כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הדירות זורמות לשוק

"אקזיט בלתי רגיל": הרווח העצום שגרפו זוכי מחיר למשתכן באחיסמך

החל מחודש מרצ יכולים הרוכשים הראשונים של השכונה החרדית אחיסמך בלוד למכור את הדירות בהן זכו בהגרלת משרד השיכון. מבדיקה עולה כי הרווח שגרפו לכיסם במהלך השנים שחלפו מאז הרכישה ועד היום - עצום | מומחה: "כ־50% מהזוכים כלל לא התכוונו לגור בדירה מלכתחילה, וראו בה דירה להשקעה"

"אקזיט בלתי רגיל": הרווח העצום שגרפו זוכי מחיר למשתכן באחיסמך
אתר בנייה צילום: גילי יערי, פלאש 90

החל מחודש מרץ האחרון יכולים רוכשי דירה למשתכן בשכונת אחיסמך בלוד למכור את הדירות בהן זכו בהגרלות של משרד השיכון שנערכו אי-שם בשנת 2016. החוק קובע כי רוכשי הדירות יכולים למכור את הדירות רק חמש שנים לאחר שקיבלו טופס 4.

בכתבה מקיפה של יובל ניסני ב'גלובס' הוא חושף כמה כסף הרוויחו הזוכים בהגרלת מחיר למשתכן שרכשו דירה במהלך העשור הקודם במגוון פרויקטים. אנחנו מתמקדים בשכונה החרדית אחיסמך - בה הרווח לרוכשים הוא הגבוה ביותר.

נכתב כי לא מעט מן הזוכים, יש להניח, המתינו לרגע הזה כדי לממש את השקעתם, הלכה למעשה - ליהנות מעליית שווי הדירה לאורך השנים, דירה שרכשו בהנחה משמעותית ביחס לשווי השוק. אז כמה באמת גדול הרווח שהם צפויים לגרוף? נתונים שאספנו מוכיחים כי מדובר בעליית מחירים של יותר מ־100%.

הדירות הראשונות שיכולים הזוכים למכור נמצאות בשכונת אחיסמך בלוד: מדובר במכרז שבו זכתה חברת זוהר וצפריר שרבט יזמות ובנייה בנובמבר 2015, ובו תנאי המכירה היה ביחס למועד האכלוס. טופס 4 לפרויקט התקבל במרץ 2018, כך שהזוכים כבר יכולים למכור את דירתם ממרץ השנה.

מהבדיקה עולה כי זוכי הפרויקט באחיסמך בלוד רכשו את דירתם במחיר ממוצע של כ־800 אלף שקל (מחיר צמוד מדד בהתאם לשינוי לאורך השנים) בשנת 2016. המחיר הממוצע בשוק החופשי עמד באותו הזמן על 1.095 מיליון שקל, כך על פי אתר מדלן, וב־2020 כבר עמד על 1.58 מיליון שקל. היום, במחירי שוק חופשי, מדובר על תג מחיר של 2.039 מיליון שקל, משמע עלייה של 155% במחיר הדירה שרכשו הזוכים ב־2016, ושכעת הם יכולים למכור לכל דורש.

שמאי שמוליק כהן, שותף ומבעלי SK שמאות מקרקעין אומר לגלובס: "הבדיקה שעשינו כוללות גם את הירידה או ההאטה של החודשים האחרונים. זה אומר שאם היינו בודקים את הנתונים בתחילת השנה, העלייה הייתה עוד יותר גדולה. זה אקזיט בלתי רגיל, ואני מודה שגם אני הופתעתי מהנתונים".

הוא מציין כי "מדובר בשלוש שכונות שלא נמצאות במרכז אזורי הביקוש, ועדיין רואים בהן עליית מחירים בלתי רגילה". לדבריו, "אני יכול להגיד ברמה גבוהה של ודאות שבמיוחד בשכונות הללו שסקרנו, כ־50% מהזוכים כלל לא התכוונו לגור בדירה מלכתחילה, וראו בה דירה להשקעה. כשרואים עד כמה גדול הרווח לאורך השנים, ברור שמשהו חייב להשתנות: חשוב לוודא שהדירות הללו מגיעות רק למי שבאמת צריכים אותן, שבאמת זקוקים להנחה המשמעותית הזו במחיר הדירה".

אחיסמך לוד מחיר למשתכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד