כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מה הממשלה עושה בעניין

מדינת ישראל לא ערוכה להמשך גל העלייה

עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה ונוכח גל העלייה, ממשלת ישראל תקצבה את גל העלייה מרוסיה ואוקראינה בסכום של 500 מיליון שקלים בשנת 2022 ו- 450 מיליון שקלים בשנת 2023 | במשרדים הממשלתיים מזהירים כי התקציב הולך ואוזל

מדינת ישראל לא ערוכה להמשך גל העלייה
פינוי אזרחים מאוקראינה צילום: משטרת אוקראינה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' התכנסה לדיון בנושא הארכת החלטת ממשלה 1276 מיום 14/3/2022, הערכות מהירה לקליטת עולים מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור.

לפי הערכות של משרדי הממשלה השונים גל העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר ימשיך בתקופה הקרובה. ממשלת ישראל קיבלה שתי החלטות שעסקו בקליטת גל העלייה לישראל, החלטה 1276 מיום 14 במרץ 2022 והחלטה 1364 מה-10 באפריל 2022. למרות שאין תוקף להחלטות הממשלה האלה, משרדי הממשלה נתקלים בקשיים בפעילותם לגבי היערכותם לקליטת העולים, לפי ההחלטה האחרונה שהתקבלה התקציב לקליטת גל העלייה יעמוד על סך 500 מיליון שקלים בשנת 2022 ועוד 450 מיליון שקלים בשנים 2023. כעת משרדי הממשלה מתריעים כי בלי תוספת תקציבית לשנה הנוכחית ובלי החלטת ממשלה נוספת והעברת כספים בהתאם לא ניתן יהיה להתמודד עם גל העלייה שעוד ממשיך לזרום לישראל.

סיון גולדשטיין הבר, ממשרד העלייה והקליטה ציינה כי "מ​שרד העלייה והקליטה חייב תקציב נוסף כדי לקלוט את העולים שכבר נמצאים בארץ, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על העולים שעוד יגיעו בהמשך. אנחנו נצטרך תוספת תקציבית כדי לקלוט את עשרות אלפי העולים שכבר נמצאים בישראל. אנחנו נערכים להמשך קליטה של עוד אלפים רבים בגל העלייה הנוכחי כבר בשנת 2023. התקציב הולך ונגמר ואנחנו זקוקים לתקציבים נוספים כדי להמשיך לקלוט את העלייה שמגיעה לישראל בצורה מיטבית. גל העלייה משפיע על היערכות המשרד שלנו ועל עוד משרדים במעגלים נוספים".

טירה גלינויר, ממשרד החינוך טענה ש"במסגרת מבצע העלייה מערכת החינוך קלטה למעלה מעשרת עולים תלמידים. החלטת הממשלה איפשרה לנו לתת מעטפת לכולם, אם היא לא תוארך יהיה לנו קשה להעניק את כלל התמיכה לתלמידים ולעולים. המגשרים בבתי הספר, הארכת יום הלימודים לתלמידים עולים ושילוב של אמצעי טכנולוגיים בכיתות העולים הם דוגמא לחלק מהדברים שלא יוארכו באופן אוטומטי מכיוון שהמימון שלהם נגזר מתוך תקציב ייעודי בהחלטת הממשלה".

לדברי מעוז ביגון, ממשרד החינוך: "החלטת הממשלה איפשרה לנו לטייב את תהליך הקליטה של העולים. כיום אנחנו למודי ניסיון ותהליך הקליטה הוא איכותי יותר. החלטת הממשלה הבאה צריך להתקבל לאור הניסיון שצברנו".

נתנאל לפידות, משרד הבינוי והשיכון גילה ליושבי הדיון: "מצינו את התקציבים שהוקדשו במסגרת החלטות הממשלה. יש לנו כרגע עודף של יחידות דיור ציבורי, הצענו את הדירות האלה לעולים החדשים אבל נתקלנו בסירובים. הרבה עולים סירבו מכיוון שהדירות לא מתאימות לצרכים שלהם או נמצאות באזורים עם ביקוש נמוך".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון ואמר: "החלטות הממשלה מדברות על סיוע תקציבי לשנים 2023-2024, התקציב שהועבר לא יספיק לשנים הבאות. לתפיסת הוועדה גל העלייה לא תם והוא ימשיך גם בשנה הבאה. צריך להמשיך ולדאוג לעולים ולתלמידים העולים שכבר הגיעו לישראל כדי שהם ישארו בישראל עוד שנים רבות".

עלייה לישראל עלייה לארץ מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד