א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
"סיכון רב לנזק בלתי הפיך"

"הצעקה" האחרונה? רופאים פנו למפכ"ל המשטרה

מקומם שנזכרו עכשיו, אך ראוי אולי מאוחר מלעולם לא. קבוצת רופאים פנתה במכתב למפכ"ל בהמלצה לעצור את השימוש במכת"זית בהפגנות מחשש לבריאות הציבור. כמו כן הם מזכירים את הנזקים העשויים להיגרם ממכשיר 'הצעקה'

"הצעקה" האחרונה? רופאים פנו למפכ"ל המשטרה
חסימת נתיבי איילון צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור ואיגוד רופאי אף אוזן גרון, פנו במכתב דחוף למפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי בדרישה לעצור את השימוש במכת"זית כדי למנוע פגיעות בעיניים ועד ליישום לקחים למניעת פציעות. כן הם מזהירים משימוש במכשיר "הצעקה" שעלול לגרום נזקים לשמיעה בקרב הציבור ואף לשוטרים עצמם.

במכתבם מציינים הרופאים: "אנו חייבים לפנות אליך כעת לאור נזקים בריאותיים חמורים וחריגים ‏משימוש במכת"ז. מכת"ז (מכונית התזה) הינו כלי נשק המתיז מים בלחצים גבוהים וביכולת זרימה של ‏בכ-20 ליטר/שניה, למרחק של עד כ-70 מטר. לחץ התזה של המכונה משתנה בין 5 בר ל-10 בר ומעלה.

‏בשימוש עם לחצים כאלו, קיימת פגיעה אפשרית באנשים, הכוללת פגיעה ישירה בגוף ופגיעה משנית ‏משברים של ציוד, נזק משני מהטחת האדם על קיר או הפלתו אל הקרקע".

לדבריהם, "בפגיעה ישירה של זרם המים בפנים קיים סיכון רב לפגיעה באברי הפנים לרבות נזק קשה ובלתי הפיך ‏לעין, לארובת העין ואף לעיוורון. סיכון זה גובר ככל שהלחץ גבוה יותר והטווח קצר יותר".

הרופאים מזכירים למפכ"ל: "בהתאם לנהלי משטרת ישראל, שימוש במכת"ז מותר רק במידה וקיימת הפרת סדר תוך התנגדות אלימה כלפי כוחות המשטרה ו/או הציבור וקיים מדרג שימוש בכוח המתחיל בהתזה בלתי ישירה ושימוש ‏בלחצים נמוכים תחילה".

‏"על מנת למנוע נזק בריאותי חמור נקבעו על ידי משטרת ישראל כללי שימוש עליהם יש להקפיד. כללים אלו כוללים בין היתר: טווח הפעלה מעל 20 מטרים ואיסור על התזה ישירה לעבר ראשו של אדם. אין ‏לבצע התזות כלפי מקומות בהם קיים חשש ממשי לפגיעה של אדם מנזק אגבי כגון נפילה ממקומות גבוהים או הטחה כלפי קיר. יש להימנע מהתזה לעבר נשים הנחזות בהריון, קשישים וילדים".

"לאחרונה", מציינים באיגוד רופאי בריאות הציבור, "אנו עדים לפציעות חמורות שנגרמו כתוצאה משימוש במכת"ז. פציעות אלו כללו בין היתר ‏נזק חמור לעיניים וסכנת עיוורון, כתוצאה משימוש ישיר כלפי ראשי הפצועים. פגיעות אלו הינן לרוב קשות ומסכנות את הנפגע בנזק בלתי הפיך ונכות תמידית".

"חשוב לציין כי סיכונים אלו ידועים ומתועדים בארץ ובעולם. נדרשת חקירה יסודית תוך פרסום המקרים והלקחים למניעת הישנות פציעות. מתחקור הפצועים בהם טיפלו צוותי הרפואה ומסרטוני הפציעה ‏נראה לכאורה כי הפציעות אירעו כתוצאה מהפרת נהלי המשטרה".

"‏לפיכך אנו ראשי איגוד רופאי בריאות הציבור ואיגוד רופאי אף אוזן וגרון של ההסתדרות הרפואית ממליצים לך להכריז על עוצר שימוש במכת"ז עד להשלמת החקירה ועד ליישום לקחים למניעת ‏הישנות פציעות קשות כתוצאה משימוש במכת"ז. נשמח להגיע לדיון דחוף בוועדת אמצעים של המשטרה לצורך הצגת עמדתנו המקצועית".

"‏במקביל, אנו מבקשים להזכיר ולהזהיר כי שימוש במכשיר הצעקה בניגוד לנהלים עלול לגרום לפגיעה קשה בבריאות הציבור, כולל בריאות השוטרים".

איפה הם היו כשחרדים ספגו מהמכת"זיות?

וכאן בסיומו של המכתב, ראוי להתקומם, היכן היו אותם רופאים עד כה כאשר נעשה שימוש תמידי במכת"זית בהפגנות של חרדים, הם לא נזעקו, לא דאגו ולא התריעו בפני המפכ"ל מפני הסכנות שטמונות באמצעי לפיזור ההפגנות. כעת כשמדובר ככל הנראה באנשים בדמותם בשר מבשרם הם נזעקים להגן את שלומם ובריאותם. יתרה מכך על חרדים מתיזים נוזל שנודף ממנו ריח רע ומצחין המכונה 'בואש', שעמו לא נעשה שימוש בתל אביב.

באשר לשאלה מהו מכשיר 'הצעקה'? לפי התיאור בויקיפדיה - מערכת "הצעקה" – פועל על מרכז שיווי המשקל שבאוזן באמצעות גלי קול וגורם לחוסר שיווי משקל, בחילות ואף הקאות. מדובר במערכת המשמיעה צלילים חדים וגבוהים, אשר אינם משפיעים על אנשים בשנות השלושים המאוחרות ומעלה (אשר כבר לא מסוגלים לקלוט צלילים כאלה), ולצעירים היא גורמת לכאבים בלתי נסבלים.

מכתזית משטרה חסימת איילון רופאים הפגנות הרפורמה המשפטית משטרת ישראל משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד