י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ביטול עילת הסבירות

סערה בוועדת חוקה: "היועמ"שית מונתה על ידי אויב מספר 1 של נתניהו"

בוועדת חוקה נמשכו הדיונים על ביטול עילת הסבירות במסגרת הרפורמה המשפטית שהממשלה מקדמת. במהלך הדיון תהתה ח"כ אלהרר מיש עתיד באיזו עילה יפטרו את היוע"משית ללא סיבה מקצועית. פינדרוס השיב: "אם היא מונתה על ידי הממשלה אחרת - הייתי מפטר אותה מיד"

סערה בוועדת חוקה: "היועמ"שית מונתה על ידי אויב מספר 1 של נתניהו"
ח"כ פינדרוס בוועדת החוקה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בוועדת החוקה נמשכו היום (שלישי) הדיונים על ביטול עילת הסבירות במסגרת הרפורמה המשפטית שהממשלה מקדמת.

במהלך הדיון שאלה חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד: "באיזו עילה היית פוסל מצב שבו יהיה ניתן לפטר את היועצת המשפטית לממשלה בלי סיבה מקצועית?".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה, שמנהל את הדיונים במקומו של היו"ר ח"כ שמחה רוטמן שנמצא בבריסל, השיב כי "יועצת משפטית לממשלה שמונתה על ידי ממשלה אחרת - הייתי מפטר אותה מיד".

חברי האופוזיציה נזעקו בעקבות דבריו של פינדרוס אך הוא המשיך: "האם נראה סביר שג'וליאני יקבל החלטה אם ביידן כשיר? באיזו מדינה זה היה מתקבל חוץ ממדינה הזויה כמו ישראל".

פינדרוס הוסיף ותקף: "היועצת המשפטית מונתה על ידי "אויב מספר 1 של ראש הממשלה", וכשנשאל למי התכוון השיב: "גדעון סער".

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת החלה לדון ביום ראשון בהצעה לביטול עילת הסבירות על החלטות נבחרי ציבור. במהלך הדיון האשימו חברי אופוזיציה את הקואליציה כי קידום ההצעה יביא לסיום שיחות ההידברות בבית הנשיא.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "זה חוק להלבנת השחיתות". במקביל, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לקדם את הצעת החוק שתחליש את לשכת עורכי הדין באמצעות העברת סמכויותיה לגוף חדש.

בדיון בוועדת החוקה הוסיף גנץ כי "במקום להגיע להסכמות בבית הנשיא אנחנו מחזירים את זה לערוץ חקיקה חד־צדדי. זה לא ייתכן. אנחנו לא יכולים לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים". הוא פנה ליו"ר הוועדה שמחה רוטמן ואמר: "אין לכם רוב בעם, ספק אם יש לכם רוב בכנסת... אני מציע לך להחזיר את המנדט בנושא הזה לראש הממשלה".

עילת הסבירות היא עילה במשפט המינהלי, שמשמשת את שופטי בג"ץ ובתי המשפט המינהליים ככלי מרכזי לביקורת שיפוטית על החלטות הממשלה ושריה ועל החלטות של רשויות מינהליות אחרות. כך למשל, ביטל בג"ץ את מינויו לשר הבריאות והפנים של יו"ר ש"ס אריה דרעי - שהורשע בפלילים ונידון למאסר על תנאי - בנימוק כי החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנותו לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני", שמחייב את ביטול ההחלטה.

לפי ההצעה שמקדמת הקואליציה, באמצעות תיקון לחוק יסוד: השפיטה, תבוטל עילת הסבירות בכל הנוגע להחלטות הממשלה ולמינויים שלה. בניגוד למצב כיום, בית המשפט לא יהיה רשאי לפסול בעילה זו כל החלטה המתקבלת בידי נבחרי ציבור - ממשלה, ראש ממשלה, ראש עיר, שר או חבר כנסת - לרבות החלטות על מינויים ופיטורים. "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם", נכתב בהצעה. ההצעה אינה מתכוונת לבטל את עילת הסבירות בכל הנוגע להחלטות של פקידים שאינם נבחרי ציבור.

 

ועדת חוקה יצחק פינדרוס בנימין נתניהו גלי בהרב מיארה גדעון סער הרפורמה המשפטית עילת הסבירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד