כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
משדר חולשה

הפרשן מנתח: פוטין מחמיר את מצבו ותדמיתו לרעה

לאחר הצהרתו של הנשיא פוטין אמש, מומחה לענייני רוסיה מנתח את חזותו של פוטין בעת ההצהרה וכן את תוכן הדברים. "לא בטוח שההצהרה האחרונה הזו השיגה בכלל את האפקט המבוקש. אולי היא רק החמירה את מצבו של פוטין ותדמיתו עוד לרעה"

הפרשן מנתח: פוטין מחמיר את מצבו ותדמיתו לרעה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צילום: דוברות הקרמלין

אחרי ההצהרה שנשא אמש (שני) נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בדבר ניסיון ההפיכה שניסה כוח וגנר לבצע, העיתונאי יאיר נבות, שמסקר עשרות שנים את רוסיה בישראל חלק עם עוקביו ברשתות החברתיות את התובנות שלו מהנאום. 

לדברי נבות: "מאוד מאוד מוזר. לאחר ההודעה הדרמטית של דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב שנאומו הצפוי של פוטין "ללא כל הגזמה - יקבע את גורלה של רוסיה" - הגיע הנאום וארך חמש דקות וקצת בלבד. פוטין נראה בו כעוס, אפילו זעוף, וניסה לשדר נחישות, כאילו מבקש לתקן את המפלה התדמיתית שספג בסוף השבוע".

‏"ייתכן מאוד שיהיו הצהרות נוספות בהמשך, שלהן יהיה פן מעשי יותר, עם החלטות אופרטיביות - למשל שינויים בצמרת משרד ההגנה, או אפילו גיוס כללי נוסף וכן הלאה. בפועל לא בטוח שההצהרה האחרונה הזו השיגה בכלל את האפקט המבוקש. אולי היא רק החמירה את מצבו של פוטין ותדמיתו עוד לרעה".

עוד מוסיף נבות ומנתח: "‏ברור לחלוטין שפוטין מנסה לשדר שוב עוצמה, לקדם אחדות פטריוטית, אך במקביל לשדר גם מוכנות לעמוד מאחורי הבטחותיו לשכירי החרב של וגנר - אם יעמדו בסיכומים עמם, בראש ובראשונה לחתום על חוזים ישירות מול משרד ההגנה. פוטין הודה בתחילת דבריו לאזרחי ארצו: "תודה על הסיבולת, האחדות והפטריוטיות שלכם".

"הסולידריות האזרחית הזו הראתה שכל סחיטה, כל ניסיון ליצור מהומה פנימית נידון לכישלון. אני חוזר ואומר, הוכח הגיבוש הגבוה ביותר של החברה, הכוח הביצועי והמחוקק בכל הרמות. עמדה נחרצת וחד משמעית התומכת בסדר החוקתי ננקטה ע״י ארגונים ציבוריים, עדות דתיות, מפלגות פוליטיות מובילות, למעשה, החברה הרוסית כולה. כולם היו מאוחדים והתגייסו לעיקר - אחריות לגורל המולדת".

פוטין בקרמלין | צילום: דוברות הקרמלין.

"הוא ניסה להסביר שהכל היה בשליטה מהרגע הראשון (למרות שלא כך היה בפועל): ״אני מדגיש שמרגע תחילת האירועים התקבלו מיד כל ההחלטות הנדרשות לנטרול האיום שנוצר, להגן על הסדר החוקתי, על החיים והביטחון של אזרחינו. מרד מזוין היה מדוכא בכל מקרה. מארגני המרד לא יכלו שלא להבין זאת. כולם הבינו, כולל שהם הלכו למעשים פליליים כדי לפצל ולהחליש את המדינה, שמתמודדת כעת עם איום חיצוני עצום, לחץ חסר תקדים מבחוץ, כאשר בחזית מתים חיילנו עם המילים: ״לא צעד אחורה״!".

"‏עם זאת, מארגני המרד בגדו בארצם, בבני עמם, בגדו באלה שנגררו לפשע. הם שיקרו להם, דחפו אותם למוות, תחת אש, כדי לירות לעבר אנשיהם. בדיוק את התוצאה הזו - רצח אחים - רצו אויביה של רוסיה. גם הניאו-נאצים בקייב וגם פטרוניהם המערביים, וכל מיני בוגדים לאומיים".

‏"הם רצו שחיילים רוסים יהרגו זה את זה כדי שאנשי צבא ואזרחים ימותו, כדי שבסופו של דבר רוסיה תפסיד, והחברה שלנו תתפצל, תחנק בעימות אזרחי עקוב מדם. הם שפשפו את ידיהם, חולמים לנקום על כישלונותיהם בחזית ובמהלך מה שנקרא מתקפת הנגד, אבל הם טעו בחישוב״. פוטין שב והודה לכל מי שלדבריו סייע למנוע את המרד, אך הפגין גם הכרת תודה לרוב שכירי החרב של וגנר: "ידענו ואנחנו יודעים שהרוב המכריע של לוחמי ומפקדי קבוצת וגנר הם גם פטריוטים רוסים, מסורים לעמם ולמדינתם. הם הוכיחו זאת באומץ לבם בשדה הקרב, ושחררו את הדונבאס ואת נובורוסיה. הם ניסו להשתמש בהם בחושך נגד אחיהם ‏לנשק, איתם נלחמו יחד למען המדינה ועתידה״.

צילום: דוברות הקרמלין.

ואז מסביר פוטין שעשה את המקסימום למנוע שפיכות דמים: ״לפיכך, כבר מתחילת האירועים, בהוראתי הישירה, ננקטו צעדים למנוע שפיכות דמים רבה. זה לקח זמן, כולל לתת למי שטעה הזדמנות לחשוב שוב, להבין שמעשיהם נדחים בנחישות על ידי החברה, ולאילו השלכות טרגיות והרסניות על רוסיה, על המדינה שלנו, ההרפתקה שאליה הם נגררו, מובילות. אני מודה לאותם חיילים ומפקדים של קבוצת וגנר שקיבלו את ההחלטה הנכונה היחידה - הם לא הלכו לשפיכות דמים של אחים, הם עצרו בישורת האחרונה״.

ואז שוב מבהיר פוטין לשכירי החרב שיש להם מוצא, ואומר: ‏"היום יש לכם הזדמנות להמשיך ולשרת את רוסיה ע״י התקשרות בחוזה עם משרד ההגנה או רשויות אכיפת חוק אחרות, או לחזור למשפחה ולחברים שלכם. מי שרוצה יכול לנסוע לבלארוס. ההבטחה שהבטחתי תתקיים. אני חוזר, הבחירה היא שלכם, אבל אני בטוח שזו תהיה בחירה של חיילים רוסים שהבינו את טעותם הטרגית".

‏"למעשה", אומר יאיר נבות, "פוטין מנסה לספק פה את הגירסה שלו לאירועים הדרמטיים של שבת, ללא איזכור שמו של פריגוז׳ין פעם אחת, שעות בודדות אחרי שהאחרון מסר את גירסתו שלו לאירועים, תוך חזרה על האשמת המערב במזימה להחליש את רוסיה ולהפיק את המקסימום מהאפשרות של עימות רוסי פנימי. בנאומו מוקדם יותר‏ אמר פריגוז׳ין שהוא לא ניסה כלל להפיל את השלטון ברוסיה. לדבריו המסע שביים לכיוון מוסקבה חשף את הבעיות הביטחוניות הרציניות שקיימות במדינה. הוא ציין כי כוח "וגנר" יחדל מלהתקיים החל משבת הקרובה, ה-1 ביולי, היות ורוב רובם של שכירי החרב סירב להצטרף לצבא הרוסי ולהיות מועסקים אצלו".

‏"אפשרות נוספת היא כמובן העברה שלהם לבלארוס. גם לפריגוז׳ין היה חשוב להדגיש שהוא חשש משפיכות דמים, ולכן עצר את הכוחות בדרך למוסקבה: ״עצרנו באותו הרגע, כשהתברר שהמון דם צפוי להישפך. זו הסיבה מדוע אנחנו מאמינים שהמפגן שתכננו הספיק. ההחלטה להסתובב בחזרה נבעה משני גורמים: לא רצינו‏ לשפוך דם רוסי. שנית, צעדנו כהפגנת מחאה". הוא הודה כי אנשיו הרגו טייסים רוסים במהלך האירועים, ואמר כי הם "מצטערים על כך שנדרשו לתקוף את כלי הטיס. עם זאת, הם אלה שהפציצו את הכוחות שלנו באמצעות פצצות וטילים". כעת צריך להמתין ולראות האם פוטין יישא הצהרות נוספות בשעות הקרובות". כך המומחה לענייני רוסיה.

צילום: דוברות הקרמלין.

עוד מוסיף נבות וכותב: "מבצע שיקום התדמית נמשך. מיד לאחר נאומו של פוטין הוא כינס פגישת בכירים בקרמלין. במה שמצביע כנראה על עייפותו, הוא התבלבל בתחילת דבריו ואמר "יום טוב" במקום "ערב טוב" ומיהר מיד לתקן. דברי הפתיחה של הפגישה תועדו בתקשורת הממלכתית. מי השתתף בפגישה הזו?".

"היו שם התובע הכללי איגור קרסנוב, שר הפנים וולדימיר קולוקולצב, שר ההגנה שוייגו, ראש ה FSB אלכסנדר בורטניקוב, ראש ה"משמר הלאומי" (רוסגברדיה) ויקטור זולוטוב, ראש ה FSO (שירות האבטחה הפדראלי של רוסיה) דימיטרי קוצ'נב, ראש "ועדת החקירות הממלכתית" אלכסנדר בסטירקין וראש האדמיניסטרציה הנשיאותית אנטון ווינו. בתחילת הפגישה אמר פוטין: "כינסתי אתכם כדי להודות לכם על העבודה שנעשתה בימים הללו, וכל מנת לדון במצב שהתפתח בנקודת הזמן הנוכחית".

"נדון גם במשימות העומדות בפנינו כתוצאה מהאירועים שהתרחשו בארצנו". שימו לב שהפגישה הזו התכנסה בסביבות חצות הליל בקרמלין. מה היה למשל קורה אם היא היתה מתכנסת מחר בבוקר? ברור שלפוטין חשוב מאוד להראות, להמחיש, להדגיש, שהוא שולט בעניינים, עובד סביב השעון, גם בחצות הליל. זה לא סתם. זה מתוכנן באופן מדוקדק". כך בניתוח של המומחה לענייני רוסיה יאיר נבות.

ולדימיר פוטין נשיא רוסיה מרד הצהרה ניסיון הפיכה יבגני פריגוז'ין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד