כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מקובעי סדר יום, לנגררים

הפוליטיקאים החרדים איבדו את ההרתעה מול נתניהו // ארי קלמן

בחלוף ימי החסד מאז הקמת הממשלה הסיעות החרדיות מקבלות ציון נכשל בכל הקשור לכוח ההרתעה שלהם מול רה"מ. פסקת ההתגברות - נושא הדגל שהיה להתחייבות הליבתית של החרדים - טואטאה מתחת לשטיח אי שם לצד פינוי חן אל אחמר ושלל ההתחייבויות של נתניהו

הפוליטיקאים החרדים איבדו את ההרתעה מול נתניהו // ארי קלמן
גפני ונתניהו במליאה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הלילות שקדמו להקמת הממשלה היו מורטי עצבים עבור ראשי הסיעות החרדיות והמיועד (אז) לראשות הממשלה בנימין נתניהו. יועץ מיוחד לענייני חרדים שפעל מטעם ראש הממשלה תיזז בין בתי גדולי ישראל, פגש את הנכדים במטרה להשיג את ההסכמה המיוחלת סביב נוסח חוק הגיוס ופסקת ההתגברות כך שיחייבו את ראש הממשלה לעמוד מאחורי המסמך עליו יחתמו הצדדים - מה שסלל את דרכו של נתניהו חזרה ללשכת ראש הממשלה.

חצי שנה חלפה מאז, ובחלוף ימי החסד, הסיעות החרדיות מקבלות ציון נכשל בכול הקשור לכוח ההרתעה שלהם מול ראש הממשלה. נושא הדגל שהיה להתחייבות הליבתית של החרדים - ומה שסלל את הדרך לרפורמה המשפטית - פסקת ההתגברות, ירדה מן הפרק. והחרדים? ראשי הסיעות שעברו תחת כל מיקרופון רענן והצהירו שלא תהיה ממשלה בלי פסקת ההתגברות, כעת מסכימים בשתיקה לטאטא אותה מתחת לשטיח אי שם לצד פינוי חן אל אחמר ושלל התחייבויות מבית היוצר של ראש הממשלה נתניהו.

••••

בשבוע שעבר הצהיר ראש הממשלה נתניהו דווקא בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" בשפה האנגלית כי שלל את "החוק שהיה נותן למחוקק לבטל פסיקות של בית המשפט העליון - זה בחוץ", אמר. ומאז ראשי הסיעות החרדיות כביכול בלעו את לשונם. גפני שהתחייב כי "בלי פסקת ההתגברות לא נהיה בקואליציה" שתק; כך גם קולו של דרעי, שהתחייב להגיש בעצמו את פסקת ההתגברות, נדם. השר גולדנקופף הגדיל לעשות, ולמרות הצהרתו לא מזמן כי "בלי פסקת התגברות על חוק הגיוס לא נישאר בממשלה", הפתיע הבוקר כשאמר כי הממשלה מקיימת את הבטחותיה.

הוויתור על פסקת ההתגברות רק מדגיש את העובדה כי החרדים איבדו את כוח ההרתעה שהיה להם מול ראש הממשלה נתניהו. דמיינו לכם את נתניהו מצהיר כי הוא מוותר על חוק או יוזמה שחשובה לאיתמר בן גביר, דמיינו את הסערה הפוליטית מכך. אבל החרדים, שכבר מזמן הרגילו את עצמם לאופציה אחת של ממשלה בראשות נתניהו - ללא אף אלטרנטיבה, כבר מזמן הפכו למובן מאליו גם בלשכת ראש הממשלה שלא חושש מפירוק הממשלה מכיוונם.

רבות דנו בימים הראשונים להקמת הממשלה האם האופוזיציה שינתה את נתניהו; יש שסברו כי סער, לפיד, ליברמן וגנץ שהפכו לשונאיו רק בגלל הקושי שלו לעמוד מאחורי מילתו, לימדו אותו לקח כי עליו לעמוד מאחורי התחייבויותיו. בקואליציה, אם תשאלו את בן גביר וסמוטריץ', הם יאמרו ללא היסוס כי נתניהו השתנה, אבל החרדים יסברו שנתניהו הוא אותו נתניהו. "את ההסכם אפשר לתלות על הקיר למזכרת", הם נוהגים לומר בפסימיות בהתייחסותם להתחייבויותיו של.

אמנם ספק אם נתניהו שינה את הרגלו מימים ימימה, אבל החרדים הם אלה שבוודאי השתנו: מפוליטיקאים שקבעו סדר יום בממשלה הם הפכו לנספח מובן מאליו, כאלה שמרימים את האצבע לדרישות הליכוד ומקבלים כמעט אפס בתמורה. פסקת ההתגברות - יורדת מן הפרק, חוק הגיוס נדחה לקיץ, ומהקיץ לחורף וכנראה חזור חלילה. סדר היום נקבע על ידי מובילי המחאה והחרדים בשלהם דוחקים ודוחקים.

עדיין לא מאוחר, אפשר וצריך להחזיר את ההרתעה ואת הכבוד האבוד של החרדים. לעמוד מאחורי ההתחייבויות. להתחשב פחות במחאות השמאל ויותר לעמוד מאחורי ההתחייבות לבוחר כמו חקיקת פסקת התגברות שהכרחית עבור החרדים כולם עבור גיור, וגיוס. וגם להשיב את אריה דרעי לשולחן הממשלה.

פסקת ההתגברות הרפורמה המשפטית בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד