כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"ניגוד עניינים אינהרנטי"

ההחלטה של רשם כינוס נכסים הפתיעה את חברת "מימון ישיר"

"בעלות מימון ישיר באתר קארביד ובפועל בחלק מהליך המכר היא כר לניגוד עניינים ובוודאי יוצרת מראית עין לניגוד עניינים, הפוגע בטוהר ההליך ותקינותו", כך קבע לאחרונה רשם כינוס נכסים בלשכת ההוצאה לפועל בקריות, סאלם ג'דעון, במסגרת הליך מימוש רכב על ידי חברת מימון ישיר, שהעניקה הלוואה לחייב לרכישת הרכב

ההחלטה של רשם כינוס נכסים הפתיעה את חברת "מימון ישיר"
שטרות של 200 שקלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רשם כינוס נכסים מלשכת ההוצאה לפועל בקריות, סאלם ג'דעון, דחה בקשת אישור מכירת רכב במסגרת הליך מימוש שנקטה הזוכה, חברת מימון ישיר: כאמור בהחלטה, המדובר בתיק מימוש משכון על רכב, בו נתבקשה חברת מימון ישיר להבהיר מדוע היא החלה לנהל את ההתמחרות באתר קארביד, בעוד שניהלה את ההתמחרות בגין הרכבים עליהם מונתה ככונסת נכסים באתר אחר, שתוצאות ההתמחרות בו היו ראויות ומשביעות רצון. בתגובתה מבהירה כונסת הנכסים, כי אתר קארביד הינו אתר מקביל לאתר בידספיריט, בו ביצעה התמחרויות קודמות. כונסת הנכסים ציינה, כי היא אינה סבורה כי השימוש באתר קארביד גורם למכירת רכב בסכום נמוך ולראיה בתיק זה נישום כלי הרכב בסך 42,007 ש"ח ונמכר בסכום של 49,000 ש"ח, מעל הערכת כלי הרכב במימוש מהר.

כונסת הנכסים אישרה, כי מימון ישיר הינה הבעלים של אתר קארביד, ואולם לטענתה אין כל מניעה משפטית שמימון ישיר כזוכה בתיקי מימוש תשמש כבעלים של אתר קארביד לצורך מקסום המכירה בצד הקטנת עלויות הכינוס.

הרשם סאלם ג'דעון, קבע בהחלטתו, כי אין מקום להיעתר לבקשת הזוכה לאישור מכירת הרכב. על פי תקנות ההוצאה לפועל, לא ימנה רשם ההוצאה לפועל את הזוכה להיות כונס נכסים, זולת אם ראה טעמים מיוחדים לכך, אולם רשאי הוא למנות את עורך דינו של הזוכה. כלומר משהזוכה לא יכול בעצמו להתמנות ככונס נכסים על זכויות החייב, אין הוא יכול ליטול חלק בהליך העיקרי וחשוב ביותר - ההתמחרות.

עוד נקבע בהתאם לתקנות בדבר איסור ניגוד עניינים, כי ככל שהזוכה או תאגיד מטעמו לא יכול להשתתף בהתמחרות, על אחת כמה וכמה אינו יכול לנהל את ההתמחרות, ובבחינת המובן מאליו, גם לא באתר אשר בבעלותו. בהקשר זה יודגש, כי לא הוגשה לרשם ההוצאה לפעול בקשה כלשהי בכל הנוגע להשתתפות הזוכה בהתמחרות או בניהולה.

הרשם קבע, כי התקנות שלעיל מגלמות בתוכן טוהר מידות, יושרה, שקיפות ותום לב בניהול הליך כינוס הנכסים, אינטרסים אלה יושגו ככל שייווצר "מרחק" מספיק בין הזוכה לבין הליך הכינוס והנכס הממומש. 

"הדין וחובת ההגינות והשקיפות מחייבים את הזוכה, מימון ישיר, לחשוף בפני רשם ההוצאה לפועל את היותו הבעלים של אתר זה קארביד, בו מבוצע הליך ההתמחרות, העיקרי והחשוב בהליך מימוש הרכב".

הרשם הדגיש, כי מדובר בזוכה שעוסקת במכירת רכבים ובמימון רכישתם בהיקף גדול מאוד, והובהר, כי מימון ישיר מנהלת בפניו מספר לא מבוטל של תיקי מימוש משכון על רכב, ובנסיבות אלה קיים ניגוד עניינים אינהרנטי בין עיסוקה של הזוכה והאינטרסים שלה בשוק הרכב, לבין הליכי המימוש של הרכבים באתר בבעלותה. "בעלות מימון ישיר באתר קארביד ובפועל בחלק מהליך המכר הינה, בנסיבות שתוארו, כר לניגוד עניינים ובוודאי יוצרת מראית עין לניגוד עניינים, הפוגע בטוהר ההליך ותקינותו".

לאור האמור, קבע הרשם כי אין מנוס מדחיית הבקשה לאישור המכר, והורה לכונסת הנכסים לבצע התמחרות חדשה בכל דרך מקובלת, אולם שלא באמצעות אתר שיש לו זיקה כלשהי לזוכה.

 

מימון רכב כונס נכסים הלוואה הוצאה לפועל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד