כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

צבא סודאן הכריז על הפסקת אש 'חד צדדית' ביום הראשון של החג

ראשי הצבא הסודני הלוחם וכוחות ה-RSF החצי-צבאיים הכריזו על הפסקות נשק חד-צדדיות לרגל החג המוסלמי שנחוג במדינה המפולגת בימים אלו  

 צבא סודאן הכריז על הפסקת אש 'חד צדדית' ביום הראשון של החג
חיילי צבא סודן צילום: צבא סודן

מפקד צבא סודן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן , הכריז על הפסקת אש "חד-צדדית" ביום הראשון של חג עיד אל-אדחא המוסלמי. בנאום בטלוויזיה ביום שלישי, קרא בורהן גם לצעירים להגן על המדינה בבית או בהצטרפות לכוחות המזוינים.

"המזימה מחייבת מכולם להיות ערים ומוכנים להגיב לאיומים הקיומיים על ארצנו, ולכן אנו קוראים לכל הצעירים ואשר יכולים להתגונן לא להסס לשחק את התפקיד הזה, בין אם ממקום מגוריו ובין אם בהצטרפות. הכוחות המזוינים", אמר בורהאן במהלך הנאום.

ההכרזה על הפסקת האש מגיעה לאחר שיריבו של בורהאן וראש כוחות התמיכה המהירה החצי-צבאית של סודאן (RSF), הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו, הידוע בכינויו "המדטי", הכריז על הפסקת אש של יומיים במאבקו נגד הצבא. "אנחנו מכריזים על הפסקת אש חד-צדדית, למעט מצבי הגנה עצמית, ערב עיד וביום עיד אל-אדחה", אמר ביום שני בהקלטה שפורסמה בפייסבוק. המדי הביע תקווה שחג העיד יספק הזדמנות לפיוס בין העם הסודני. מתוך הכרה בתנאים ההומניטריים המאתגרים שנגרמו בעקבות המלחמה, הוא אמר: "אנו מקווים לצאת מהמלחמה מאוחדים וחזקים יותר".

עיד אל-אדחה , או חג הקורבן, הוא אחד החגים המוסלמיים החשובים ביותר, המציין את שיאו של החאג' השנתי (עלייה לרגל) בערב הסעודית. סודאן נהרסה בלחימה בין הצבא ל-RSF מאז אמצע אפריל בסכסוך שהרג לפחות 2,000 אזרחים ופצע רבים נוספים.

הארגון הבינלאומי להגירה (IOM) מעריך שהסכסוך עקר כמעט שני מיליון בני אדם מבפנים, ויותר מ -600,000 נמלטו למדינות שכנות. שיא של 25 מיליון בני אדם - יותר ממחצית מאוכלוסיית המדינה - זקוקים לסיוע והגנה, על פי האו"ם, שאמר שהוא קיבל רק חלק קטן מהמימון הדרוש.

הבירה חרטום ואל-ג'ניינה, בירת מדינת מערב דארפור, נפגעו בצורה הקשה ביותר מהמלחמה, אם כי המתיחות והעימותים הסלימו בשבוע שעבר בחלקים אחרים של דארפור ובקורדופן שבדרום.

ערב חג עיד אל-אדחא השתוללו קרבות בבירת סודאן לאחר שכוחות צבאיים צבאיים כבשו את בסיס המשטרה הראשי של חרטום. עדי ראייה אמרו שה-RSF תקף בסיסי צבא במרכז, בצפון ובדרום חרטום. במקומות אחרים במדינה, נפתחו חזיתות חדשות נגד הצבא מקבוצת מורדים מקומית בדרום קורדופן, דרומית לבירה, וכן במדינת הנילוס הכחול על הגבול עם אתיופיה.

כמה יוזמות הפסקת אש כושלות הוכרזו מאז פרוץ הסכסוך ב-15 באפריל, כאשר הצדדים הלוחמים מאשימים זה את זה בהפרת ההסכמים. בימים האחרונים התגברו הלחימה לאחר ששורת עסקאות הפסקת אש שסוכמו בשיחות שהובילו ארצות הברית וסעודיה בג'דה לא הצליחו לעמוד.

סודן הפסקת אש מלחמת אזרחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד