כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פקידים נמלטו מהמדינה

כך התמודדו האליטות ברוסיה עם מרד פריגוז'ין

מה באמת התרחש במסדרונות השלטון ובקרב האליטה הרוסית בזמן המרד? מה חשבו בעלי הכוח על פריגוז'ין לפני המרד, והאם הם באמת מאוחדים בתמיכה בנשיא במהלכו? אנשים בקרמלין ובעלי חברות בבעלות ממשלתית חושפים מה באמת קרה שם

כך התמודדו האליטות ברוסיה עם מרד פריגוז'ין
יבגני פריגוז'ין צילום: צילום מסך CRUX

ראש וגנר יבגני פריגוז'ין מתח ביקורת פומבית על משרד ההגנה מאז הסתיו האחרון, אז החל הצבא הרוסי לאבד חלק מהשטחים שכבש באוקראינה. לדוגמה, באוקטובר האחרון, הוא אמר: "רבים מאלה שהם אנשי צבא כביכול 'מקצועיים' לא למדו דבר מלבד ללבוש בגדים יפים ולכתוב דוחות יפים".

הרטוריקה של פריגוז'ין הפכה בהדרגה לקשה יותר וממוקדת יותר. בפברואר האחרון הוא האשים את שר ההגנה סרגיי שויגו ואת ראש המטה הכללי ולרי גראסימוב כי ברצונם להשמיד את החברה הצבאית הפרטית של וגנר, בטענה שמשרד ההגנה מונע מהם תחמושת. "שויגו, גראסימוב! איפה לעזאזל התחמושת?" צעק מנהיג קבוצת וגנר, מקורב לפוטין שלא מחזיק בתפקיד או כוח ממשלתי רשמי.

הביקורת של מנהיג שכירי על משרד ההגנה זכתה לתהודה רבה בקרב האליטה האזרחית. "באופן אובייקטיבי הוא צודק במובנים רבים. מה שאני רואה מתיישב עם דבריו, לפחות לגבי ארגון החיילים, עניינים לוגיסטיים וניהוליים", אמר גורם בכיר שמכיר היטב את פוטין לעיתון 'מוסקבה טיימס'.

מקור אחר המקורב לממשלה ציין שלמרות שרבים בשלטון עשויים להסכים עם טענותיו של פריגוז'ין, מעטים מזדהים איתו באופן אישי. "אנשים שולחים זה לזה סרטונים שלו בתור בדיחה. רבים מסכימים עם מה שהוא אומר על הצבא שקרס למחצה, אבל זו לא סימפטיה כלפיו כי אחרי הכול הוא עדיין שודד".

אנשים משפיעים המקורבים לקרמלין טענו שלפריגוז'ין יש הרבה פחות הזדמנויות להשפיע על פוטין מאשר לשויגו. "שויגו נמצא בקשר עם פוטין מספר פעמים ביום, בעוד שלפריגוז'ין, למרות התמיכה של פוטין, אין הזדמנות לדבר איתו פעם בשבוע או אפילו פעם בחודש", אמר מקורב לקרמלין.

ביום שבת בבוקר, קבוצת לוחמי פריגוז'ין תפסה את מפקדת משרד ההגנה ברוסטוב-על-דון, בעוד שקבוצה אחרת פנתה למוסקבה. פוטין הקליט הודעה, והאשים את קבוצת וגנר במרד צבאי ובגידה. השירות החשאי הרוסי ומשרד ההגנה דרשו מלוחמי וגנר להניח את נשקם. מוסקבה והסביבה הושמו תחת משטר נגד טרור.

בקרב אלו שנמצאים במשרות גבוהות ובינוניות, התחושה העיקרית בשבת בבוקר ואחר הצהריים הייתה בלבול לגבי מה שקורה וכיצד זה יכול להיות אפשרי. "כולם מתבאסים", ענה מקור בכיר המקורב לממשלה לעיתון 'מוסקבה טיימס' כשנשאל איך הדברים מתנהלים. "אנחנו לא מקבלים שום מידע פנימי. אף אחד לא מבין מה קורה ומה צריך לעשות", אמר פקיד פדרלי.

החל מיום שישי בערב, כמה פקידים אזרחיים ובני משפחתם החלו להזמין כרטיסים ממוסקבה, לפי מכר קרוב של אוליגרך רוסי. "כולם חיפשו בקדחתנות כרטיסים, אפילו לסנט פטרסבורג", אמר, שכן "היציאה מרוסיה אינה קלה בשל הסנקציות וכרטיסי הטיסה הזמינים אזלו במהירות". שלושה ימים לאחר מכן, יו"ר הפרלמנט ויאצ'סלב וולודין אישר שפקידים מבוהלים עזבו את המדינה.

בזמן שחלקם עוזבים את הארץ או יוצאים ממוסקבה, אחרים התחמשו. לא ברור אם זה נבע מפטריוטיות מוגברת או חשש שכוחות הביטחון לא יוכלו להתנגד למורדים. הנהלת חברה ממשלתית אחת חילקה נשק לחלק מעובדיה.

"המשרד שלנו הוא מתקן מאובטח במרכז מוסקבה. לאחר דברי פוטין, נקראנו לפגישה ובעלי ניסיון קרבי או כאלה ששירתו בצבא התבקשו לסייר ברחוב ובסמטה שבה נמצא המשרד. מי שהסכים קיבל נשק. שירותי הביטחון ארגנו הכול, אבל הם לא היו היחידים שיצאו לסיור", אמר מנהל בכיר בחברה הממשלתית. לדברי המנהל, הבוס אמר לעובדים: "נחסל את המחבלים עד הכדור האחרון".

העיתון בעל מקורות בקרמלין מדגיש עם זאת, כי זה "יהיה מוגזם לטעון שאימה קיומית שלטה בכל הסוכנויות הפדרליות והחברות בבעלות המדינה של רוסיה".

אז מה קרה לגבי ההתקוממות עצמה, מספר מרואיינים לעיתון 'מוסקבה טיימס' אמרו שפריגוז'ין "השתגע".

"במוקדם או במאוחר, גז נוביצ'וק המשמש להרעלת מבקרי הקרמלין צריך לבוא אליו", אמר אדם המכיר היטב את פוטין.

אבל אולי יותר משכעסו על המרד של פריגוז'ין, האליטה האזרחית הרוסית הייתה מתוסכלת מהתנהגותם של פוטין, כוחות הביטחון שלו והצבא.

"הרגשתי מאוד בושה שדבר כזה התאפשר בארצנו", אמר גורם בקרמלין, והוסיף כי הוא מרגיש יותר גרוע ממה שהרגיש לאחר תחילת המלחמה. "כן, זו בגידה, אבל איך ייתכן שהם הגיעו לעיר רוסטוב-על-דון ללא כל התנגדות? האדם הזה שויגו, פשוט צריך לירות בעצמו אם יש לו כבוד כלשהו", אמר.

"צריך היה לחסל את אנשי הפריגוז'ין האלה בדרך מרוסטוב, להכות אותם במכת אש כדי שאף אחד לא יעז - זו חובתה של המדינה. במקום זאת, הם שחררו אותם ואפשרו להם לנסוע לבלארוס והחלק הכי גרוע הוא שאף אחד לא היה שם, כולם נעלמו: פוטין, שויגו, כולם", אמר בזעם מרואיין אחר המקורב לממשלה.

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר רוסטוב מוסקבה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד