כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"מגבלה שאינה ראויה"

"החוק הטברייני" אושר סופית במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את "חוק טבריה" שיאפשר ליו"ר ועדה קרואה להתמודד בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. החוק יאפשר לבועז יוסף, יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה ומקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, להתמודד בבחירות הקרובות על ראשות העירייה

"החוק הטברייני" אושר סופית במליאת הכנסת
בועז יוסף צילום: מתוך שידורי כאן 11

מליאת הכנסת אישרה הלילה (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשויות המקומיות, בחירות (תיקון מס' 53), התשפ"ג 2023, של ח"כ עמית הלוי.

בהצעת החוק תמכו 43 ח"כים, לעומת 32 מתנגדים וללא נמנעים.

החוק מבקש לקבוע כי יושב ראש ועדה ממונה יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים.

החוק יאפשר לבועז יוסף, יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה ומקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, להתמודד בבחירות הקרובות על ראשות העירייה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות. עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר והוא תיקן את סעיף 7 לחוק וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים.

עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה.

הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".

 

 

רשויות מקומיות מליאת הכנסת טבריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד