י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עשרות אחוזים

לא תאמינו כמה פלסטיק נחסך בעקבות חוק השקיות

היום הבינלאומי ללא שקיות פלסטיק חד-פעמיות: מנתונים שפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה כי חלה הפחתה של 73% בכמות השקיות שנמכרות ע"י קמעונאים גדולים ביחס לשנת 2016, טרם כניסת חוק השקיות לתוקף

לא תאמינו כמה פלסטיק נחסך בעקבות חוק השקיות
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

היום (שלישי) הוא יום בין-לאומי ללא שקיות פלסטיק חד פעמיות, ומהנתונים של המשרד להגנת הסביבה עולה כי חוק השקיות שחוקק ב-2016 ממשיך להוביל להפחתת צריכת השקיות עשויות הפלסטיק.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דוח יישום חוק השקיות לשנת 2022. בשנה זו, הקמעונאים הגדולים מכרו לצרכנים כ-474 מיליון שקיות העשויות פלסטיק – הפחתה של 73% בצריכת השקיות לעומת שנת 2016, טרם כניסת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות, שבה רכשו הקמעונאים הגדולים לחלוקה 1.754 מיליארד שקיות. בשנת 2021 ההיקף הנמכר היה כ-501 מיליון שקיות, ירידה של 71% בהשוואה לשנת 2016 – כלומר, הירידה בהיקף הצריכה של השקיות העמיקה ב-2022 בכ-5%. 

הדיווחים השנתיים של הרשתות הקמעונאיות הגדולות שהחוק חל עליהן מבוקרים על ידי רואי חשבון. החוק חל על קמעונאים המוגדרים כגדולים לפי רשות התחרות לשנת 2021. הדוח כולל מכירת שקיות של 23 קמעונאים גדולים (מספר הלוקח בחשבון מיזוג של פרש מרקט ופז מאז הדוח של השנה הקודמת).

עוד עולה מהדוח, כי בשנת 2022 הקמעונאים רכשו 5,494 טונות שקיות לעומת 9,650 טונות שקיות בשנת 2016 – שנת המקור. הצמצום בצריכת השקיות באמצעות החוק מנע היווצרות פסולת שקיות בהיקף של 4,156 טונות. 

לאורך השנים התרחש גידול באוכלוסייה. כדי לנתח את השינוי הריאלי, הלוקח בחשבון את הגידול במכר במשק הקמעונאי בישראל מ-2016 ל-2022, המשרד ביצע חישוב הכולל נטרול של גידול במספר השקיות ביחס לגידול הריאלי בצריכה הקמעונאית. לאחר ההתאמה הריאלית, ניתן לראות כי הישג הצמצום ממשיך עם ירידה של 76% ב-2022 בהשוואה לשנת הבסיס.

מטרת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, היא להביא לצמצום השימוש בשקיות ולהפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות של פסולת זו, בין השאר באמצעות הגבלת החלוקה של שקיות נשיאה חד פעמיות בידי עוסקים ללא תמורה ובאמצעות הטלת היטל בעד מכירתן.

עם כניסת החוק לתוקף, בשנת 2017 חלה הפחתה משמעותית בצריכת השקיות בישראל וההישג נשמר עד היום, ללא תנודות משמעותיות. כל ההיטלים הכספיים שהצרכנים משלמים עבור שקיות הפלסטיק החד-פעמיות, משמשים עבור המטרות שנקבעו לפי החוק, בהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך והסברה וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים. 

מהדוח של המשרד להגנת הסביבה עולה, כי נמצא פער בין מספר השקיות שרכשו הקמעונאים לבין מספר השקיות שהם דיווחו כי מכרו. דבר זה עשוי להצביע על רכישה היוצרת מלאים בחנויות. המשרד דרש אסמכתאות מהקמעונאיות הגדולות כדי לוודא כי אכן הפער מקורו במלאי ולא בחלוקת שקיות ללא גביית היטל ובניגוד לחוק. 

 

חוק חד פעמי מחזור פלסטיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד