כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הורג מישהו בפטיש"

גם לאחר שבוע: חשש ברוסטוב מחזרת כח וגנר

שבוע לאחר המרד במהלכו נלכדה העיר רוסטוב שעל נהר הדון התושבים עדיין חוששים | "העיר באמת די קרובה לחזית וככה זה מרגיש"

גם לאחר שבוע: חשש ברוסטוב מחזרת כח וגנר
כוחות וגנר בעיר רוסטוב צילום: צילום מסך

שבוע לאחר המרד הדרמטי של כוחות וגנר, תושבים ברוסטוב-על-דון - העיר שכוחות השכירים תפסו -משחזרים את האירועים שזעזעו את רוסיה. תוך 24 שעות בלבד, מנהיג קבוצת וגנר, יבגני פריגוז'ין, ביצע מרד, שלח חיילים לעיר המונה מיליון בני אדם ובהמשך לכיוון מוסקבה. בשל החוקים הנוכחיים נגד ביקורת על מה שמכונה "המבצע הצבאי המיוחד" ברוסיה, עיתונאי הBBC בחר להגן על זהותם של האזרחים ששוחחו עימו.

תושב מקומי אחד בעיר - המכונה ואדים - תיאר את הרגע שבו הבחין בכוחות וגנר בעיר. "הייתי צריך לעזוב את הבית שלי באותו יום רק כדי לקפוץ החוצה ולקבל משהו מהחנות. בערך בשעה עשר או אחת עשרה ראיתי את האנשים החמושים האלה שסגרו את הכביש. הם בדקו מכוניות, ביקשו מאנשים מסמכים אבל עוברי אורח הורשו להמשיך ללכת", אמר.

כשואדים הגיע הביתה, הוא התחיל לקבל טלפונים מחברים מודאגים ששאלו אותו אם הוא בסדר. הוא החליט להישאר בבית לשארית היום. "אם אני רוצה לדבר על התחושות שחוויתי באותו יום, אני מניח שאפשר לומר שהייתי מבוהל ואולי אפילו פחדתי. ידענו שפריגוז'ין תכנן לעשות משהו ווגנר ידוע בפשעיו במדינות שונות. "האסוציאציה שיש לנו לוואגנר הורג מישהו בפטיש גרמה לי לפחד", הוסיף. ואדים אומר שהמלחמה באוקראינה שינתה את העיר לחלוטין. היא הפכה לצבאית יותר ויש בה מספר בתי חולים צבאיים ופצועים. "העיר באמת די קרובה לחזית וככה זה מרגיש".

אנסטסיה, שהייתה במוסקבה, אמרה כי חוסר הוודאות של המצב גרם לה לחרדה בעוד ואדים ישב בבית ברוסטוב-על-דון, אנסטסיה ביקרה במוסקבה מסנט פטרסבורג. "בדקנו יחד את החדשות במשך הלילה והתעוררנו בבוקר והיו עוד חדשות", אמרה. "זה היה אינטנסיבי".

אנסטסיה, גם היא שם בדוי, שהתה אצל חברה בדרום מערב העיר, שם החלו ההכנות להגעת כוחות וגנר. היא אמרה שהם לא מפחדים שהחיילים יעקפו את הבירה. מה שגרם לה לחרדה היה חוסר הוודאות המוחלט של המצב. "כל הדברים האלה שנראו לא מציאותיים קודם לכן, התחילו לקרות. וזה היה לגמרי לא ברור מה יקרה אחר כך. זה היה די מפחיד, חוסר הוודאות הזה", היא נזכרה.

"כשפריגוז'ין התחיל את הצעדה שלו למוסקבה, לא היו לנו תרחישים אופטימיים או מה יקרה. אף אחד מסביבי לא היה שמח על כך שפריגוז'ין לקח את מוסקבה", אמרה אנסטסיה, "כל התרחישים נראו גרועים למדי. והדבר היחיד שהרגיש מעורר תקווה היה שמשהו נראה משתנה. כמה גורמים אפשרו לשנות. ואז זה נגמר".

עד מוצאי שבת, פריגוז'ין ביטל את ההתקדמות והורה לאנשיו לחזור לבסיס. חייליו הגיעו בטווח של 200 ק"מ מהגעה למוסקבה. הם נסוגו ועד יום שני החלו חיילי וגנר לעזוב את העיר רוסטוב-על-דון.

ברוסטוב-על-דון קיבלו כמה רוסים את פני חיילי וגנר בזרועות פתוחות ואדים אמר שהחיים בעיר חזרו לשגרה אבל כולם התבדחו על אירועי השבוע האחרון. "אמרנו שבשבת היה מרד, ביום ראשון היה יום חופש, ביום שני הייתה שריפה בגן החיות, ביום שלישי היו הצפה בגלל גשם חזק וביום רביעי היו כמה אנשים שנלחמו עם סכינים".

ביחס למצב הפוליטי ברוסיה כרגע, ואדים אומר שלא הייתה יציבות במדינה מאז הפלישה לאוקראינה. "אתה יודע שיש פתגם בצ'כוב שבסצנה הראשונה האקדח תלוי על הקיר ובסצנה האחרונה הוא יורה. ואתה קוצר את מה שאתה זורע. אז שום דבר מזה לא מאוד בלתי צפוי".

כח וגנר אוקראינה אוקראינה רוסיה מוסקבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד