כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לאור הפנסים

החשמל קרס בעיצומו של הניתוח: המנתחים הוציאו פלאפונים

חברי משלחת ישראלית שהגיעו לאתיופיה לבצע ניתוח להוצאת גידול מלועה של ילדה כבת 3, נתקלו בהפסקת חשמל שהטילה חשיכה מוחלטת על חדר הניתוח | הנמתחים שלא איבדו עשתונות המשיכו במלאכתם בתאורת פנסי הפלאפונים שברשותם  

החשמל קרס בעיצומו של הניתוח: המנתחים הוציאו פלאפונים
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pixabay

משלחת הומניטרית מרמב"ם, פעלה בשבוע שעבר באדיס אבבה, בירת אתיופיה, שם טיפלו חברי המשלחת בתושבים המקומיים. במהלך שהותם בבית החולים, בזמן שביצעו ניתוח להוצאת גידול מלועה של ילדה כבת 3, התרחשה הפסקת חשמל שהטילה חשיכה מוחלטת על חדר הניתוח, מבלי שהגנרטור שאמור לגבות את המערכת במצבים כאלה יתחיל לעבוד:

"הפסקות חשמל הן חלק מהחיים במדינות הללו", אומר ד"ר יותם שקדי, מנהל היחידה לכירורגיה ראש-צוואר ומי שהוביל את המשלחת, "אולם אנחנו רגילים להמשיך לקבל את אספקת החשמל ממערכות הגיבוי. במקרה הזה זה לא קרה והיינו צריכים להסתגל במהירות כיוון שהילדה שכבה על מיטת חדר הניתוח באמצע ההליך". 

בתוך שניות ספורות המשיך הניתוח לאור פנס הראש של ד"ר שקדי, ומסכי הפלאפונים של כל מי שעמד מסביב למיטת המטופלת. את העבודה של מכונת ההנשמה שעובדת על חשמל, החליף צוות ההרדמה המקומי, בסיועו של ד"ר וסילה ראצ'ה, סגן מנהל מחלקת הרדמה שביצע את הפעולה באופן ידני. הניתוח נמשך כך במשך למעלה מרבע שעה, עד שחזר החשמל לפעול. הניתוח, שנמשך גם לאחר מכן, הסתיים בהצלחה.  

"יש הרבה מחשבות על תנאי עבודה במדינות עולם שלישי, כשיוצאים למשלחות כאלה", אומר ד"ר שקדי, "אבל לעבוד בחדר ניתוח ללא חשמל לא עברה בראשי. לשמחתי לא נשקפה למטופלת שלנו סכנת חיים כתוצאה מהתקלה וסיימנו את המשימה בהצלחה". 

עוד הוסיף שקדי ואמר: "יש לנו הרבה אהבה למקצוע שלנו, אבל יציאה מהשגרה היומיומית למציאות אחרת, כזו שמצריכה הרבה פעמים חשיבה מחוץ לקופסה או ניתוח לאור פנס ראש, נותנת לנו פרופרציה והרבה סיפוק", מסכם ד"ר שקדי את הפעילות האחרונה, "בעיקר כשמסיימים עוד ניתוח בהצלחה ונותנים סיוע למי שזקוק לו". 

 

 

רופא מנתח רפואה הפסקת חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד