א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
"מהפכה בעולם המודיעין"

ראש השב"כ רונן בר חשף: זיהינו איומים באמצעות בינה מלאכותית

ראש השב"כ חושף כי באמצעות טכנולוגיות בינה מלאכותית זוהו לא מעט איומים נגד ישראל. "אנחנו מזהים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לפרוץ ולעזור לאנושות, אך גם מזהים את הסיכונים הגדולים" | עוד אמר בר: "ההסתה שיש כיום לא מגיעה מהמסגדים, אלא מהטלפונים הניידים"

ראש השב"כ רונן בר חשף: זיהינו איומים באמצעות בינה מלאכותית
רונן בר בכנס הסייבר צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ראש השב"כ רונן בר התייחס הבוקר (שלישי) לעבודת הארגון בעידן טכנולוגיית הבינה המלאכותית. בנאום שנשא באוניברסיטת תל אביב סיפר על הטמעת הטכנולוגיה בעבודת הארגון: "הבנו שלא נוכל לנצח במלחמה הזאת באמצעות מקלות ואבנים", אמר והוסיף: "העבודה הטכנולוגית הופכת לנתח משמעותי יותר ויותר בפעילות שלנו. הטמענו את טכנולוגיית הבינה המלאכותית בעבודת הארגון".

לדבריו, "זיהינו באמצעות ה-AI מספר לא מבוטל של איומים. על מנת לוודא שה-AI יוביל לאבולוציה ולא לרבולוציה (שינויים הדרגתיים ולא מהירים. מ.ג.), נצטרך שיתופי פעולה ופתיחות בין ענקיות הטכנולוגיה לגופי הבטחון".

בר אמר כי "בכל הנוגע לבינה מלאכותית, אנחנו מזהים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה לפרוץ ולעזור לאנושות, אך גם מזהים את הסיכונים הגדולים שיש ל-AI. בכל הנוגע אלינו, אין שום כוונה להפוך את הבינה המלאכותית לגורם שמקבל החלטות, אבל בתור 'טייס משנה', ללא ספק הטכנולוגיה הולכת לעשות מהפכה גם בעולמות המודיעין".

עם זאת, הזהיר בר מפני ההשלכות של הטכנולוגיה על הביטחון הלאומי, וקרא לרגולציה על התחום. "כדי לפתח יכולות גרעיניות נדרשו יכולות מעצמתיות, כדי להפעיל בינה מלאכותית צריך רק מכשיר סלולרי וחיבור לרשת, ואם היא משמשת בידיים הלא נכונות היא פוטנציאל הנזק שלה הוא אדיר. בהיעדר היכולת להטיל אחריותיות, החוק הוא חוק הג'ונגל".

רונן בר בכנס הסייבר באוניברסיטת תל אביב. צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ראש השב"כ התייחס לאיומים שבאים מן הרשתות ואמר כי "הרשתות החברתיות נמצאות איתנו כבר כעשור, והאתגרים בהתמודדות עם הסכנות מהן רק הולכים וגדלים. מאחר ומידע הוא כוח והוא עבר מהספריות למרחב המקוון, אפשר להגיד כי הרשתות החברתיות הפכו למקור הידע הכי רלוונטי לנו".

"הסכנות שאנו מזהים מהרשתות החברתיות היא אלימות, שלא נגמרת רק במילה הכתובה, היא עוברת להסתה שמובילה לאלימות, אותה האלימות והטרור שאנחנו מזהים ומסכלים בג'נין, שכם ובכל רחבי הרשות הפלשתינית. מאחורי ההתארגנויות הטרוריסטיות האחרונות שסיכלנו זיהינו את הזרוע הארוכה של איראן", הוסיף.

עוד אמר בר: "ההסתה שיש כיום לא מגיעה מהמסגדים, אלא מהטלפונים הניידים. מתקפת הטרור שהתרחשה בשנה שעברה בבאר שבע היא דוגמה מובהקת לכך. איש לא ידע שהטרוריסט הולך לתקוף – לא אשתו, לא משפחתו. רק העדות שעל המחשב שלו, שכללה תכנים קיצוניים של דאעש".

"ארגוני הביטחון המסורתיים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש, שבו כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למפגע בהחלטה של רגע".

 

בינה מלאכותית רונן בר שב"כ אוניברסיטת תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד