כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שיא של חמש שנים

איראן מציפה את השווקים העולמיים בנפט זול

ערב הסעודית מצמצמת את התפוקה של יצוא הנפט הגולמי, ואיראן משתלטת על מכירות נפט בזול. יצוא הנפט הגולמי האיראני הגיע לשיא של חמש שנים בחודשים האחרונים, כאשר איראן שולחת יותר נפט לסין ולקונים אחרים

איראן מציפה את השווקים העולמיים בנפט זול
חבית נפט צילום: unsplash

יצוא הנפט של איראן הגיע לשיא של חמש שנים בחודשים האחרונים, כאשר איראן מוכרת יותר נפט לסין ולמדינות אחרות, ומוסיפה כמויות גדולות של נפט גולמי מוזל לשוק אנרגיה העולמי. ערכו של הנפט ירד מאז סוף השנה שעברה, על רקע החשש ממיתון בכלכלה העולמית ושפע של נפט רוס זול.

איראן עוקפת יותר ויותר את הסנקציות של ארה"ב כאשר ממשל ביידן מחדש בשקט את השיחות עם איראן במטרה להביא לשחרור אסירים אמריקאים המוחזקים על ידי איראן, וכדי לבלום את תוכנית הגרעין שלה, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

משלוחי הנפט של איראן הסתכמו בכ-1.6 מיליון חביות ביום בממוצע בחודשים מאי ויוני ומאי, יותר מכפול מלפני שנה והגבוה ביותר מאז 2018. בעוד שקשה לאמוד את ההיקף והיעד הסופי של הנפט של איראן, בהתחשב במכירה הסמויה לעתים קרובות, נתונים מכמה חברות שעוקבות אחר סחר האנרגיה העולמי מצביעים על כך שסין נותרה הלקוח המוביל של איראן.

סין ייבאה ישירות 359,000 חביות נפט איראניות ביום אחד בחודש מאי, לעומת כ-266,000 חביות בחודש המקביל בשנה שעברה. מומחים בתעשייה אומרים שהמכירות בפועל של איראן לסין גבוהות בהרבה וכוללות נפט הועברו דרך מדינות אחרות באסיה ובמזרח התיכון.

בין שאר הקונים המובילים של הנפט הגולמי האיראני נמצאות סוריה וונצואלה, שתיהן תחת סנקציות אמריקאיות. איראן גם מוכרת לקונים אחרים באמריקה הלטינית ובאפריקה, כך אמרו סוחרים איראנים ל'וול סטריט ג'ורנל'.

פקידי נפט איראניים אומרים כי איראן מציעה הנחה של כ-30 דולר לחבית בהשוואה ליריביה במפרץ הפרסי, כולל סעודיה, מה שמאפשר לה להתחרות בנפט רוסי זול.

גורמים רשמיים איראנים אומרים שלאחר שיקום היחסים הדיפלומטיים עם היריבה האזורית סעודיה בתיווך סין מוקדם יותר השנה, איראן מנצלת את קיצוץ התפוקה של סעודיה, ומוכרת נפט זול לסין.

איראן, שעבורה הנפט הוא המקור הגדול ביותר להכנסת מטבע חוץ, הרוויחה 28 מיליארד דולר ממכירות נפט גולמי, כמעט פי ארבעה מאשר ב-2021, לפי הבנק המרכזי האיראני המזומנים מספקים לאיראן חבל הצלה לכלכלתה, שנפגעה מהסנקציות.

איראן נפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד