י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חייל חשוד בהרג 35 אזרחים

בריטניה: חקירה נפתחה נגד חיילי קומנדו בחשד לביצוע פשעי מלמה

שר ההגנה בן ואלאס אישר שהחקירה מתייחסת לכוחות מובחרים שהואשמו בעבר בהרג ללא משפט באפגניסטן | "מדיניות לא רשמית שמטרתה לחסל את כל הגברים בגיל הלחימה"

בריטניה: חקירה נפתחה נגד חיילי קומנדו בחשד לביצוע פשעי מלמה
ג'ייסון רידמן וחבריו ב-2005 באפגניסטן צילום: מתוך הטוויטר שלו

הכוחות המיוחדים הבריטיים נמצאים בחקירה של האשמות על פעילות בלתי חוקית באפגניסטן, כך אישר משרד ההגנה של בריטניה. שר ההגנה בן וואלאס הזמין את החקירה בדצמבר 2022; היא תבחן גם האשמות כי החקירה של המשטרה הצבאית המלכותית של הרג בלתי חוקי על ידי כוחות מיוחדים לא הייתה רצינית דיה.

ביום רביעי, השופט האדון-קייב, יו"ר החקירה, אמר כי ביקר לאחרונה במשרד התובע אצל התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג. שתי חקירות של המשטרה הצבאית המלכותית, בשם הקוד 'מבצע נורת'מור' ו'מבצע קסטרו', צפויות להיבדק. וואלאס אמר כי האישור נעשה ב"נסיבות חריגות". בהצהרה אמר, "נכון שמשרד הביטחון ממשיך לאזן בין הדרישה להיות פתוח ושקוף ככל האפשר מול שיקולי ביטחון לאומי. החקירה מגיעה כעת לשלב של דיונים מהותיים, ואני יכול לאשר שההאשמות מתייחסות להתנהלות הכוחות המיוחדים של בריטניה".

קרובי משפחה של שמונה אפגנים, כולל שלושה נערים צעירים, שנרצחו לכאורה על ידי כוחות בריטיים ב-2011 וב-2012 קיבלו בברכה את החדשות על חקירה. חברת עורכי דין ליי דיי אמרה השבוע כי ייתכן ש-80 אפגנים נהרגו על ידי הכוחות המובחרים ביותר בבריטניה בין השנים 2010 ל-2013. אדם בשם סייפולה שמייצגת ליי דיי האשים את הכוחות הבריטיים בהריגת ארבעה מבני משפחתו בפברואר 2011.

ארגון צדקה שבסיסו בלונדון, אמר, "האשמה מטרידה במיוחד של ליי דיי היא שחייל אחד חשוד שהרג 35 אזרחים אפגנים במהלך סיור אחד. הקביעה מצביעה על מדיניות לא רשמית שמטרתה לחסל את כל הגברים בגיל הלחימה במהלך פשיטות ביתיות, ללא קשר לשאלה אם הם מהווים איום כלשהו".

לא הוגשו כתבי אישום במסגרת מבצע נורת'מור, חקירה של 140 מיליון דולר שהחלה ב-2014 כדי לחקור האשמות על הוצאות להורג על ידי כוחות מיוחדים. בדיון בבתי המשפט המלכותיים, שהחל ביום רביעי, ישמע טיעונים של משרד ההגנה והמשטרה הצבאית המלכותית למתן צווי הגבלה על חלק מהראיות שהוגשו לחקירה.

בריטניה משטרת בריטניה אפגניסטן פשעי מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד