כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
20 שנה הלכו לפח

העובד בסך הכל כיבה את האזעקה- וגרם לנורא מכל

עובד נקיון במעבדה בניו יורק שמע צליל מעצבן שהפריע לו לנקות אז הוא כיבה את האזעקה | הוא בטעות כיבה את המקפיא שהכיל דוגמיות מחקר ובכך הרס אותן וגרם לנזק של מיליונים

העובד בסך הכל כיבה את האזעקה- וגרם לנורא מכל
מבחנות מעבדה בכללית צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עובד ניקיון הרס עשרות שנים של עבודה "פורצת דרך" על ידי כיבוי מקפיא מעבדה המכיל דוגמאות מפתח בשל צליל אזעקה "מעצבן", טענו עורכי דין אמריקאים. היה שלט המסביר כיצד להשתיק את הצפצוף, אך לפי הדיווחים המפסק כבה לאחר שהעובד לא קרא נכון את השלט.

דגימות שאוחסנו ב-80C-  נותרו "בלתי ניתנות להצלה", וגרמו לנזקים של מיליון דולר, אמרו עורכי דין. בית הספר של המעבדה תובע את המעסיק של המנקה על הכשרה לא מתאימה.

החברה החזיקה בחוזה של 1.4 מיליון דולר לניקוי המכון הפוליטכני של רנסלר בטרויה, ניו יורק בשנת 2020, אז התרחש האירוע לכאורה. למחקר על פוטוסינתזה, בראשות פרופ' לקשמי, היה פוטנציאל להיות "פורץ דרך" בקידום פיתוח פאנלים סולאריים, כתב עורך דין של המכון.

כמה ימים לפני כיבוי המקפיא, הופעלה אזעקה כדי להתריע על עליית טמפרטורה של בסך הכל 3C. למרות שהתנודה יכלה להיות הרת אסון, פרופ' לקשמי "קבע שלמרות העליה בטמפפרטורה- תרביות התאים, הדגימות והמחקר לא נפגעים", נכתב בתיק המשפטי. בשל מגבלות הקורונה באותה עת, ייקח שבוע עד שיוכלו להתחיל תיקונים כלשהם.

בינתיים, בשלט על דלת המקפיא נכתב: "מקפיא זה מצפצף כשהוא בתיקון. נא לא להזיז או לנתק אותו מהחשמל. אין צורך בניקוי באזור זה. תוכל ללחוץ על כפתור האזעקה/השתקת בדיקה למשך 5-10 שניות אם תרצה להשתיק את הצליל." אבל ימים לאחר שהחלה האזעקה, המנקה כיבה את המפסק המספק חשמל למקפיא.

רוב הדגימות שהיו אמורות להישמר במינוס -80 מעלות צלזיוס "נפרצו, הושמדו והפכו לבלתי ניתנות להצלה, והרסו יותר מ-20 שנות מחקר", לפי התיק המשפטי. דו"ח שהוגש על ידי צוות בטיחות הציבור במכון אמר שהמנקה חשב שהם מדליקים את המפסק כשהם למעשה כיבו אותו, כך דיווח ה"ניו יורק פוסט".

הטמפרטורה עלתה לכאורה ב-50 מעלות לכ-30 מעלות צלזיוס עד שהחוקרים גילו את השגיאה.

עורך הדין מייקל גינסברג טען כי עובד הניקיון שמע "אזעקות מטרידות", ועורכי דין שראיינו אותו דיווחו כי "הוא עדיין לא נראה מאמין שעשה משהו לא בסדר, אלא רק ניסה לעזור".

הצוות המשפטי של המכון אומר שהחברה שהעסיקה את המנקה לא הצליחה להכשיר את עובדה כראוי. מהחברה טרם נמסרה תגובה.

מקפיא מחקר טעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד