כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אוצרות מן העבר

אוקראינה: מטוסי הוריקן בריטיים ממלחה"ע ה-2 נמצאו קבורים מחוץ לקייב

שרידי מטוסי קרב בריטיים מסוג הוריקן נמצאו קבורים ביער באוקראינה. המטוסים נשלחו על ידי בריטניה ב-1941 | על פי ההסכם, ברית המועצות נדרשה לשלם על כל כלי שנותר שלם לאחר המלחמה, לכן המטוסים פורקו ונקברו באדמה

אוקראינה: מטוסי הוריקן בריטיים ממלחה"ע ה-2 נמצאו קבורים מחוץ לקייב
חרסון, אוקראינה צילום: unsplash

שרידי חלודים של שמונה מטוסי קרב בריטיים מסוג הוריקן שמקורם במלחמת העולם השנייה נמצאו קבורים ביער באוקראינה. המטוסים נשלחו לברית המועצות על ידי בריטניה לאחר שגרמניה הנאצית פלשה למדינה ב-1941.

המטוסים הללו היו חלק מחבילת תמיכה צבאית של בעלות הברית לברית המועצות, ששילמה ארצות הברית, חקיקה דומה משמשת היום את ממשלת ארה"ב לשליחת סיוע צבאי לאוקראינה בניסיונה לגרש את הכוחות הרוסיים מארצו.

מומחי תעופה אומרים כי זו הפעם הראשונה ששרידי הוריקנים רבים כל כך נמצאים באוקראינה. "זה נדיר מאוד למצוא את המטוס הזה באוקראינה", אומר אולקס שטאן, טייס לשעבר בחברת התעופה שמוביל את החפירה. "זה מאוד חשוב להיסטוריית התעופה שלנו כי לא נמצאו כאן מטוסים כאלו בעבר".

הוריקן הוקר היה 'סוס העבודה' של הקרב על בריטניה - המערכה האווירית של 1940 כאשר חיל האוויר המלכותי (RAF) הביס את הניסיונות הגרמניים לפלוש לבריטניה. למרות שלעתים קרובות העיב על תפקידו מטוס הספיטפייר החדש והזריז, ההוריקן למעשה הפיל יותר ממחצית מכל מטוסי האויב במהלך הקרב. "ההוריקן הייתה מכונה חזקה וקלה להטסה", אומר שטן. "הוא היה יציב כפלטפורמת נשק ומתאים לטייסים חסרי ניסיון. מטוס אמין".

בסך הכול נשלחו לברית המועצות כ-3,000 מטוסי הוריקן בין השנים 1941-1944 כדי לתמוך במאמץ המלחמתי הסובייטי. רובם הושמדו בלחימה או פורקו מאוחר יותר לחלקים. אבל כמה הוריקנים פורקו ונקברו בכוונה לאחר המלחמה, כך שהסובייטים לא היו צריכים להחזיר לארצות הברית. על פי החקיקה, ברית המועצות נדרשה לשלם עבור כל ציוד צבאי שנתרם שנותר שלם לאחר סיום הלחימה. זה היה גורלם של שמונת ההוריקנים שנמצאו קבורים ביערות מדרום לקייב - כיום בירת אוקראינה העצמאית, אך עד 1991 חלק מברית המועצות.

הם הופשטו מהמכשירים, מכשירי הקשר, המקלעים וכל גרוטאות מתכת שימושיות. לאחר מכן הם נגררו על ידי טרקטורים משדה תעופה סמוך, התפרקו והופלו לתוך נקיק רדוד. סביר להניח שהם היו מכוסים אז באדמה על ידי דחפורים. השרידים התגלו לאחרונה לאחר שנמצאה בקרבת מקום פצצה שלא התפוצצה מהמלחמה. שאר העמק נבדק באמצעות גלאי מתכות וההוריקנים נמצאו.

 

אוקראינה אוקראינה רוסיה מלחמת העולם מטוסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד