י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
להאריך את החיים

סיפורו של מטופל באשפוז בית: "צוות של מלאכים"

גליה כצנלסון שמעה על שירות הוספיס בית לאחר שאביה חלה בפיברוזיס – מחלת ריאות חשוכת מרפא שהתגלתה אצלו במצב מתקדם וסופני • "בזכות צוות של מלאכים וטיפול נכון המצב של אבא השתפר"

סיפורו של מטופל באשפוז בית: "צוות של מלאכים"
רופא בביקור בית. אילוסטרציה צילום: freepik

בשנים האחרונות חלה עליה במספר המטופלים אשר מבקשים להישאר בבית במצבים של מחלות כרוניות או חשוכות מרפא, על מנת להיות עטופים במסגרת המשפחתית התומכת. מגמה זו נובעת, בין היתר, מהרחבת השירותים הפליאטיביים ושירות הוספיס בית, המאפשר למטופלים בסוף חייהם להישאר בבית ולא להתאשפז בבית החולים.

חברת NOVOHEALTH מבית נובולוג, מפעילה מזה שנים רבות שירות הוספיס בית וטיפול פליאטיבי בפריסה ארצית, הכולל מעטפת תמיכה רפואית ואישית למטופל ולבני משפחתו, וכל זאת בהסדר עם קופות החולים עבור המטופלים הזכאים לכך. במסגרת שירות הוספיס בית, מקבל המטופל את כל הטיפול הרפואי בבית לרבות בדיקות דם ומעבדה, טיפולים פיזיותראפיים, ריפוי בעיסוק, ייעוץ תזונה, ביקורי צוות רפואי, צוות סיעוד וצוות סוציאלי.    

גליה כצנלסון שמעה על שירות הוספיס בית לאחר שאביה חלה בפיברוזיס – מחלת ריאות חשוכת מרפא שהתגלתה אצלו במצב מתקדם וסופני: "לאחר שאבא אובחן, הוא נזקק לבדיקות דם רבות כדי לאזן את הטיפול התרופתי, אבל כל יציאה מהבית הייתה קשה מאד. אבא כבר הרגיש מאד לא טוב והתקשה לנשום, היה לו קשה להתנייד עם ציוד החמצן, מצב רוחו היה ירוד ומצאנו את עצמנו חסרי אונים מול הסבל שלו. אבל אז שמענו על שירות הוספיס בית של חברת נובולוג, והחלטנו לנסות".

גליה פנתה לקופת החולים של אביה, שאישרה להם לקבל את השירות ויום לאחר מכן כבר הגיע לבית משפחת כצנלסון צוות שכלל רופא, אחות ועובדת סוציאלית.

"הדבר הראשון שהרגשנו כמשפחה – שיש לנו כתובת. פתאום מישהו מכיר אותנו ממש, אני לא "הבת של" ואמא שלי לא "אשת החולה". הרופא לא צריך להסתכל במחשב כדי להיזכר מי אנחנו, אלא מכיר, זוכר ומבין את מצבנו. הזמינות של הצוות הייתה מדהימה, בכל עת יכולנו לפנות ולהתייעץ. הרופא והאחות התאימו לאבא שלי את הטיפול התרופתי הנכון, בסנכרון מלא עם שאר התרופות שקיבל. צריך להבין שאדם עם מחלות רקע רבות מתמודד לפעמים עם התנגשות בין תרופות וסוף סוף היה רופא אחד שריכז את כל הטיפול הרפואי וראה את אבא שלי כאדם שלם ולא כמספר תיק. בזכות צוות של מלאכים וטיפול נכון המצב של אבא השתפר, הוא הצליח לצאת מהמיטה ולהסתובב, חזר לאפות ולארח את הנכדים והרגיש שהחיים שלו שוב מלאי משמעות".

בדיקות וטיפולים בסלון הפרטי

במסגרת שירות הוספיס בית, ניתן לבצע בדיקות דם ושתן מבלי לצאת מהבית, ועבור מטופלים שנדרשים לבדיקות בתכיפות גבוהה – מדובר ביתרון גדול. בנוסף, ניתן לקבל סל טיפולים בבית על מנת להקל על המטופל.

גליה: "אבא שלי קיבל טיפולי פיזיותרפיה נשימתית שעזרו לו מאד. קשה לתאר עד כמה גדול הסבל של חולה ומשפחתו במצבים של קושי לנשום וכמה קשה לצאת מהבית כדי לקבל את הטיפול במרפאה. במסגרת השירות, הפיזיותרפיסט מגיע הביתה ובעצם מטפל בחולה בסביבה הטבעית שלו ומקל עליו מאד. מעבר לשיפור הפיזי – אבא שלי ממש חזר לחיים בזכות ההבנה שיש מעטפת שמקיפה ומסייעת לו.  זה הפחית אצלו משמעותית את החרדה, העלה את המוטיבציה לתפקד ונתן לו בטחון. העובדה שהצוות היה זמין לנו 24/7 נתנה לכולנו רווחה נפשית במידה שלא תתואר. אני זוכרת מצב שאבא הרגיש כאבים ברגליים בגלל מחלת פרקים שגם ממנה סבל, התקשרנו לרופא של NOVOHEALTH שמיד התייעץ עם מומחה לראומטולוגיה והצליח להקל על אבא שלי מאד. האחות שטיפלה באבא נתנה לו הנחיות תזונתיות מותאמות למצבו הרפואי ואפילו אמא שלי עשתה בזכות זה שינוי תזונתי שהיטיב איתה מאד. כל זה לא מובן מאליו, אני הרגשתי שהצוות שטיפל בנו עובד מתוך תחושת שליחות של ממש, הם היו אכפתיים באמת, מלאי חמלה ורצון לעזור ויצאו מגדרם כדי להקל עלינו".

"בזכות הסיוע הסוציאלי קיבלנו תרופות שלא בסל"

כחלק ממעטפת השירות של הוספיס בית, מגיעה אל בית המטופל עובדת סוציאלית באופן קבוע אחת לשבועיים, ובמידת הצורך גם בתדירות גבוהה יותר. מבחינת גליה ומשפחתה היה בכך סיוע רגשי וטכני כאחד: "העובדת הסוציאלית הכילה אותנו, עזרה לנו בעיבוד הרגשות, תמכה והקלה. היא בעצם עשתה לנו סדר בדברים והסירה לנו הרבה סימני שאלה ואי ודאות שהקשו עלינו מאד. מבחינת הזכויות שמגיעות לנו היא עזרה לנו לקבל תרופות מחוץ לסל שלא ידענו שאבא זכאי להן במסגרת ביטוח הבריאות הפרטי,  עזרה לנו לארגן מטפלת שסייעה מאד לאמא שלי בהתמודדות עם כל העומס ואפילו יידעה אותנו שמגיעים לנו מוצרי ספיגה, מבלי שידענו על כך. העובדת סוציאלית הייתה זמינה לנו בכל רגע שרצינו והרגשנו שממש יש מישהו שרואה אותנו ורוצה לעזור".

"הוספיס בית האריך את החיים של אבא שלי בשנה וחצי"

לגליה אין ספק שהטיפול שאביה קיבל בחודשים האחרונים לחייו, שיפר לא רק את איכות החיים אלא גם האריך אותם. "הרוגע שאבא שלי הרגיש מהבחינה הנפשית והטיפול המאוזן שקיבל מבחינה גופנית, האריכו את חייו בשנה וחצי לעומת התחזיות שקיבלנו מהרופאים. גם אנחנו כמשפחה הרגשנו שמעטפת התמיכה פשוט הצילה אותנו. הסיוע הזה נמשך גם לאחר שאבא נפטר, כשכל הצוות המשיך לתמוך בנו ולסייע. לי אישית הייתה תחושה של השלמה, של הבנה שעשיתי הכל כדי לעזור לאבא שלי ולהקל עליו. אני בטוחה שלולא היינו לוקחים את השירות, הייתי נשארת עם תחושת החמצה שלא עשיתי הכל. גם אמא שלי חשה מלאת הכרת תודה שיכלה להיות עם אבא ברגעיו האחרונים. וזה אחד המסרים החשובים בעיני – שאנשים יבינו עד כמה הוספיס בית הוא חשוב לא רק למטופלים, אלא גם לבני המשפחה סביבם".

אשפוז סיעודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד