כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
דברים תקיפים

עמוד ההוראה מתריע: הנוסע לאחר צפצוף שני מחלל שם שמים ברבים

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין יוצא נגד תופעת הנהגים הנוסעים ברכבם לאחר הצפצוף השני, כאשר קובע כי מלבד עצם חילול השם שאין שומעים בקול הרבנים, הרי הם גם נוסעים בפראות בצורה שמסכנת את הרבים

עמוד ההוראה מתריע: הנוסע לאחר צפצוף שני מחלל שם שמים ברבים
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

דברים תקיפים שהשמיע עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן, והתפרסמו השבוע בקו 'שיח יצחק' מתורתו של עמוד ההוראה, לגבי התופעה של נהגי רכבים שנוסעים ברכבם בתוככי הערים והשכונות החרדיות, סמוך ממש לשקיעת החמה ולכניסת השבת, באומרם שהם עדיין לא קיבלו שבת.

עמוד ההוראה בדבריו הנוקבים הביא שחכמי הדור קבעו בכל מקום את זמן הצפצוף, 22 דקות או 30 או 40 דקות קודם השקיעה, לא כתזכורת על השקיעה אלא שחכמי הדור קבעו שאז יש לפרוש ממלאכה ולקבל שבת, כמו שנפסק במשנה ברורה. וממילא הנוסע לאחר זמן זה שקבעו חכמי אותו הדור, הרי זה חילול השם ברבים, שמראה שהוא אינו מקבל עליו דעת חכמים, ולכן יש להזהר שלא לעשות מלאכה לאחר זמן זה, וכל שכן שלא לעשות ברבים.

לאחר מכן מזהיר עמוד ההוראה, כי כל שכן אלו שנוסעים בכביש בצורה מסוכנת, ומסכנים אנשים נשים וטף, הרי אם יקרה משהו חלילה לא יוכלו לרחוץ בנקיון כפיהם ולומר שהיו שוגגים, שהרי זה קרוב למזיד, כי כל מי שנוסע בכביש סמוך לשבת, נוסע בדרך כלל בצורה מהירה ופראית, ועלול לסכן את הציבור (שכבר מתחיל ללכת בכבישים, כמנהג בשבת). ואם יזיק באותו זמן יצטרך לשלם הכל, משום שלא ייחשב כאונס או שוגג, גם באופן שהתאונה או הנזק עצמו יהיה באונס, משום שהוא מזיד על עצם הנסיעה בזמן ובצורה כזו.

נקודה נוספת מחדד עמוד ההוראה ומוסיף, כי לא שייך לומר כאן שהם רצים ברשות, כמובא בגמרא במסכת בבא קמא שהרץ בערב שבת בין השמשות והזיק פטור מפני שרץ ברשות, משום שכאן אינו רץ ברשות שהרי חכמי הדור קבעו שלאחר הצפצוף אסור לנסוע, ועוד שחז"ל לא התירו לרוץ בערב שבת אלא כאשר רץ לבדו, ולא כאשר מחזיק כלי משחית כמו רכב בידו.

דבריו של עמוד ההוראה התפרסמו השבוע ברחבי הציבור החרדי, וגרמו להדים רבים ולחיזוקים בענין זה של קבלת שבת מוקדם, ולהמנע מעשיית מלאכות סמוך לשבת, וקל וחומר בפרהסיא. רבני קהילות ושכונות עוררו את בני קהילתם להקפיד על הדבר, ולהלחם נגד תופעה זו, ולמחות בנהגים הנוסעים בפראות דקות ספורות קודם השקיעה, וכדבריהם שזה ההיפך מהמבואר ברמב"ם בהלכות שבת, שצריך לשבת ולצפות בנחת לשבת המלכה, שתבוא.

כניסת שבת נסיעה הרב יצחק זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד