כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ההיסטוריה חוזרת

מתי הגיעו לראשונה יהודים לתימן ומה הקשר לשלמה המלך ולמלכת שבא

מתי הגיעו לראשונה יהודים לתימן ומה הקשר לשלמה המלך ולמלכת שבא, על אחת השושלות בתימן שקיבלה על עצמה את הדת היהודית. בחודשים האחרונים ישנן תוכניות מיוחדות שמוקדשות לקהילות היהודיות מארצות ערב ואיראן

מתי הגיעו לראשונה יהודים לתימן ומה הקשר לשלמה המלך ולמלכת שבא
ילדים מעדת תימן. אילוסטרציה צילום: יעקב כהן, פלאש 90

מתי הגיעו לראשונה יהודים לתימן ומה הקשר לשלמה המלך ולמלכת שבא, על אחת השושלות בתימן שקיבלה על עצמה את הדת היהודית - ומי הם בני הזוג היחידים בישראל שזכו שניהם בפרס ישראל? דקלה אהרן שפרן ורועי קייס מפרסמים מסע מיוחד אל קהילת יהודי תימן עם התוכנית ארץ חדשה, סדרת תוכניות מיוחדות שמוקדשות לקהילות היהודיות מארצות ערב ואיראן.


בסדרה ישם גם קהילת יהודי אלג'יריה. על המחתרת נגד הנאצים שמרבית חבריה היו יהודים שפעולותיה חוללו מהפך היסטורי בכיבושי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, על יהודי מאלג'יר שהתגייס לצבא הצרפתי והשתתף בפעולות נועזות של המוסד ועל ילד שעלה מאלג'יריה והפך לפנתר שחור בשכונת מוסררה בירושלים.


יש גם את היהודי שברח מאפגניסטן ונתפס על ידי כוחות המוג'הידין, אשר גול על העינויים שעבר כאשר ניסה להימלט מהמדינה כדי לא להתגייס לצבא, ומספר שהצליח להשתחרר רק לאחר שהועברו לשובים שלו סכומי שוחד נכבדים, על כתבי יד נדירים וקדומים בעברית שהתגלו במערות באפגניסטן ובהם מסמכים בני 1000 שנה, על מוסיקה אפגנית ייחודית.


גם מקומה של בוכרה לא נפקדה. הקהילה היהודית הגדולה בעיר שהייתה תחת שלטון סובייטי, והגיעה בעיקר להתיישבות בירושלים. ההשפעה מרבי יוסף ממן, השאיפות הציוניות והחיים המיוחדים של קהילה היהודית בדרך המשי.


בנוסף יש את סיפורה של יהודיה ילידת טהרן שמספרת על אבנים ששברו את חלון ביתה, עם מנכ"ל רשת נעליים מצליחה בישראל ששירת בצבא האיראני לאחר המהפכה והעלים תיקים שנפתחו נגד יהודים במערכת בתי המשפט באיראן.


ואי אפשר לשכוח את סוריה. למה כתב היד המדויק ביותר של התנ"ך מצא עצמו בתוך מכונת כביסה, מה עלה בגורלו של כתר ארם צובה - ואיך זה שנשיא סוריה אסד שלח את תנחומיו על מותו של רב?


מה גורם לצעיר יהודי במצרים להתגייס לפעילות חשאית לטובת ישראל, איך השפיעה מלחמת ששת הימים על היהודים בארץ הנילוס, מה האוצר שהתגלה בעליית גג בבית כנסת עתיק במצרים, וגם, היכן לפי המסורות דיבר משה רבנו עם פרעה?


כמובן יש גם את הקהילה הגדולה ביותר מקהילות יהודי ערב: מהיכן הגיעו יהודי מרוקו, מדוע העלייה של משפחה אחת לישראל ארכה שנתיים, מהי שירת הבקשות ומהי שירת האבנים?


הידעתם שהאי ג'רבה נמצא על אותו קו אורך כמו ירושלים, ושרוב התושבים באי כהנים? פרק מיוחד ואקטואלי על יהודי תוניסיה, עם יקיר כהן, יקיר העדה התוניסאית, איתן, יהודי תושב ג'רבה, שמספר על הקהילה שבוע לאחר המתקפה הרצחנית בהילולת ל"ג בעומר.


למה ליהודים שגרו בלוב יש מבטא איטלקי, איך הצליחה כלה יהודייה לברוח מטריפולי לישראל בשנת 1967 לפני חתונתה - ומי בכלל בונה בית כנסת בתוך מערה? מסע בעקבות היהודים יוצאי לוב.


למה אמא של סדאם חוסיין אהבה יהודים, מה גרם ליהודי האחרון בעיראק לעזוב את ביתו, ואיך רמת גן הפכה להיות בירת הקהילה העיראקית בישראל?


דקלה אהרן שפרן אומרת כי הסדרה משלימה זוויות אקטואליות מרתקות על הקהילות היהודיות בארצות האסלאם כיום, הפרויקט לא היה יכול לצאת לפועל בלי העורכת שלנו, יעל שקד. היא עובדת על החומרים ועל התחקירים וכשרואים את הברק שיש לה בעיניים כשהיא מספרת על המרואיין שמצאה על המחתרת היהודית באלג'יריה, ובכן, זה לגמרי מסביר את האנרגיה החזקה שנוצרת בתוכנית".

רועי קייס אומר: "לא פשוט להגיע לסיפורים האלה, אבל הם חשובים מאוד. בתחושה שלי, בקרב אנשים במדינות ערב יש ערגה לתקופה שהיהודים היו שם. ברוב המדינות מדובר בעקירה מוחלטת של הקהילות ולכן היחס שיש להם לאותן תקופות מרתק. הגעגוע שלהם לנוכחות היהודית הביא לתופעות כמו שיפוץ בתי קברות במקומות כמו תימן ומצרים, או קבלת מבקרים יהודים בדמשק. אני מאמין שבמדינות ערב עושים עדיין הפרדה בין יהדות וציונות, אבל יש מגמה הולכת וגוברת של אותן מדינות להראות יותר פתיחות בין דתית, ובין השאר זה כולל יחס משופר ליהודים".

הפרויקט קיבל סיוע רב מעומרי חיים, מהדסק הערבי בכאן חדשות, עומרי הכין תעודת זהות היסטורית מושקעת על כל קהילה וקהילה, שכללו את אפגניסטן, תוניסיה, עיראק, איראן, מצרים, בוכרה, לוב, מרוקו וסוריה, אלג'יר וכורדיסטאן, הם שודרו ברשת ב', ועכשיו 'בחדרי חרדים' מביא את הדברים המרתקים גם לגולשיו הנאמנים.

איראן מרוקו טוניס עיראק אפגניסטן מצרים לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד