כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סיכום החודש

שלושה אירועי מזג אוויר חריגים התרחשו ביוני

יוני הוא לרוב חודש יציב של תחילת קיץ. לעתים עוד מתגנב שרב אחרון עם מזג אוויר הפכפך בתחילתו, אולם הפעם התרחשו שלושה אירועי מזג אוויר חריגים, שבהם שקע שרבי עם לחות ממקורות טרופיים דרומיים הביאו לעננות מפותחת עם גשמים בתפרוסת ארצית, סופות רעמים נרחבות, טמפרטורות גבוהות, משבי רוח חזקים וסופות אבק

שלושה אירועי מזג אוויר חריגים התרחשו ביוני
אילוסטרציה צילום: pixabay

כל אירוע כשלעצמו הוא חריג ליוני ורצף של שלושה כאלה (בנוסף לאירוע דומה בסוף מאי) הוא כמעט חסר תקדים. מרבית האירועים התרחשו במחצית הראשונה של החודש ובנוסף להם מעט אחרי אמצע החודש התרחש שרב "רגיל" ולאחריו התקררות ניכרת וגשם במישור החוף ובגליל המערבי. רק בעשרת הימים האחרונים של החודש מזג האוויר כבר היה יציב וקייצי.

למרות ריבוי השרבים החודש הסתכם כקרוב לממוצע בטמפרטורות ורק במישור החוף הוא היה חם במעט מהממוצע. זאת מאחר שהשרבים היו ברובם קצרים וביניהם היו פרקים קרירים.

מבחינת משקעים בשל הרוחות ותנועה מהירה של העננות המפותחת, הגשם ירד כמעט בכל נקודה בארץ אבל לפרקי זמן קצרים, כך שעל אף עוצמות גשם לא מבוטלות הגשם לא הצטבר ליותר מ-6-5 מ"מ בתחנות הגשומות ביותר.

יצוין כי יוני 1992 ו-2018 היו גשומים יותר בממוצע מרחבי ארצי מיוני האחרון ונמדדו בהם מקומית עשרות מילימטרים של גשם. כך שהוא רק במקום השלישי ב-90 השנים האחרונות בהיבט זה, אולם ייחודו של יוני הנוכחי הוא במספר ימי הגשם והעובדה כי הגשם פקד כמעט כל תחנה בארץ. מקרה שלא מוכר לנו ביוני מראשית המדידות.

(את המאמר חיברו ד"ר עמוס פורת, ד"ר נועם חלפון ונבו גל מהשירות המטאורולוגי)
יוני מזג אוויר השירות המטאורולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד