כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
חוסר מזל

מתורגמן אפגני שנמלט מהטליבאן נהרג באירוע ירי בארה"ב

נסרת אחמד עבד כנהג נסיעות כאשר נורה למוות בוושינגטון הבירה, לאחר שהתמקם מחדש בארה"ב | בשנת 2023, היו כמעט 10,000 מקרי מוות הקשורים לנשק

מתורגמן אפגני שנמלט מהטליבאן נהרג באירוע ירי בארה"ב
אזרחים באפגניסטן צילום: Pixabay

נסראט אחמד יאר, כמו אלפי אפגנים אחרים, הגיע לארצות הברית בעקבות השתלטות הטליבאן ב-2021 , תוך שימוש בויזה מיוחדת למי שעבד בצבא האמריקני.

המתורגמן בן ה-31 ראה בעיני רוחו חיים חדשים שבהם הוא, אשתו וארבעת ילדיו - בני 13, 11, 8 ו-15 חודשים - יוכלו לחיות בבטחה, להרוויח כסף, ללכת לבית הספר ולשגשג. במקום זאת, זמן קצר לאחר חצות ב-3 ביולי, אחמד יאר נמצא ירוי למוות בתוך מכוניתו, בה נהג עבור חברת הנסיעות ליפט, בשכונה בצפון מזרח וושינגטון הבירה.

"הוא לא היה אחי בדם, אבל הוא היה יותר מזה בשבילי", אמר חברו, "הפעמים היחידות שהיינו נפרדים זה מזה היו כשהוא ישן. עבדנו יחד, צחקנו יחד, אכלנו יחד". שני החברים נפגשו בבסיס האוויר 'באגרם' באפגניסטן במהלך 10 שנות תפקידו של אחמד יאר כמתורגמן עבור הצבא האמריקני.

אבל אחמד יאר נאלץ בהתחלה להישאר מאחור, למרות שהוא נשבע לשמור על משפחתו המתגוררת במזר-אי-שריף, עיר המוגנת על ידי כוחות הביטחון הממשלתיים בצפון אפגניסטן. מזר-אי-שריף נפל לשליטת הטליבאן באמצע אוגוסט, ואחמד יאר ברח בסופו של דבר לאיחוד האמירויות הערביות. לאחר מכן הוא עזב לארה"ב.

"אני כל כך שמח שאני באמריקה", נזכר החבר בן ה-36 שחבר שלו אמר. "אני בטוח. הילדים שלי יתחנכו כאן". בעקבות מותו, תשומת הלב הופנתה כעת למשפחתו של אחמד יאר, כאשר חברים מעבודתו עם הצבא האמריקני והקהילה האפגנית המקומית החלו במאמצי גיוס כספים.

"זו תקופה קשה למשפחה וגם לקהילה", אמר נורוללה אחמדזאי, מנהיג קהילה אפגניסטן באזור וושינגטון הבירה. "הטרגדיה הזו תשפיע על כולם בדרך זו או אחרת". הוא הוסיף כי סיפורו של אחמד יאר מהדהד בקרב רבים מהאפגנים שעברו לאזור. נכון ליוני, מחלקת המדינה מעריכה כי 97,000 אפגנים התיישבו מחדש בארה"ב מאז ספטמבר 2021.

לאלפים שהתקבלו במה שמכונה ויזות מהגרים מיוחדות אשר נוטים לקבל יותר השכלה, לדבר אנגלית ויש להם אישור לעבוד - מעבר לארה"ב עדיין פירושו "להתחיל חיים מאפס" "לא משנה מה המצב שלך, אתה צריך לשלם את החשבונות," אמר אחמדזאי. "אף אחד לא נותן לך את הכסף. אז הדרך המהירה ביותר היא לפתוח חשבון בחברת הנסיעות אובר כדי שתוכל להתחיל להרוויח."

"אז הם נהיים די עסוקים בעבודה הזו כי זה תופס חלק גדול מהיום והערב, סופי שבוע ולילות", אמר. "אז אין זמן לחפש משרות מקצועיות או להתחבר לרשת כדי למצוא קריירה מקצועית."

בינתיים, אלימות הנשק נותרת נפוצה. במדינה שאוכלוסייתה מונה כ-331 מיליון איש, שיעור מקרי המוות מירי נשק מדורג באופן קבוע פי כמה מאשר במדינות מפותחות אחרות. מספר זה הגיע לשיא בשנת 2021, על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. יותר מ-48,830 בני אדם מתו מפציעות הקשורות לנשק, מספר גבוה יותר מכל שנה אחרת. ועד כה בשנת 2023, היו כמעט 10,000 מקרי מוות הקשורים לנשק, למעט התאבדויות, על פי ארכיון האלימות בנשק, עמותה העוקבת אחר אירועי ירי בארה"ב.

 

טאליבן אפגניסטן ארצות הברית ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד