקלים והעליה בטמפרטורת מי הים

עונת המדוזות בפתח; מה קובע את מועד הגעתן ועזיבתן
אילוסטרציה צילום: Edi Israel/Flash90

תיכף מתחילה עונת המדוזות, מומחה למדוזות, ד"ר דור אדליסט ופרופ' דרור אנג'ל, שניהם אקולוגים ימיים, התחילו בשנת 2011 במעקב אחר נחילי המדוזות שמגיעים לארץ.

רובנו מכירים את החוטית הנודדת. זו שמציקה וצורבת בקיץ. אבל מלבד החוטית הנודדת, יש עוד מיני מדוזות רבים בארץ, למשל כחולת השוליים, הפעמונית, הפרחונית והשייטת.

כידוע, מדוזות נסחפות עם הזרם. לכן הן מגיעות בעיקר מדרום ונסחפות צפונה. אבל מעניין לדעת גם, שבאחד השלבים במחזור החיים שלהן הן מתיישבות על מצע כמו סלע או קונכיה, אבל גם על פלסטיק, וזו עוד סיבה טובה שלא לזהם את הים.

אז מתי צפויה החוטית הנודדת להגיע לארץ?

כפי שכולנו יודעים, החוטית הנודדת, אותו מין יפה אך צורב מגיע לארץ בחודשי הקיץ. מלבד בשנים 2016 ו- 2018, הן הגיעו בכל שנה ביוני או ביולי. בעבר הן גם נשארו כאן עד אוקטובר, אך מהמחקרים שנערכו אנחנו רואים שבשנים האחרונות הן בדרך כלל עוזבות את החופים בתחילת אוגוסט. ייתכן ובאמת יש לכך קשר לעליה בטמפרטורת המים. בשנות השמונים טמפרטורת המים המקסימלית היתה 29 מעלות, והיום היא כבר מגיעה ל 31-32 מעלות...

אגב, מסתבר שיש מדוזות גם בחורף. לצד החוטית הנודדת (שנמצאת בדרך כלל בין סוף דצמבר לתחילת אפריל) אנו מוצאים גם את שני מיני מסרקניות, שזכו לפחות יחסי ציבור מאחר והן לא צורבות, אך נמצאות כאן כמעט כל השנה בכמויות מרשימות. גם החוטית מגיעה לכאן כמעט כל חורף, אם כי בשנים האחרונות נצפתה עליה בכמותן בחודשי החורף. ובדרך כלל כשהן מגיעות בחורף, הן ענקיות – בקוטר פעמון שמעל ל- 60 ס"מ. על פי אחת התיאוריות התחממות המים מאפשרת את שרידות ורביית המדוזות גם בחורף, וייתכן גם שהן פשוט מסיימות סיבוב בים התיכון ומגיעות אלינו בחזרה בוגרות יותר.

בכדי להמנע מצריבות ניתן לבדוק את מפת המדוזות, ואם נצרבתם יש לשטוף במי ים בלבד ולמרוח אלוורה או משחה נגד כוויות.

(המאמר פורסם על ידי ד"ר לילך לב מהשירות המטאורולוגי)
מדוזה מדוזות אקלים טמפרטורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד