כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
אבודה בבגדד

דיווח: ישראל לא ביקשה עזרה ממשרד החוץ הרוסי

לאחר חטיפתה של אזרחית ישראלית בעיראק, הרוסים מדווחים כי ישראל לא ביקשה סיוע ישראלי מהרוסים. החטופה הישראלית נכנסה לעיראק עם דרכון רוסי. הרוסים מתנערים ממנה ולא נראה כי הם ששים לעזור בשחרורה

דיווח: ישראל לא ביקשה עזרה ממשרד החוץ הרוסי
אילוסטרציה צילום: unsplash

חוקרת ישראלית שנחטפה בחודש מרץ האחרון, בעלת אזרחות כפולה, ישראלית ורוסית, נמצאת בשבי אצל סניף חיזבאללה בעיראק. משרד ראש הממשלה פרסם בשבוע שעבר שישראל מנסה לסייע ולהביא לשחרורה. על פי הדיווח בתקשורת הרוסית, ישראל לא ביקשה עזרה ממשרד החוץ הרוסי בחיפוש אחר החוקרת, אליזבת צורקוב, שנעלמה בעיראק, שכאמור מלבד אזרחות ישראלית יש לה גם אזרחות רוסית, גם קרוביה לא יצרו קשר עם השגרירות. כך דווח העיתון 'קומרסנט' ביום שישי בציטוט מקורות במוסקבה.

מידע על חטיפתה של צורקוב פורסם ביום רביעי האחרון על ידי לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לטענת ישראל, היא חיה ומוחזקת כבת ערובה על ידי הארגון השיעי העיראקי קטאיב חיזבאללה. (קשר הדוק לאיראן ונלחמת באופן פעיל בצבא ארה"ב בעיראק ובסוריה). "אנו מאמינים שהאחריות לגורלה ולביטחונה מוטלת על עיראק", נאמר בהודעת ממשלת ישראל.

במקביל, האתר 'אל-מוניטור' טוען כי נתניהו מעורב ישירות בניסיון להבטיח את שחרורה באמצעות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך אין לכך אישור רשמי ישראלי. באמצעות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מספר מקורות אמרו שאין ספק רב שהמיליציה שחטפה את צורקוב פעלה בשיתוף פעולה עם איראן כדי להשתמש בה כקלף מיקוח להחלפת שבויים או ויתורים אחרים.

צורקוב עשתה את המחקר לאוניברסיטת פרינסטון, והיא השניה שנלקחה כבת ערובה כשעבדה לאוניברסיטה. בשנת 2016, שייו וואנג נידון ל-10 שנות מאסר, ונכלא באיראן באשמת ריגול. האזרח האמריקאי יליד סין שוחרר בשנת 2019 כחלק מעסקת החלפת שבויים עבור מסעוד סולימאני, מדען איראני שנעצר בשדה תעופה בשיקגו ב-2018 והורשע בהפרת סנקציות הסחר של ארה"ב.

אליזבת נולדה להורים יהודים ברוסיה שהיגרו ארצה, צורקוב היא מבקרת חריפה של ישראל בכל הנוגע לפלסטינים, צורקוב דיווחה בהרחבה בעבר על המרד בסוריה נגד המשטר. צורקוב דוברת ערבית שוטפת וידועה כבעלת מקורות בתוך סוריה, היא הצליחה לתעד את העליבות איתם מתמודדים הסורים בחיי היומיום שלהם באופן שמעטים יכלו לעשות.

צורקוב ראיינה את תומכיו של מוקתדה א-סאדר, איש הדת השיעי והמנהיג הפוליטי בעל ההשפעה בעיראק, שהודיע באפריל האחרון כי הוא משהה את פעילות תנועתו לשנה אחת.

ברוסיה הגיבו כי: "היא חיה בישראל מאז 1990, קרוביה לא פנו למשרד החוץ הרוסי לעזרה. הם בחרו באיזו מדינה לחיות, וזו התשובה לכל השאלות" אמרו מקורות רוסים לתקשורת הרוסית.

היא ידועה בפעילותה למען זכויות האדם, דוגלת באופן פעיל למען זכויות הפלסטינים, ומתחה ביקורת לא פעם על מדיניות ישראל, כמו גם על פעולות רוסיה בסוריה. כזכור בעבר היא ביקרה שוב ושוב הן בעיראק והן בסוריה. בפברואר 2021 היא צייצה בטוויטר שהיא מתנגדת לעסקאות חילופי שבויים גם אם ביקורה הבא בסוריה או בעיראק "לא יתנהל כמתוכנן".

בגדד רוסיה אליזבת צורקוב ישראלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד