כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"להכריז עליהם כקבוצת ריכוז"

הממונה הכריזה מלחמה על הבנקים: אלו ההשלכות הצפויות

רשות התחרות הודיעה כי החליטה לפתוח בהליך היוועצות עם נגיד בנק ישראל כדי להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז, מה שיאפשר לה לתת לבנקים הוראות לגבי הפיקדונות והריבית על העו"ש  

הממונה הכריזה מלחמה על הבנקים: אלו ההשלכות הצפויות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הממונה על התחרות החליטה לפתוח בהליך היוועצות עם נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים ביחס לאפשרות להכריז על קבוצת ריכוז בתחום הבנקאות ולתת לבנקים הוראות בתחום הפיקדונות והעו"ש.

במסגרת בדיקה שעורכת רשות התחרות מול הבנקים החל מחודש ספטמבר 2022, הממונה על התחרות החליטה לפתוח בהליך היוועצות עם נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים (בהתאם לחוק) ביחס לאפשרות לקבוע כי חמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות: בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק מזרחי והבנק הבינלאומי הן קבוצת ריכוז ולתת להן הוראות בתחום הפיקדונות וניהול יתרות עו"ש.

בדיקות הרשות עד כה מצביעות לכאורה על תחרות מוגבלת בין בנקים אלו, שחלקם בניהול חשבונות עו"ש ללקוחות קמעונאיים הוא קרוב ל-100%, בפרט בתחום קבלת הפיקדונות מלקוחות במגזר הקמעונאי (משקי בית ועסקים זעירים וקטנים). כמו כן עולה, כי בנקים אלו ממעטים להציע שירותים בנקאיים בנפרד מיתר ה"סל הבנקאי" (שירותים "פריקים").

מממצאי הרשות, כפי שהוצגו לוועדת הכספים לאחרונה, עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין הריביות המוצעות על פיקדונות למשקי בית ולעסקים זעירים וקטנים, לעומת הריביות המשולמות על פיקדונות במגזרי הפעילות של עסקים בינוניים וגדולים ובנקאות פרטית.

הממונה שוקלת להכריז על הבנקים האמורים כקבוצת ריכוז ולתת להם הוראות בתחום קבלת פיקדונות. עיקר ההוראות הנשקלות:

איסורים על קשירה בין פיקדון לבין קבלת שירותים בנקאיים אחרים. למשל, ייאסר על הבנקים להתנות פיקדון בניהול חשבון עובר ושב בבנק, להציע תנאי פיקדון נחותים ללקוחות שאינם מנהלים חשבון עובר ושב בבנק או להתנות מתן ריבית על יתרות בחשבון עובר ושב ברכישת שירותים בנקאיים אחרים.

הטלת חובה על הבנקים לקבל פיקדון מחברות תשלומים חוץ בנקאיות שיבקשו לפעול כ"מאגדי פיקדונות". חברות תשלומים חוץ בנקאיות יוכלו לרכז פקדונות של הציבור הרחב ולפנות לבנקים לצורך הפקדתם בפיקדון. על פי ההוראות הנשקלות, הבנקים יחויבו לשלם לגופים מעין אלו ריבית שאינה נחותה מהריבית שהם משלמים על פיקדונות אחרים דומים.

הפחתת חסמים בהעברת פיקדונות בנפרד מיתר הסל הבנקאי (פיקדונות "פריקים").

הוראות המחייבות את הבנקים להציג מידע השוואתי רלוונטי ללקוחות ב"דחיפה".

חשוב להדגיש כי בדיקות הממונה טרם הושלמו ורשות התחרות עדיין בשלבי גיבוש נוסח ההוראות הנשקלות, תוך שיח עם רגולטורים נוספים הנוגעים לדבר ובראשם בנק ישראל. בהמשך הדרך וככל שהממונה אכן תחליט להכריז על קבוצת ריכוז ולתת הוראות, יתקיים שימוע לעניין ההכרזה ולעניין ההוראות.

 

תחרות בנקים לקוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד