י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הוספיס בית

"להפחית סבל בכל דרך": הגישה שמתרחבת בעולם הרפואה

הכירו את שירות הוספיס בית המיועד לחולים במחלות סופניות וכולל מעטפת טיפול ושירות אשר מאפשרת להם להישאר בבית, בחיק משפחתם ובסביבה המוכרת, תוך טיפול פליאטיבי תומך לאורך כל הדרך

"להפחית סבל בכל דרך": הגישה שמתרחבת בעולם הרפואה
אשפוז ביתי צילום: freepik

"השליחות הכי חשובה שלנו היא הפחתת סבל – בכל דרך". כך אומר נפתלי, עובד סוציאלי ותיק, אשר עובד בתחום הוספיס בית של חברת NOVOHEALTH מבית נובולוג. שירות הוספיס בית מיועד לחולים במחלות סופניות וכולל מעטפת טיפול ושירות אשר מאפשרת להם להישאר בבית, בחיק משפחתם ובסביבה המוכרת, תוך מתן תמיכה, סיוע רגשי ורפואי וטיפול פליאטיבי תומך לאורך כל הדרך. במסגרת השירות מותאם למטופל צוות קבוע הכולל רופא/ה, אח/אחות וכן עובד או עובדת סוציאליים.

"כבר במפגש הראשון רמת החרדה יורדת"

ביקור הבית הראשון של העובד הסוציאלי כולל שיחת הכרות, הבנת הצרכים המיידיים של המטופל ובני משפחתו והצפת שאלות שמטרידות אותם. נפתלי: "עצם העובדה שמגיע אל המשפחה גורם נוסף מעבר לצוות הרפואי, אוסף אותם, עושה להם סדר בכל מה שצפוי להם ומסייע להם להתמודד – מרגיעה אותם מאד. אנשים מתקשים להתמודד עם אי ודאות וברגע שאני נותן להם ודאות, הכל נראה פשוט יותר".

ואכן, סיוע סוציאלי בסיטואציה המורכבת הוא אבן יסוד של שירות הוספיס בית. במצב שבו כל איזון הבית מופר, בין אם מדובר במשבר פתאומי או חולי קיים שהחמיר, הרי שהמטופל ובני ביתו נדרשים לגייס משאבים נפשיים ומשאבים טכניים רבים, ותפקידו של העובד הסוציאלי לסייע להם בכך: "השאלה הראשונה שאני שואל זה - מה אתם צריכים? מה טורד את מנוחתכם כרגע? אנשים רבים מוטרדים מתרופות שהם מבקשים לקבל ואינן נמצאות בסל, או מחפשים מטפלת שתקל על העומס התפקודי בבית, או חווים קריסה רגשית בשל המצב החדש וגם כאן אנחנו מנסים להקל. אנשים שחווים פחד מהמוות, או חשש מפני הסבל, נעזרים מאד באוזן קשבת ואני מסביר להם שיש להם הרבה מאד כלים ואפשרויות להקל עליהם. זו תמיכה מאד משמעותית. בשבוע שעבר הייתי אצל משפחה בכפר סבא כי הבת של המטופלת הרגישה שהיא חייבת לשוחח איתי כדי לעבד את הרגשות שלה. ואכן ניהלנו שיח אישי ורגשי שסייע לה מאד. אימה נפטרה יום לאחר מכן ולבקשת המשפחה שוחחתי גם עם הנכד, סייעתי להם בסידורי הקבורה ולאחר מכן ליווינו את המשפחה גם במהלך האבל. הליווי הצמוד הוא קריטי לטובת הפחתת סבל פיזי ורגשי".

זמינים 24/7

למרות שתדירות הביקורים הרשמית של הצוות הסוציאלי במסגרת הוספיס בית הינה אחת לשבועיים, הרי שבפועל הם מגיעים ככל שצריך וזמינים 24/7 לשיחות טלפון בעת שעולה הצורך. "מטופלים רבים מוטרדים מנושא התלות, מכך שהם הופכים להיות תלויים בבני המשפחה וכביכול מכבידים עליהם. מעטפת התמיכה שלנו, הרפואית והרגשית, מקלה עליהם מאד הן בטיפול והן בעצם השיתוף. גם אנשים שיש להם שאלות הלכתיות מקבלים אצלנו מענה, אנחנו מנגישים את המידע עבור אלו שרוצים להתייעץ עם דמות הלכתית ומבהירים להם שכל הבקשות שלהם לגבי הארכת חיים יכובדו כפי שניתנו כלשונן".

בנוסף, שירות הוספיס בית מאפשר התאמה של מטפלים או מטפלות לכל משפחה, כך שמטופל יוכל להסתייע באח סיעודי ומטופלת תוכל לקבל אחות סיעודית. כמו כן ביקורי הבית מתואמים תוך התחשבות בחגים ושבתות.  

סיוע במיצוי זכויות החל בגמלת סיעוד וכלה בפטור מארנונה

אחד התפקידים המשמעותיים של הצוות הסוציאלי הוא סיוע במיצוי הזכויות שמגיעות למטופל ולבני משפחתו. העובד הסוציאלי מציג בפני המשפחה את רשימת הזכויות, מנגיש את המידע ויכול לסייע במילוי טפסים והנגשת המידע באינטרנט. במצבים של מחסום שפה ניתן לסייע באמצעות דוברי שפה ייעודיות. "לאנשים מגיעה רשימה ארוכה מאד של זכויות שפעמים רבות הם לא מודעים אליהם – גמלת סיעוד, אובדן כושר עבודה, תו נכה, גמלת ניידות, פטור מתשלומים שונים לרבות מס הכנסה, הנחת בתשלומים כגון ארנונה, סעיף פיצוי מחלות קשות, החזר נסיעות עבור טיפולים וקבלת אביזרים וציוד הביתה. הייתה לנו משפחה שהתמודדה עם קושי בניידות בתוך הבית בגלל 3 מדרגות בכניסה וסייענו להם לקבל זחליל חשמלי בהשאלה. אנחנו מיידעים אנשים שמגיעים להם טיפולי חמלה – אלה תרופות מאד יקרות שלא נמצאות בסל וחברות התרופות מממנות את הטיפול מכיסן במצבים המתאימים. ויש אפילו מצבים של מצב סוציואקונומי קשה שאנחנו מארגנים סיוע בקבלת ארוחה חמה. אנחנו נמצאים כאן במעטפת שלמה לכל צורך".

אשפוז סיעודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד