כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"היום אני מתנצל"

הולנד: המלך מתנצל על חלקה של ארצו בעבדות הקולוניאלית

המונרך של הולנד מבקש 'סליחה' על העבר הקולוניאלי של אומתו, באומרו שהוא חש 'חובה מוסרית לפעול' | משפחת המלוכה הרוויחה 595 מיליון דולר מהמושבות בהן העבדות הייתה נפוצה

הולנד: המלך מתנצל על חלקה של ארצו בעבדות הקולוניאלית
הפרלמנט ההולנדי צילום: Pixabay

מלך הולנד ויליאם-אלכסנדר התנצל רשמית על מעורבותה של הולנד בעבדות, ואמר שהוא חש מושפע "אישית ואינטנסיבית". המלך נאם בטקס בשבת לציון יום השנה ה-160 לביטול החוקי של העבדות בהולנד, כולל מושבותיה לשעבר בקריביים.

"אני עומד כאן מולכם כמלך וכחלק מהממשלה. היום אני מתנצל", אמר וילם-אלכסנדר. "ביום זה אנו זוכרים את ההיסטוריה ההולנדית של העבדות, אני מבקש סליחה על הפשע הזה נגד האנושות". הוא אמר שהגזענות בחברה ההולנדית נותרה בעיה ולא כולם יתמכו בהתנצלות שלו.

סחר העבדים הביא עושר עצום לאבותיו. ההולנדים מימנו את מה שמכונה תור הזהב של האימפריה והתרבות שלהם במאות ה-16 וה-17 על ידי שילוח של כ-600,000 אפריקאים כחלק מסחר העבדים, בעיקר לדרום אמריקה והאיים הקריביים. בדצמבר, ראש הממשלה מארק רוטה התנצל בשם המדינה ההולנדית. הוא הודה בהתנצלות ואמר "נעשתה התחלה" אך גם "יש עוד דרך ארוכה לעבור".


בנאומו ששודר בשידור חי בטלוויזיה הלאומית, וילם-אלכסנדר ביקש "סליחה" באומרו, ששום דבר לא נעשה לגבי העבר במשך זמן רב, "בשלב מסוים, אדם מרגיש את החובה המוסרית לפעול". "השלשלאות באמת נשברו", אמר ויליאם-אלכסנדר לקול תרועות ומחיאות כפיים של אלפי צופים באנדרטת העבדות הלאומית.

העבדות בוטלה רשמית בסורינאם ובארצות אחרות שבשליטת הולנד ב-1 ביולי 1863, אך המנהג הסתיים באמת רק ב-1873 לאחר תקופת מעבר של 10 שנים. מחקר הולנדי שפורסם ביוני מצא שמשפחת המלוכה הרוויחה 545 מיליון יורו (595 מיליון דולר) במונחים של היום בין 1675 ל-1770 מהמושבות, שבהן העבדות הייתה נפוצה.

 

הולנד מלך הולנד וילם אלכסנדר עבדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד