כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף עודד את פעילות 'משמרת השבת': "אבי זצ"ל הקפיד לעצמו לא לפתוח מקרר בשבת בגלל החששות"

בכינוס רבנים מיוחד אצל ראש כולל יחוה דעת וחבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף נדונו באריכות סוגיות השימוש במכשירי חשמל בשבת ועל חובת ההכשר על המכשירים החשמליים שרבו החששות לחילולי שבת מובהקים בשימוש על ידם ללא שיש להם הכשר • דגש מיוחד ניתן בכינוס למזגני האינוונטר וחובת התקנת התקן שבת עליהם

חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף עודד את פעילות 'משמרת השבת': "אבי זצ"ל הקפיד לעצמו לא לפתוח מקרר בשבת בגלל החששות"
כינוס הרבנים של משמרת השבת צילום: יח"צ

כינוס רבנים מיוחד התקיים במעונו של הגאון רבי דוד יוסף  ראש כולל יחוה דעת וחבר מועצת חכמי התורה של ש"ס עם רבני 'משמרת השבת' בדיון על הסוגיות הנוגעות לשימוש במכשירי חשמל בשבת בעידן הטכנולוגי, בדגש על נושא מזגני האינוונטר והפתרונות המאפשרים שימוש בהם בשבת.

בכינוס השתתפו בין היתר הגאון הרב אליהו אלחרר רבה של מודיעין, חתנו של הרב דוד יוסף הרב יחיאל ברדה, הרבנים הרב יצחק מזוז, והרב עובדיה חדוק  והגר"א בייפוס יו"ר משמרת השבת.

על השולחן עלתה לדיון סוגיית השימוש במכשירי החשמל השונים בשבת, כאשר כיום כל מכשיר חשמל צריך הכשר, בדיוק כפי שיהודי ירא השם לא קונה בשר שאינו גלאט, באותה המידה אי אפשר לרכוש מכשיר חשמלי לשימוש בשבת ללא הכשר. כן עלו לדיון מכשירים נוספים שמעוררים בעיות בשבת כמו למשל משאבות המים הפועלות על חשמל, מוני מים חשמלים וכדומה.

בכנס הסביר יו"ר משמרת השבת הגר"א בייפוס את המכשול החמור שבשימוש משאבות המים בבניינים גבוהים שכל פתיחה משנה את פעילות המשאבה וזה ניחא ליה ויש פתרון פשוט לעשות זתדר קבוע ומים מיותרים חוזרים  למעגל

הגר"ד יוסף הביא במהלך הדיון דוגמא על תנור שהוא שלח לבדיקה על ידי טכנאי והפליא זאת שהתשובה התקבלה ממש כהרף עין.

הרב בייפוס ציין בדבריו כי כיום כל המערכות דיגיטליות ומהירות התגובה גבוהה מאוד ומכיוון שזה חומר עם תגובה שנותן את הנתונים למחשב.

הגר"ד יוסף התייחס גם לסוגיית המקררים ואמר "אני חושב שאם אבא שלי היה חי הוא היה אוסר לגמרי את כל המקררים". הוא ציין כי אפילו כשהשתמש במקררים הישנים אביו הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה מקפיד לא לפתוח את המקרר הישן אם הוא היה פועל, למרות שהוא הקל בזה.

השיחה התארכה עוד ועוד כשהגר"ד יוסף דן עם רבני משמרת השבת על הסוגיות השונות תוך שהם מציגים את המענה ההלכתי המותאם.

הרב יוסף התפעל מהפתרונות ואמר שגם אם היה מקום להקל הרי כאשר יש פתרון מהודר חשוב להחמיר ולהדר. כדוגמה הוא הביא ממוצר שלאחר בדיקה שהביאו לפיתוח הייתה שאלה עליו, הרב הקל בו, אך לאחר מכן הראו לו מוצר שיש לו כשרות והרב הורה להשתמש במוצר עם הכשרות כי אם יש פתרון חובה להדר, בדיוק כמו בגדר "בהמה שהיה עליה שאלה".

גם בנושא משאבות המים טען כי בלי הפתרון הנאות הרי זה אסור ואין מקום להקל.

בסיום המפגש הוא שב והודה לארגון 'משמרת השבת' ולעומד בראשו הגר"א בייפוס וצוות המהנדסים על פועלם הרב למען שמירת השבת

 

משמרת השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד