כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אחרי שמתח ביקורת

סטרוק לרמטכ"ל: "מי שלא מקבל התנצלויות - בעיה שלו"

השרה אורית סטרוק התייחסה לביקורת שהשמיע נגדה הרמטכ"ל ואמרה: "מי שלא אוהב ולא מקבל התנצלויות - בעיה שלו". סטרוק הודתה: "אני חושבת שנוסח הדברים שאמרתי היה מאוד שגוי"

סטרוק לרמטכ"ל: "מי שלא מקבל התנצלויות - בעיה שלו"
הרמטכ"ל הרצי הלוי בכנס הרצליה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

השרה אורית סטרוק התייחסה הבוקר (ראשון) בכניסה לישיבת הממשלה לביקורת של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי על דבריה למרות שהתנצלה ואמרה: "אני חושבת שמן הראוי לקבל התנצלות, בטח מהסוג שפרסמתי".

סטרוק הוסיפה: "אני חושבת שנוסח הדברים שאמרתי היה מאוד שגוי והתנצלתי באופן מיידי, ללא לחץ. מי שלא אוהב ולא מקבל התנצלויות - בעיה שלו".

כזכור, בשבוע שעברה תקפה סטרוק בריאיון ל'קול ברמה' את ראשי מערכת הביטחון על הודעת גינוי שהוציאו ליהודים שהשתתפו במהומות ביו"ש ואמרה: "מי אתם, כוח וגנר? מי אתם שתוציאו הודעה כזאת תחת האף של הממשלה? הם יטיפו לנו מוסר? אני נגד האירועים האלה, אבל זאת בושה וחרפה לקרוא לזה טרור לאומני". 

לאחר הדברים התנצלה סטרוק פעמיים. סטרוק כתבה: "הביקורת הזו צריכה הייתה להישמע, אבל אסור היה לאומרה באופן שמייצר, או נותן לגיטימציה, להלבנת-פנים, או לשנאת-אחים".

סטרוק הוסיפה: "המחשבה שמא חלילה חלילה, ההתבטאות שלי מהבוקר כלפי ראשי מערכות הבטחון שלנו, יצרו בדל-לגיטימציה להלבנת-הפנים הזו. ולהאשמות הקשות הללו.

הלבנת-פנים אסורה כלפי כל אדם, בוודאי כלפי קצין צה"ל, וזאת הן בהיבט האישי - בשל מסירותו והקרבתו האישית למען ביטחוננו, והן בהיבט הציבורי - כמי שמייצג את צבא הגנה לישראל, הצבא שזכינו בו כחלק מנס תקומת ישראל".

עוד כתבה: "ביקורת, גם הלגיטימית ביותר, אסור לה לגלוש לשנאת-אחים. חילוקי דעות, גם המקוטבים ביותר, אסור שיקרעו קרע באחדותנו".

השרה הבהירה: "אני בוחנת שוב ושוב את דברי הביקורת שלי מאתמול בבוקר, כלפי ראשי מערכות הבטחון שלנו, ומתייסרת במחשבה שיתכן מאד שהם הובנו לא כפי שביקשתי לאומרם. ביקשתי להביע ביקורת על החלטתם להתבטא ללא אישור הדרג המדיני, התבטאות מאד לא ראויה ואף מזיקה, התבטאות שציירה תמונת-מצב לא מאוזנת ואף מעוותת. הביקורת הזו צריכה הייתה להישמע, אבל אסור היה לאומרה באופן שמייצר, או נותן לגיטימציה, להלבנת-פנים, או לשנאת-אחים.

אני מבקשת להבהיר מכאן למפקדי צה"ל וכוחות הבטחון כולם: אנחנו אוהבים ומעריכים אתכם, מוקירים אתכם ומצדיעים לכם. זכותנו, גם חובתנו, לחלוק ואף להשמיע ביקורת כלפי החלטות שגויות או שיקול דעת לא נכון שלכם, בוודאי כאשר החלטות אלה מייצרות, להבנתנו, נזקים ועולות במחירים כבדים. חשוב שכולנו נזכור: הביקורת הלגיטימית הזו (כן כן, היא לגיטימית וגם נדרשת) בשום אופן אין כוונתה פגיעה בכם או בכבודכם, ועלינו (גם עלי באופן אישי) לוודא שלא כך יובנו הדברים".

לסיום כתבה: "בימים קשים אלה, של גל טרור שפוגע והורג בנו מחד, ושל קיטוב בעם מנגד, חובתנו להרבות באהבה ובכבוד הדדי, ולחזק את האחדות בינינו.

אחרי שכתבתי כל זאת, אציין שאין בכוונתי להרפות מהמאמץ לשנות את תפיסת הבטחון ביו"ש, כיון שהדבר בנפשנו. אסור להמשיך ולפעול כנגד הטרור עם אותה "מכסחת דשא" שעבדה שנים רבות. אנחנו מול ג'ונגל של טרור, ועלינו לשנות באופן דרמטי את הכלים והיעדים, לפני שנשלם מחיר-דמים נוסף ועצום. זה לא נגדכם. זה בעדנו, ולמען ביטחוננו", כתבה.

למרות ההתנצלות, הרמטכ"ל הרצי הלוי מתח עליה ביקורת כשאמר: "כל מי שמשתלח בצה"ל נכון שיזכור: גם התנצלות עוקבת אינה מבטלת את הנזק הרב שנגרם".

הלוי הוסיף: "צה"ל פועל אך ורק לצורך ביטחון האזרחים, מכאן סמכותו. ההשתלחות במי שמקדישים את חייהם להגן, פוגעת בביטחון האזרחים".

עוד אמר: "הטרור ותוצאותיו הקשות מביאים חלק מהאנשים לעשות מעשים אסורים מוסרית וחוקית. קצין הרואה אזרח ישראלי, המתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין. זו דרכנו, זה כוחנו כאן בהשוואה לאזור המורכב בו אנו חיים ואסור לנו לשחוק זאת".

אורית סטרוק הרצי הלוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד