כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התנהגו כרגיל

שומרי השבת ברוסיה לא ידעו על המרד והופתעו בחצות מוצאי שבת

על רקע המרד שנכשל ברוסיה נגד ההנהגה הצבאית, מתברר כי במהלך השבת בו לוחמי כוח וגנר צעדו למוסקבה, הקהילות היהודיות לא ידעו על כך בכלל. בינתיים מחנות הקיץ היהודיים ברוסיה נפתחו בהם ישתתפו אלפי ילדים בקעמפים

שומרי השבת ברוסיה לא ידעו על המרד והופתעו בחצות מוצאי שבת
מחנות הקיץ ברוסיה צילום: לוי נאזרוב

במהלך יום השבת האחרון בזמן שמיליציית כוח וגנר צועדת לכיוון מוסקבה בנסיון למרוד בהנהגה הצבאית הרוסית, וחיילים רוסים נהרגים כשהמסוקים שלהם מופלים על ידי אנשי וגנר, בקהילות היהודיות ברחבי רוסיה לא ידעו על כך.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הקהילה היהודית בעיר רוסטוב לשם נכנסו אנשי וגנר בתחילת הפלישה כן קיבלו מידע לגבי המצב כדי להיערך בהתאם, אך הקהילות היהודיות המרוחקות יותר אלו ששומרות שבת כולל הקהילות במוסקבה לא ידעו על כך בכלל. רק במוצאי שבת נודה ליהודים על הדרמה הגדולה שהיתה השבת, כשכוח וגנר היה בדרכו למוסקבה ונסוג כ-200 קילומטרים ממוסקבה.

השבת האחרונה ברוסיה היתה הכי ארוכה בשנה (תרתי משמע), השבת יצאה קרוב לחצות, רק לאחר התפילה והבדלה גילו היהודים את הדרמה הגדולה כשהם פתחו טלפונים, במהלך השבת קיימו היהודים את התפילות ואת סדרי הלימוד וההתוועדויות הקבועים. על רקע הדברים הללו ועם תחילת עונת חופשת הלימודים בבתי הספר הכלליים ברוסיה, החלו מיד לפעול מחנות הקיץ היהודיים בפיזור נרחב בכל ערי רוסיה.

בקעמפים הייעודים, מקבלים התלמידים מנות יהדות מתוגברות על ידי המדריכים המסורים, הממלאים את יומם בתוכן רוחני רב, המשפיע רבות על התלמידים ואף על הוריהם, וכבר בשבוע הראשון נרשמו הצלחות רבות, כאשר ילדים קיבלו על-עצמם לבישת ציצית בכל יום, תפילה, צדקה ועוד מצוות מעשיות רבות.

את רשת הקעמפים "גן ישראל" יזם הרבי מליובאוויטש, במיוחד למען הילדים היהודיים שאינם זוכים ללמוד במשך כל השנה במוסדות חינוך יהודיים. אל הדגל נקרא בשעתו הרה"ח ר' משה לאזאר שליט"א, אשר פתח ועמד בראש פרויקט חשוב זה במשך מספר שנים, עד שנשלח כשליח לאיטליה להקמת מוסדות חינוך. בנו, רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, הלך בעקבות אביו, והקים לפני כ-35 שנה את מערך הקעמפים "גן ישראל" ברוסיה, ששימש כבסיס לייסוד מוסדות החינוך הרבים בכל רוסיה, ופירות מחנות קיץ אלו רבים מספור.

לפני מספר ימים, הגיע הרב הראשי לביקור בקעמפ המרכזי במתחם "גן ישראל" באזור "איסטרה" שבפרברי מוסקבה, והתקבל בהתרגשות על ידי מאות החניכים. בדבריו בפניהם ציין הרב הראשי את הזכות הנפלאה שנפלה בחלקם, וקרא לנצל את הימים לרכוש קנייני תורה, מצוות ומעשים טובים, להמשיכם לביתם ולמשפחתם ולכל השנה כולה.  בסיור מקיף עמד הרב הראשי מקרוב על השיפוצים הרבים שנערכו במקום, לטובת הילדים הרבים, הנהנים מתנאים משופרים ומושקעים ברוחניות ובגשמיות. הרב הביע את תודתו לתורמים הנעלים, למנהל הקעמפ - רב  בית חב"ד באזור 'מוסקבה סיטי' השליח ר' יוסף ויסברג, ולמדריכים המסורים, שרבים מהם הם עצמם בוגרי קעמפים אלו משנים עברו.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרב בערל לאזאר מוסקבה רוסטוב כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד