כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מהומה בהצבעה

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. במהלך ההצבעה התפתחה מהומה כאשר חברי האופוזיציה בוועדה מחו על כך שלא ניתנה רשות דיבור למשנה ליועמ"שית

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות
ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. 9 ח"כים תמכו בהצעה, 5 התנגדו ושניים (הח"כים קריב ואלהרר) נכחו באולם ולא השתתפו בהצבעה.

בנוסח ההחלטה נכתב: "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם".

במהלך ההצבעה התפתחה מהומה כאשר חברי האופוזיציה בוועדה מחו על כך שלא ניתנה רשות דיבור למשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון.

לאחר ההצבעה התיר היו"ר ח"כ שמחה רוטמן לבקשת היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק רשות דיבור לעו"ד לימון ואמר: "אני סבור שזמן הדיבור לייעוץ המשפטי לממשלה ניתן הרבה מעבר ולפנים משורת הדין".

לימון אמר: "במדינה דמוקרטית כולם כפופים לשלטון החוק, לגבי בתי המשפט תישלל מבתי המשפט עילת ביקורת חשובה ביותר ביחס להחלטות שלטוניות.

הנושאים שמגיעים לבית המשפט העליון הם טיפה בלב ים, בכך תיפגע היכולת של היעוץ המשפטי לממשלה.

אין טענה שהשרים רוצים לפעול בצורה לא סבירה, אני עובד הרבה שנים עם שרים רבים חלק יושבים פה. ישנן החלטות שמנסים להקים ישוב ערב הבחירות זה כללים שלא עומדים בתנאי עילת הסבירות.

אם לא תהיה עילת סבירות לא יהיה לאף אחד כלי למנוע את זה לא לאזרח ולא ליעוץ המשפטי לממשלה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהגיע לוועדה אחרי ההצבעה אמר: "יש ממשלה שמותר לה למנות ויש ממשלה שאסור לה. יש גבול כמה אפשר לזלזל בציבור - הציבור לא מטומטם. צריך לזה נשים סוף. זה צעד ראשון. יבואו בעקבותיו צעדים נוספים". 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסרו אחרי ההצבעה: "מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת של כנסת ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית. ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם.

אפשר גם אחרת. אפשר להגיע להסכמות, אפשר לעשות שינויים במערכת המשפט למען אזרחי ישראל ולא למען עריצות הרוב ומינויים מושחתים. ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים.

אנחנו קוראים לנתניהו לא להעלות את החוק למליאה, נתניהו יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד צדדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית".

ועדת חוקה הרפורמה המשפטית שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד