כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אובססיביות שערורייתית

העיתון ידע שהפרטים שקריים אך בחר בכל זאת להשמיץ חרדים

הקהילות החרדיות בני יורק תוקפים את ה'ניו יורק טיימס', לאחר שהעיתון הציג את המנהלים כמושחתים שמעבירים את כספי משלם המסים בצורה לא נכונה לבתי הספר המועדפים עליהם. עכשיו התברר כי אחד הכתבים שלהם פרסם נתונים שקריים כשהוא יודע שהם שקריים

העיתון ידע שהפרטים שקריים אך בחר בכל זאת להשמיץ חרדים
ישיבה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתשעת החודשים האחרונים יצא ה"ניו יורק טיימס" במסע צלב נגד הישיבות החסידיות בניו יורק. סיפור אחר סיפור הכיל שקרים, אי דיוקים וחצאי אמיתות וחסר הקשר בסיסי. אפילו קבוצות שפחות מתבטאות בנושאים חרדיים כמו ה-JCRC והליגה נגד השמצה, גינו את העיתון על האובססיה לכתוב על ישיבות. אבל העיתון התעקש, והסתתר מאחורי תירוץ על אובייקטיביות והגנות משפטיות שהופכות את זה כמעט לבלתי אפשרי לגרום לעיתון לשלם על שקריו.

אתר Yeshiva world news מדווח כי מייל ששלח כתב העיתון למחלקת החינוך הממלכתית מבהיר שהוא ידע ש"העובדות" שעליו דיווח על הישיבות היו שקריות.

ב-29 בדצמבר האחרון פרסם העיתון כתבה בעמוד הראשון "איך בתי ספר חסידיים ניצלו מימון חינוך מיוחד" שנכתב על ידי אותו כתב. הכתבה העלתה טענות לגבי אחוז התלמידים בישיבות בברוקלין המקבלים סיוע בגלל חינוך מיוחד. למרות שהישיבה הגיבה לעיתון כי הנתונים שקריים ואף ביקשה להוכיח זאת, הכתב דיווח עליהם כעובדה.

ישיבה אחת, שצוינה בכתבה כמי ש-59% מהתלמידים שלה מקבלים סיוע, הרחיקה לכת ושכרה עורך דין שהודיע לעיתון כי הם עומדים להדפיס שקר כי העובדה הייתה שפחות מ-20% מהתלמידים מקבלים סיוע כזה. עורך דין מטעם העיתון כתב בחזרה כדי להגן על סיפורו ואמר כי "אין הסבר מדוע העיר והמדינה שיכולות לספק נתונים עצמאיים וסמכותיים טעו ולכן מאמינים להם".

הישיבה הגיבה עם נתונים למה צריך לא להאמין לנתונים שהוא הסתמך עליהם. למעשה, הכתב עצמו הוא שסיפק את ההסבר הזה. במייל ששלח הכתב למשרד החינוך על בעיות בנתונים על מספר תלמידי הישיבה המקבלים שירות חינוך מיוחד, הוא כתב כי "נתוני המדינה מראים כי מספר התלמידים הזכאים למימון מיוחד, גבוה מהרישום הכולל של כלל התלמידים".

העיתון הסתמך על נתונים שידע שהם שקריים מכיוון שמספר התלמידים שלטענת העיתון מקבלים סיוע היה גדול ממספר התלמידים הרשומים בבית ספר.

זה לא מנע מהכתב והעורך להדפיס את הנתונים השגויים על הישיבות. היושרה העיתונאית שלהם הייתה מושחתת כמו הנתונים שהם הסתמכו עליהם.

הרב משה דוד נידרמן, חבר בהנהלת ארגון PEARLS, אמר לאתר Yeshiva world news כי "זה מוכיח את מה שאנחנו והקהילה האורתודוקסית אמרנו כל הזמן. הטיימס לא דיווח באופן אובייקטיבי על עובדות על ישיבות, אלא דחף את הנרטיב האנטי-ישיבתי שלו. כעת, לאחר שהם נחשפו, עליהם לעשות את הדבר ההגון היחיד שהם יכולים לעשות: לפרסם התנצלות פומבית לישיבות ולקהילת הישיבות".

עו"ד אבי שיק אמר ל-Yeshiva world news כי "הטיימס אוהב לשים אחרים באור הזרקורים אבל כעת ההתנהלות שלו תהיה בבדיקה. בדרך כלל קשה מאוד לקבוע שעיתונאי פעל בזדון ממשי. אבל חשיפת המייל הזה מוכיחה שהכתב ידע שהנתונים שעליהם הסתמך אינם מדויקים. זה מסוג הדברים שיכולים לתת פתח לתביעה ולאפשר לה להגיע לשלב הגילוי שבו הטיימס יצטרך לחשוף את התקשורת הפנימית שלו".

מומחי חינוך הסבירו כי נתוני המדינה ככל הנראה מכילים נתונים מצטברים ולא שנתיים עבור בתי ספר. במילים אחרות, הוא כלל תלמידים שקיבלו סיוע בשנים קודמות אך שכבר סיימו או עזבו את בית הספר.

 

 

ניו יורק טיימס אנטישמיות בניו יורק הסתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד