כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
על שולחנו של עמוד ההוראה

דין תורה מרתק על תמונות של ר' ישעיה'לה

שאלה מרתקת שהגיעה לפתחו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בעקבות דירה להשכרה שבעליה לא הצליח להשכירה לשום אדם, משום שכל מי שביקר בדירה טוען שהיא מלאה בעכברים וזאת משום שקירות הבית מלאים בתמונות של הרבי הקדוש ר' ישעיה'לה מקרעסטיר. הסיפור המלא

דין תורה מרתק על תמונות של ר' ישעיה'לה
רבי ישעיל'ה מקרעסטיר זי"ע צילום: באדיבות המצלם

שאלות רבות ומגוונות, מהן פיקנטיות ומקוריות, מגיעות מרחבי העולם מדי כמה זמן לפתחו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין. אחת מהם התפרסמה לאחרונה בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' היוצא לאור ע"י כולל בית דוד בחולון, השאלה והדיון בצידה עוררה פולמוס נרחב בעולם ההלכה:

תחילתה של השאלה ביהודי בשם ראובן, שהשכיר את דירתו לשמעון לתקופה של כמה שנים, וסיכמו שככל ואינו רוצה להמשיך לגור בדירה, צריך להודיע לראובן לפחות חודשיים מראש. ואכן חודשיים לפני תום מועד השכירות, הודיע שמעון לראובן שבתום הזמן הוא עוזב את הדירה, הודיע לו ראובן אם כן אני מתחיל לפרסם את הדירה להשכרה, ואבקש שתסדר ותנקה את הדירה, כדי שיקפצו עליה אנשים לשוכרה.

ואכן, ראובן השקיע כסף רב בפרסום הדירה, אנשים רבים פנו, ראובן שלחם לשמעון לתאם זמן להגעה לבדוק את הדירה, וראובן היה בטוח שתוך כמה ימים יסגור חוזה נוסף, הדירה הייתה גדולה ונקיה, במיקום מעולה, ובסכום נח. אך למרבה הפלא אף אחד מבין השוכרים לא חזר לראובן לסגור חוזה על שכירות הדירה.

לאחר שהגיעו עוד ועוד שוכרים, פנה ראובן אל אחד מהשוכרים שביקרו בדירה, ושואל: "האם היית בדירה שלי", המבקר משיב "בוודאי", "האם השוכר המתגורר שם קיבל אותך בסבר פנים יפות", "כן". "הוא מראה לך חסרונות בדירה", "לא". "אז מדוע לא רצית את הדירה?", ולמרבה התדהמה משיבו המבקר: "מה אתה מדבר, כל הדירה מלאה בעכברים"!.

ראובן נבהל, ולא הבין במה מדובר, הרים טלפון מיידי לשמעון, שגם הוא נבהל ולא הבין מה כוונת אותו מבקר, שכן מעולם לא ביקר בדירה עכבר. מיד חזר ראובן לאותו מבקר, ואומר לו "האם ראית שם עכברים בדירה?", והוא משיב לו: "לא ראיתי עכברים ממש, אבל כל הקירות מלאים עם תמונות של האדמו"ר הקדוש רבי ישעיה'לה מקרעסטיר זצ"ל... מי תולה תמונות שלו? רק מי שצריך סגולה נגד עכברים, לכן אינני רוצה לשכור דירה כזו"...

ראובן, בעל הדירה, חזר לשמעון לברר האם אכן הדירה מלאה בתמונות של ר' ישעיה'לה והוא מאשר שכן, אך אין לזה שום קשר לעכברים, אני נוסע תמידי לקברו של רבי ישעיה'לה זצ"ל, ואני מאד מחובר אליו, וכחסיד שלו אני ממלא את כל קירות הבית בתמונותיו.

כעת תובע ראובן המשכיר משמעון השוכר: "עליך להוריד את כל התמונות מהקירות, משום שהם מזיקים לי, בגלל תמונות אלו אנשים המבקרים בדירה בטוחים כי היא מלאה בעכברים, ולכן אינני יכול להשכיר את הדירה".

מאידך טוען השוכר: "כל זמן שאני שוכר את הדירה, זכותי להשתמש בה כרצוני, וזכותי לתלות בה תמונות של הרבי שלי, אינני רוצה להרגיש בבית האבל..."

עמוד ההוראה דן בשאלה זו בהרחבה, ומסקנתו שמכמה סיבות השוכר חייב להוריד את התמונות לכל הפחות בזמן שאנשים מגיעים לראות את הדירה, משום שהדירה שייכת למשכיר והשוכר שוכר אותה למגורים בלבד, ואסור לו לשנות ולעשות דברים בדירה כרצונו ללא אישור של בעל הדירה, וודאי ששינוי כזה המזיק למשכיר, בוודאי שיכול בעל הדירה לעכב ולמנוע בעדו. ואמנם זה רק "גרמא", שגורם על ידי התמונות נזק שלא יבואו שוכרים, אך כל זה לגבי אם הוא חייב או פטור, אבל לכתחילה ודאי שאסור לגרום נזק לאחר גם בגרמא.

וכדרכו בקודש, הוסיף עמוד ההוראה אנקודטה מעניינת ואמר: "האדמו"ר רבי ישעיה'לה הצטיין באהבת ישראל, והיה אוהב כל יהודי, והשתדל כל ימיו בטובתם של ישראל ברוחניות ובגשמיות. ובוודאי שמעולם לא הזיק ליהודי אפילו לא בגרמא, ואם כן אותו שוכר שתולה את התמונה של הרבי וחושב שזה יועיל לו, צריך להיות בטוח כי אם התמונה של אותו אוהב ישראל תזיק ליהודי אחד ותגרום לו צער, לא רק שהתמונה לא תועיל לו, אלא יתכן שאף תזיק לו, ובוודאי ההשפעות שרוצה לקבל מהרבי בגלל התמונה לא יועילו לו".

קרעסטיר רבי ישעיה מקרעסטיר הרב יצחק זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד