כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פרויקט מיוחד ב'בחדרי חרדים'

הצצה מרתקת: תופעת ישיבות הקיבוץ בעולם הישיבות מתרחבת

אתר 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד לרגל סיום זמן קיץ מעולם הישיבות הליטאי סביב ישיבות ה'קיבוץ' המובחרות שהולכת ומתפתחת בשנים האחרונות ובפרט בשנה האחרונה שתפסו תאוצה יותר ויותר. מי הבחורים שיוצאים לישיבות ה'קיבוץ'? ומי הם הישיבות המובילות בעולם התורה?

הצצה מרתקת: תופעת ישיבות הקיבוץ בעולם הישיבות מתרחבת
ראשי הישיבות של הקיבוץ צילום: באדיבות המצלם

'בחדרי חרדים' יצא להתחקות אחר ישיבות הקיבוץ בעולם הישיבות, תופעה שמתרחבת עם השנים, מדובר בישיבות שאינם מתחלקות לפי שיעורים ו'ועדים' אלא מהוות בית מדרש לצורבי מרבנן הרוצים יחדיו לשקוע בתורה לאחר מספר שנים שהיו בישיבה גדולה מסויימת וכעת רוצים להתרענן ולעבור לישיבה חדשה, הישיבות מתנהלות עם פנימייה וחדר אוכל כבכל ישיבה, אך כל תלמידי הישיבה משמשים כ'ועד' אחד, אם כי פעמים מתחלקים ל'חבורות' שונות.

נקודה נוספת השונה בחלק מישיבות הקיבוץ הוא שאין תקופת רישום אחת בסוף זמן קיץ עם מבחנים להתקבל לישיבה, אלא בכל זמן וזמן יש מצטרפים חדשים, כך שלא ניתן למנות כמה תלמידים נרשמו לכל ישיבה הואיל והמספרים משתנים מיום ליום ואין רישום קבוע לתחילת שנה. ופעמים אף באמצע זמן מצטרפים תלמידים חדשים, אם כי בישיבות הקיבוץ הנחשבות לא מקבלים תלמידים לתקופות קצרות.

הסיבה הגורמת לבחורים לעבור מישיבה רגילה לישיבת קיבוץ היא בדרך כלל תחושת מיצוי או רפיון מסוים בלימוד, פעמים בגלל התבגרות הגיל והתחושה כי תלמידי השיעורים הקטנים מקבלים את עיקר הביטוי בישיבה, ולכך תלמידים אלו עוברים לישיבת קיבוץ בה הם מתעדים לקבל תורה מראש ישיבה מסויים שברצונם ללמוד את דרך הלימוד שלו למספר חודשים או לתקופות ארוכות יותר ובכך להתחדש ולהתרענן חזרה.

בעבר היה מקובל מאוד בישיבות הדגל ובעיקר בישיבת פוניבז' לצאת לחיזוק בישיבת "בריסק" בכדי ללמוד 'קדשים' מתורתם של ראשי ישיבת בריסק, וכן היו רבים בעבר יוצאים לחיזוק בישיבת הקיבוץ "מיר – פרידמן" אך עם השנים הנוהג נשחק ובוטל, ובמקומם נפתחו ישיבות קיבוץ אחרות וחדשות ברובם שכבשו את עולם הישיבות. 'בחדרי חרדים' מציג פרוייקט נרחב עם סיקור על ישיבות הקיבוץ הנבחרות ביותר בעולם הישיבות ועל דמויות ההוד המפארות את בתי המדרש של ישיבות הקיבוץ:

ישיבת מהרי"ל היא ישיבה בה לומדים בצורה למדנית שונה לחלוטין מהמקובל בעולם הישיבות, ובעבר היו גדולי ראשי הישיבות שהתנגדו לדרך הלימוד בישיבה והורו לתלמידיהם לא ללמוד בדרך זו, אך כיום אפשר לומר שרוב מוחלט של ראשי הישיבות וגדולי ישראל השלימו עם המצב ואף שולחים תלמידים מסויימים לחיזוק בישיבה זו למרות שמדובר בישיבה שונה מהנוף. התלמידים הלומדים בישיבה הינם בעלי כישרונות נדירים ביותר בעולם הישיבות. ראש הישיבה הוא הדמות הנודעת בעולם הישיבות הלא הוא הגאון רבי יוסף שרייבר המכונה בערגה בפי התלמידים רבי יוסל שרייבר המשמש ראש ישיבה יחידי ללא צוות כלל. הישיבה שוכנת ברמות בירושלים, והיא תחת נשיאותו של הגאון רבי צבי ויספיש.

ישיבתו של הגאון רבי יצחק סולובייצ'יק היא ישיבה לבחורים מבוגרים מועד שביעי ומעלה ומיועדת לתלמידים מבוגרים בלבד הרוצים לקבל ריענון חדש אחרי שהתייבשו קצת בישיבה מגילם המתבגר, בית המדרש של הישיבה משמש מקום תורה מרענן שנותן חיות לתלמידים, דרך הלימוד היא כמובן לפי שיטת "בריסק" אך המיוחד הוא שלומדים בו נשים נזיקין בשיטת בריסק ולא קדשים כמקובל בבריסק בדרך כלל, דמותו של הגאון רבי יצחק סולובייצ'יק וגאונותו בתורה היא ייחודית בנוף של עולם הישיבות ומביאה את בריסק למחוזות חדשים. שיעוריו נמסרים באידיש, ובנו הרב דוד סלובייצ'יק המשמש חלק מצוות הישיבה מוסרם בעברית שוב.

ישיבת 'משנת עקיבא' מתנהלת במתכונת ישיבתית קלאסית בדרך הלימוד המקובלת בעולם הישיבות, ואליה נוהרים בחורים מהשורה הראשונה בישיבות המובילות. הישיבה נחשבת מישיבות הקיבוץ הנחשקות ביותר. הישיבה היא אמנם ישיבת קיבוץ אך בשונה מכל ישיבות הקיבוץ, ב"משנת" רוב התלמידים באים להשתקע בישיבה מספר שנים ואף מתחתנים בישיבה, דבר שכמעט ואינו מצוי בישיבות הקיבוץ. התלמידים בישיבה באים לקבל תורה מראש הישיבה הגאון רבי יצחק עהרנפלד אשר הינו מותיקי ראשי הישיבות בדורנו ונחשב לאחד מגדולי תלמידי רבי יושע בער – הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל, כמו"כ ידוע שניתן לינוק ממנו את תורת גאון המחשבה הגר"י הוטנר זצ"ל, ושיעוריו הם לשם דבר בעולם הישיבות. הגאון ר' נחום בר חיים חתנו של ראש הישיבה משמש כראש חבורה בישיבה כשבמקביל הוא מוסר גם שיעורים בישיבת חברון. משגיח הישיבה הוא הגאון רבי אברהם משה קירשנבוים תלמידו של הגר"ש וולבה, המשמש גם כמג"ש בישיבת נחלת הלויים. וראש חבורה נוסף הוא הגאון רבי זאב נוימן חתנו של הגר"א כהנמן שפקיע שמיה בעולם הישיבות.

ישיבת קיבוץ חדשה היא הישיבה בעיר ביתר 'היכל שמואל' בראשות ראש ישיבת פוניבז' הגרח"פ ברמן, הישיבה נוסדה על ידי הגר"י קורלנדסקי ומשמשים בה ראשי ישיבה הגר"מ פלאי והגרי"ש פינס, כאשר הגרח"פ יגיע מדי פעם למסור שיעורים כללים, הישיבה מתעתדת לתת מענה ליחס אישי לתלמידים מהגרח"פ ברמן המשמש כראש ישיבה לכ1600 בחורים בישיבת פוניבז' ובישיבת הקיבוץ התלמידים יוכלו לקבל יחס יותר אישי ומקרב מהגרח"פ, דמותו של הגרח"פ היא מדמויות ההוד של עולם הישיבות כיום, הוא חתנו של ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי.

ישיבת 'פחד יצחק' בראשות הגאון רבי יונתן דייויד חתנו של הרב יצחק הוטנר זצ"ל היא מהישיבות הותיקות ביותר, לה תלמידים רבים לאורך השנים וקהילות ברחבי הארץ, הישיבה שוכנת בהר נוף בירושלים, ולומדים בה גם תושבי חוץ הבאים מארה"ב ואירופה. דמותו של ראש הישיבה הגאון רבי יונתן דייויד היא מהדמויות הנודעות בעולם התורה, ידועים התבטאויותיו של הגר"י הוטנר עליו, תלמידיו של רבי יהונתן דייויד קרובים אליו ביותר עד כדי שנחשבים בניו ממש. הגר"י מנהל את הישיבה ב"מלכות" מיוחדת במינה כפי שראה בבית חמיו הגר"י הוטנר, וכל ההתנהלות היא ב"טעם עליון". התלמידים זוכים לנגוע בשולי גלימתו בועדים ובשיחות פרטיות בימו בישיבה ובבית. ראש החבורה בישיבה הוא הגאון רבי חיים יצחק קפלן המשמש מנהל רוחני בישיבת חברון והוא תלמידיו חביבו כבנו ממש של ראש הישיבה הגאון רבי יהונתן דייויד.

ישיבת בית מאיר בראשות הגאון רבי נח סוסבסקי היא ישיבת קיבוץ מהוותיקות שקיימות כיום הנמצאת במושב בית מאיר ונותנת אווירה יותר מרגיעה ושקטה מהמקובל בעולם הישיבות, בכדי שהתלמידים יוכלו לישב וללון בעומקה של סוגיא ביישוב הדעת ובנחת. ישיבת "בית מאיר" נוספת היא ישיבתו של הגאון רבי אהרל'ה שפירא שהתפלגה מישיבת בית מאיר של הגר"נ סוסבסקי עקב מחלוקות אידיאולוגיות על אופי הישיבה. הישיבה עברה מהמושב בית מאיר ושוכנת בטלזסטון ומתנהלת באווירה פחות מושבית מבית מאיר הוותיקה, ראש החבורה בישיבה הוא הגאון רבי יצחק קליימן הידוע בגודל עמקותו ולמדנותו.

ישיבת נתיבות חיים בירושלים בשכונת קטמון בראשות הגאון רבי דניאל כהן הוקמה לאחר שהגאון רבי דניאל עזב את ישיבת היכל יצחק של הגאון רבי ישראל לנדא עם קבוצת תלמידים קרובים והקים את ישיבת הקיבוץ בשכונת קטמון שבירושלים, הישיבה מתנהלת בסגנון ישיבת היכל יצחק אך באווירה יותר רגועה.

ישיבת קרית מלאכי משלבת לימוד של בחורי ישיבה עם חוזרים בתשובה, בישיבה נהוג שבכל שבוע ניגשים לראש הישיבה לעבוד על השבוע החולף ולהחליט האם להישאר בישיבה לשבוע הקרוב, הישיבה מיועדת לבחורים הרוצים להתחזק בשמירת סדרים למספר שבועות בודדים כדי לקבל חיזוק רציני ולחזור לישיבת המקור ולהמשיך הלאה ב'שטייגען' ביתר שאת, ולכך מדובר בישיבה עם משטר קפדני במיוחד. ראש ישיבה הוא הגאון רבי יהודה עמית הידוע עשרות שנים כמורה דרך מרכזי להמוני מתחזקים השקועים בעולם הישיבות.

ישיבת "קניין דעת" נוסדה לפני מספר שנים בעיר בית שמש בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יוסף אברמובסקי, הישיבה נועדה לבחורים הרוצים להתמקד ברכישת ידע והתמקדות בלימוד הבקיאות ולימוד ההלכה החסר קצת בעולם הישיבות, הלימוד בישיבה הוא לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, הישיבה זוכה לתמיכת גדולי ישראל המגיעים לאירועי הישיבה מדי שנה.

ישיבות קיבוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד