ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
טעות אחת תוביל למלחמה

שרשרת פרובוקציות: "השחצנות של נסראללה תביא להתרסקותו"

"שרשרת הפרובוקציות וההליכה על הסף של נסראללה עלתה מדרגה סביב המו"מ על הגבול הימי בשנה שעברה", מסביר ראש אמ"ן לשעבר ידלין ומונה את הצעדים הפרובוקטיביים שנקט באחרונה ארגון חיזבאללה נגד ישראל. "את ה"היבריס" הזה של נסראללה נצטרך לערער, באמצעות צעדי תגובה, שיוציאו אותו מאזור הנוחות בו הוא מצוי, ובעיקר לערער את בטחונו ביכולתו לצפות את צעדי ישראל"

שרשרת פרובוקציות: "השחצנות של נסראללה תביא להתרסקותו"
סיור ביטחוני בגבול לבנון צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במילואים עמוס ידלין, טייס קרב בעברו, מונה במאמר מפורט את סדרת הפרובוקציות של ארגון חיזבאללה נגד ישראל שמעידות על ה'היבריס' בו שרוי חסן נסראללה. ידלין מסביר את הרציונל שמוביל את מזכ"ל חיזבאללה לביטחון עצמי מופרז ביכולותיו, תוך הערכה מוטעית בדבר חולשתה של ישראל, הרבה בעקבות התהליכים פנימיים שהיא עוברת, מה שעלול לדבריו להוביל להתרסקותו יחד עם לבנון. וכיצד ישראל צריכה להגיב?

"אתמול שוגר מלבנון טיל נ"ט ופגע בגדר כפר ע'ג'ר. בתגובה, תותחי צה"ל ירו לאזור השיגור בלבנון. הנושא לא זכה לכותרות ראשיות. הטרור ביהודה ושומרון, המשך הרפורמה, וההפגנות נגדה, דחקו את האירוע לשולי החדשות. כמו ב 2006 אנו עלולים להיגרר ע"י טעות של נסראללה למלחמה נוספת בצפון.

ירי הנ"ט בדרום לבנון לא יכול להתרחש ללא ידיעת חיזבאללה. האירוע מצטייר כאפיזודה נוספת בשרשרת ההתגרויות של חיזבאללה, שהאשים את ישראל, לאחר הירי, בהצבת גדר המספחת לישראל את חציו הלבנוני של ע'ג'ר.

בשנת 2000 קבע האו"ם כי קו הנסיגה מלבנון – הקו הכחול – עובר דרך הכפר ע'ג'ר, שתושביו עלווים אזרחי ישראל, כשחלקו הצפוני נמצא בלבנון. בשנים שלאחר מכן התבסס חיזבאללה בפאתי הכפר ואף ביצע פיגועים נגד כוחות צה"ל בצידו הישראלי.

לאחר מלחמת לבנון השנייה גודר ע'ג'ר מצפון, לבקשת התושבים, אולם פעילות הברחה משולבת בטרור המשיכה להתקיים דרך הכפר. בניית מכשול משופר סביב הכפר אכן הושלמה לאחרונה ע"י תושבי הכפר עצמם.

חיזבאללה, המדגיש את ריבונות לבנון בצפון הכפר בהסתמך על הקו הכחול, בוחר להתעלם מאותו קו ולאתגר את ישראל בהר דב ב"חוות שבעא" הנמצאות בצד הישראלי של הקו הכחול. העלאת המתח סביב הר דב וכפר ע'ג'ר משרתת את חיזבאללה המציג עצמו כ'מגן ריבונות לבנון' באמצעות 'נשק ההתנגדות'.

כוחות צה"ל בגבול לבנון. צילום: פלאש90

שרשרת הפרובוקציות וההליכה על הסף של נסראללה עלתה מדרגה סביב המו"מ על הגבול הימי בשנה שעברה, כשאיים בפומבי במלחמה אם דרישות לבנון לא ייענו, ואף שיגר מל"טים (שיורטו) לעבר אסדת 'כריש'.

בהמשך, סדרת צעדי התגרות בלתי נפסקים של נסראללה: 

1. שילח בחודש מרץ פיגוע טרור בצומת מגידו שבעומק ישראל, באמצעות מחבל, שחצה מלבנון כדי לבצע פיגוע המוני.

2. מאיים על ישראל בתגובה על תקיפותיה בסוריה.

3. לא מנע שיגור עשרות רקטות מדרום לבנון ע"י חמאס, במהלך הרמדאן באפריל.

4. מקיים מפגני כוח צבאיים מתריסים בדרום לבנון.

5.מציב איום גובר על חופש הטיסה של צה"ל בלבנון באמצעות מערך הגנה אווירית איראני.

6.מגביר את האיום לפגיעה בישראל באמצעות הגדלת מלאי הטילים המדויקים.

7.מגביר נוכחות צבאית גלויה לאורך הגבול, תוך הפרת החלטה1701, הקמת שני אוהלים בגזרת הר דב מצידו הישראלי של הקו הכחול, ואיושם בחמושים.

העלייה בביטחון העצמי שמפגין נסראללה חלה במקביל למשבר הפנימי בישראל, וסביר שגם שיגור הנ"ט אתמול על רקע ההסלמה במשבר אינו מקרי. נסראללה, הניצב בפני ביקורת גוברת נגדו מבית, ומאכזבה של פטרוניו בטהרן, מבקש לחזק את דימויו כ"מגן לבנון" וכגורם מוביל ב'ציר ההתנגדות'.

נסראללה מצטייר כמי שבטוח בהערכתו שישראל לא תעז להסתכן בהסלמה נוכח חולשתה, בצל עימות פוליטי הקורע אותה מבפנים, פוגע בלכידות החברתית ובכושר העמידה, ומערער את יחסיה עם משענתה האסטרטגית ארה"ב.

עימותים עם פעילי חיזבאללה בגבול לבנון

מצב עניינים זה גורם שחיקה בהרתעה הישראלית מול חיזבאללה, שאותה ישראל תידרש לשקם. את ה"היבריס" הזה של נסראללה נצטרך לערער, באמצעות צעדי תגובה, שיוציאו אותו מאזור הנוחות בו הוא מצוי, ובעיקר לערער את בטחונו ביכולתו לצפות את צעדי ישראל.

כדי לעשות זאת ישראל תצטרך לנקוט מדיניות שקולה, מחושבת ומדויקת, שתתבסס על עילה מתאימה. סביר שנסראללה הבטוח בעצמו באופן מופרז, יעשה בסופו של דבר את הטעות, ויספק לנו הזדמנות. כפי שחזה ראש אמ"ן במאי – "פיגוע מגידו לא היה אירוע בודד, ונסראללה במרחק טעות אחת ממיסקלקולציה (טעות בשיקול הדעת)".

האוהלים שהקים חיזבאללה בהר דב אינם עילה ראויה, ונכון להמשיך ולטפל בבעיה זו בצירים מדיניים, שכבר הביאו להזזת אחד האוהלים. האוהל הנותר נמצא בשטח צבאי שאינו קרוב לאף יישוב בישראל ולא מהווה איום ישיר.

אולם לאור התמשכות ההתגרות לא נכון להשלים עימה עוד זמן רב, ויגיע הרגע שבו יהיה נכון לפעול להסרתה. בינתיים ישראל צריכה להגביר את הלחץ על חיזבאללה באמצעות מדינת לבנון והעדה השיעית. על ישראל להזהיר את הציבור בלבנון כי סופן של התגרויות חיזבאללה לגרור תגובה קשה ולא צפויה מצד ישראל.

ההליכה השחצנית של נסראללה על הסף עלולה להתברר שוב, כמו לפני 17 שנה, כהימור חסר אחריות, שייגמר בהתרסקותו לתהום, שאליה ייקח עימו את מדינת לבנון, הקורסת ממילא.

הרחבת פעילות צה"ל באיו"ש נדרשת מול הטרור שם, אולם היא מגיעה ע"ח התכוננות צה"ל למלחמה בצפון. חשוב לחתור לייצוב השטח במדיניות אחראית, כולל בחיזוק הרש"פ וחידוש פעילות המנגנונים, ולצמצם את הגורמים המערערים את היציבות שם, בהובלת המתנחלים בשטח וליד שולחן הממשלה.

לבסוף, למי שעדיין זקוק לתזכורת…המתיחות בגבול הצפון, כמו גם בזירה הפלסטינית, והשחיקה בהרתעה קשורות למשבר הפנימי בישראל. לכן גניזת הרפורמה היא צו השעה ותהיה המהלך שיחזק באופן העמוק ביותר את ההרתעה מול אויבינו, בכל הגזרות ואת בטחונה, כלכלתה ומעמדה המדיני של ישראל".

אלוף (במיל') עמוס ידלין. פלאש90

חיזבאללה חסן נסראללה גבול לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד