כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
התוכנית השתבשה

פריגוז'ין תכנן לחטוף את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון

גורמי מודיעין מערביים טוענים כי לסוכנות הביון הרוסית נודע על המזימה של וגנר ללכוד מנהיגים צבאיים רוסים. פריגוז'ין תכנן לחטוף את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון בזמן ביקור בגבול האוקראיני

פריגוז'ין תכנן לחטוף את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

מנהיג שכירי החרב יבגני פריגוז'ין תכנן ללכוד את ההנהגה הצבאית של רוסיה כחלק מהמרד בסוף השבוע שעבר, כך אמרו גורמים במערב ל'וול סטריט ג'ורנל'. אך הוא האיץ את תוכניותיו לאחר שסוכנות הביון הפנימית של המדינה גילתה את המזימה.

השינוי הפתאומי היה בין הגורמים שיכולים להסביר את הכישלון לאחר 36 שעות, כאשר פריגוז'ין הפסיק את הצעדה החמושה למוסקבה, שבהתחלה התמודדה עם מעט מאד התנגדות.

פריגוז'ין התכוון במקור לחטוף את שר ההגנה סרגיי שויגו ואת הגנרל ולרי גראסימוב, ראש המטה הכללי של רוסיה, במהלך ביקור באזור הגובל בגבול עם אוקראינה לשם תכננו השניים להגיע. אבל שירות הביטחון הפדרלי, גילה על התוכנית יומיים לפני ביצועה, כך לפי גורמים מערביים.

הגנרל ויקטור זולוטוב, מפקד המשמר הלאומי של רוסיה, כוח צבאי מקומי שכפוף ישירות לנשיא פוטין, אמר גם כי הרשויות ידעו על כוונותיו של פריגוז'ין.

"הדלפות ספציפיות לגבי הכנות למרד שיתחיל בין ה-22-25 ביוני הודלפו מהמחנה של פריגוז'ין", אמר זולוטוב לתקשורת הממלכתית הרוסית.

גם סוכנויות הביון המערביות גילו מוקדם על התוכניות של פריגוז'ין, איש סודו לשעבר של פוטין אמר כי במערב מאמינים שלתכנון המקורי היה סיכויים טובים להצליח, אך התכנון נכשל לאחר שהמזימה הודלפה, מה שאילץ את פריגוז'ין לאלתר תוכנית חלופית.

מזימתו של פריגוז'ין הסתמכה על כך שחלק מהכוחות המזוינים של רוסיה יצטרפו למרד, ההכנות כללו איסוף כמויות גדולות של תחמושת, דלק לרבות טנקים, כלי רכב משוריינים והגנה אווירית ניידת מתוחכמת ימים לפני התקיפה, כך לפי ממצאי המודיעין המערבי.

לאחר שנודע על הדליפה, פריגוז'ין נאלץ לפעול מוקדם מהמתוכנן ביום שישי האחרון והצליח לכבוש את העיר רוסטוב שבדרום רוסיה, נקודת פיקוד מרכזית לפלישה לאוקראינה. הקלות שבה כבשו חייליו של וגנר את העיר המונה מיליון נפש, שבה נמצא שדה תעופה צבאי גדול, מעלה את ההשערה כי כמה מפקדים לקחו חלק מהמזימה, כך לפי המודיעין המערבי.

לאחר שהשתלט על נקודת הפיקוד ללא התנגדות, פיצל פריגוז'ין את כוחותיו והורה לכמה אלפי  לוחמים לצאת למוסקבה בזמן שהוא פיקד על המרד מבונקר ברוסטוב, בתקווה שכוחות סדירים יצטרפו למסע שלו להפיל את ההנהגה הצבאית.

סביר להניח שהמזימה הייתה מסתיימת בעימות מזוין במוסקבה אם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לא היה מציע לתווך, כך לפי ניתוח המודיעין המערבי.

לוקשנקו הציע לארח את וגנר בארצו, בין השאר כדי לחזק את ביטחונו שלו מפני פלישה אפשרית של רוסיה, כך על פי המודיעין המערבי. פוטין מבקש זמן רב להשתלט על בלארוס ולספח אותה לפדרציה הרוסית.

 

ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה רוסטוב כח וגנר בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד