י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עלייה נוספת במחירים?

מחכים לחתימת שרת התחבורה: הטסטים עשויים להתייקר

מכוני הרישוי דרשו להעלות את גובה התשלום ולכן הם פנו לבית המשפט העליון כאשר הם הבינו שהסיכוי להעלות את המחירים שנמצאים תחת פיקוח הוא נמוך מאוד – כי השרים לא חתמו

מחכים לחתימת שרת התחבורה: הטסטים עשויים להתייקר
מכון טסטים צילום: רוני נאק

הטסט השנתי שלכם בדרך להתייקר, כך עולה מפרסום רשמי של וועדת המחירים והשירותים אשר נמצאים בפיקוח. כיום יש במשק הישראלי שורה של מוצרים ושירותים שאת מחירם אסור להעלות מכיוון שהם נמצאים בפיקוח, והמחיר של מבחן הרישוי השנתי שאתם משלמים פעם בשנה הוא אחד מהם, בדיוק כמו הלחם לדוגמה. המחיר הזה תקף בעצם לגבי כל מי שיש לו אוטו שגילו הוא שלוש שנים ומעלה, בגלל שרכב יותר חדש מזה לא צריך להגיע למכון הרישוי.

המחיר אשר עלול להתייקר הוא המחיר שאתם משלמים למכון הטסטים עצמו, מחיר אשר נמצא תחת פיקוח במשך לא מעט שנים, מה שגרם לארגון אשר אחראי על פעילות מכוני הרישוי בישראל לפנות לרגולטורים כבר לפני מעל שנה ולדרוש שינוי של המחירים. התגובה דאז, כלומר בשנת 2022 הייתה שוועדת הפיקוח אכן התכנסה ואכן קבעה שיש להעלות את המחיר של מבחן הרישוי במכוני הטסטים. שיעור ההעלאה שהופיע דאז במסמכים שפרסמה הוועדה היה שיעור נאה שמורגש בכיס: המחיר של הטסט לרכב פרטי הוא כיום 96 שקלים אבל הוועדה קבעה שהוא צריך לעלות ל 112 שקלים לדוגמה. אבל ההמלצות של הוועדה צריכות אישור מהשרים אשר חותמים על המלצותיה כדי להפוך אותן למחייבות – ודאז לא נמצאו שרים במשרד האוצר והתחבורה שהסכימו לחתום. כתוצאה מכך נוצרה תסבוכת משפטית: מכוני הרישוי דרשו להעלות את גובה התשלום ולכן הם פנו לבית המשפט העליון כאשר הם הבינו שהסיכוי להעלות את המחירים שנמצאים תחת פיקוח הוא נמוך מאוד – כי השרים לא חתמו.

כתוצאה מכך איגוד מכוני הרישוי הגיש עתירה לבית המשפט העליון והוועדה קבעה בתגובה שהיא זקוקה לזמן כדי לבדוק את הנושא. והנה, שנה חלפה וכעת הוועדה מציגה את מסקנותיה – בהרכב חדש.

בתגובה עתר איגוד מכוני הרישוי הישראלי לבית המשפט העליון נגד הוועדה ונגד שרת התחבורה, והוועדה הודיעה כי היא זקוקה לזמן לבדיקת הנושא ולצורך התכנסות מחדש. אבל למי שמצפה שהמחיר לא יתייקר צפויה אכזבה: הוועדה כותבת שחור על גבי לבן שלמרות שהרכב חבריה  השתנה – עדיין צריך לייקר את הטסטים. כך הוועדה מציינת: "לאחר בחינת ההמלצות והתשתית העובדתית בבסיסן, מודיעה הוועדה כי המלצותיה מיום 14 ביולי 2022 עומדות בעינן, גם בהרכב הוועדה הנוכחי". אבל כמו קודם, גם כעת צריך ששרת התחבורה ושר האוצר יחתמו על ההמלצות כדי לתת להן תוקף מחייב בצו הפיקוח. ואם לא ימצא שר שיחתום, אז העיניין ימשיך שוב לבית המשפט שיצטרך לפסוק בחודשים הקרובים האם לייקר לנו את הטסט.

טסט מירי רגב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד