כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
בסיכון למות

חשש לחייו של מנהיג גאורגיה לשעבר הכלוא במדינה

תומכים ובני משפחה חוששים כי נשיא גאורגיה לשעבר מיכאיל סאקשווילי הורעל בכלא לאחר שאיבד כ-60 ק"ג במשקל | הרשויות בגיאורגיה טוענות שהוא מקבל טיפול רפואי הולם  

 חשש לחייו של מנהיג גאורגיה לשעבר הכלוא במדינה
הנשיא לשעבר בבית חולים צילום: צילום מסך

הנשיא לשעבר הכלוא של גאורגיה, מיכאיל סאקשווילי, נראה שברירי וכחוש בדיון שנערך אמצעות וידאו בבית המשפט שדן בתיק של שימוש לרעה בכוח נגדו. סאאקשווילי ותומכיו טוענים שהוא הורעל בזמן שהיה בכלא ושהוא שוקל כעת כ-60 ק"ג, מחצית ממשקלו כשנעצר באוקטובר 2021.

ממרפאה פרטית שבה הוחזק, הוא אמר לבית המשפט ביום שני כי למרות מצב בריאותו הלקוי, הוא "כשיר מבחינה רוחנית ונחוש לשרת את המדינה", לפי אתר החדשות המקומי. סאקשווילי, בן 55, הרים את חולצתו כדי להראות את צלעותיו בולטות מחזהו. "אדם חף מפשע לחלוטין מוחזק במעצר", אמר בסיקור ששודר בשידור חי במספר ערוצי טלוויזיה עצמאיים. "לא ביצעתי שום פשע", אמר.

הנשיא לשעבר מוחזק בבית חולים אזרחי, לשם הועבר בשנה שעברה לאחר שביתת רעב בת 50 יום במחאה על מעצרו. "להכניס אותי לכלא לא ישבור אותי. אני הולך להיות מעורב באופן פעיל בפוליטיקה הגיאורגית", אמר. סאאקשווילי, שכיהן כנשיא גאורגיה בין השנים 2004-13 והוביל את מה שנקרא מחאות מהפכת הוורדים שהדיחו את הנשיא הקודם מתפקידו, עזב לאוקראינה לאחר תום כהונתו השנייה. הוא מחזיק באזרחות אוקראינית והיה מושל מחוז אודסה בשנים 2015-16. לאחר שעזב את גאורגיה, סאאקשווילי הורשע שלא בפניו בגין שימוש לרעה בכוח ונידון לשש שנות מאסר.

הוא נעצר באוקטובר 2021 לאחר שחזר לג'ורג'יה כדי לנסות לחזק את כוחות האופוזיציה לפני הבחירות המוניציפליות הארציות. הנשיא לשעבר עומד כעת למשפט באשמת "ניצול לרעה של תפקיד" הקשור לפיזור אלים של עצרת אופוזיציה ב-2007. רופאים אמרו שסאאקשווילי בסיכון למות בשל תסמינים שפיתח בזמן המעצר, אם כי הרשויות בגיאורגיה טוענות שהוא מקבל טיפול רפואי הולם.

אחיו, דיוויד סאקשווילי, אמר שהנשיא לשעבר ממשיך לרדת במשקל, נמצא בסיכון למות ואולי היה מורעל. במשפחה אומרים שהוא אינו מקבל טיפול רפואי הולם.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא ביום שני לגאורגיה לשלוח את סאאקשווילי לאוקראינה לטיפול רפואי ואמר כי השגריר הגיאורגי יוזמן למשרד החוץ ויעודד לחזור לגאורגיה תוך יומיים להתייעצות עם ממשלתו. בהודעת הווידאו היומית שלו ביום שני בערב, האשים זלנסקי את מוסקבה שהיא עומדת מאחורי היחס הגרוע של המנהיג לשעבר בכלא וקרא לקהילה הבינלאומית לא להתעלם מסאאקשווילי אלא "להציל את האיש הזה. אוקראינה קראה שוב ושוב לרשויות הגאורגיות להפסיק את ההוצאה להורג ההפגנתית הזו. גם אנחנו וגם השותפים שלנו הצענו אפשרויות שונות להציל את מיכאילו", אמר. "לאף ממשלה באירופה אין את הזכות להוציא אנשים להורג - החיים הם ערך אירופאי בסיסי", הוסיף.

גיאורגיה רוסיה אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד