כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
רקדו יחד ברחוב "עם ישראל חי"

חבר הפרלמנט היהודי ביקש שמירה על היהודים בגבול עם איראן

חבר הפרלמנט החרדי מיכאל פרייליך הבלגי ביקר בקהילה היהודית באזרבייג'ן. פעל לטובת הקהילה היהודית המקומית ושוחח עם חברי פרלמנט על הסכנה האיראנית. לאזרבייג'ן יש גבול עם איראן. פרייליך פגש ישראלים בכפר יהודי ורקד איתם לצלילי השיר "עם ישראל חי"

חבר הפרלמנט היהודי ביקש שמירה על היהודים בגבול עם איראן
חבר הפרלמנט מיכאל פרייליך באזרבייג'ן צילום: באדיבות המצלם

חבר הפרלמנט החרדי מיכאל פרייליך מאנטוורפן - בלגיה ביקר בקהילה היהודית של אזרבייג'ן. חבר הפרלמנט ניהל שיחות עם הרשויות במדינה המוסלמית כדי להודות להם על התמיכה שהם מספקים ליהודים המקומיים וביקש שיישמרו על המשמר מפני האיומים האיראנים.

הממשלה בבאקו נתנה תקציב לקהילה היהודית במדינה על מנת לבנות מחדש את בתי הכנסת, בתי הספר והמרכזים הקהילתיים שלו. זה היה נחוץ מאוד לאחר שנים של הזנחה תחת המשטר הסובייטי, שנמשכה עד 1991, אז הפכה אזרבייג'ן לעצמאית.

חבר הפרלמנט נפגש עם שליח חב"ד הרב שניאור סגל ועם רב הקהילה זמיר איסייב, הם סיפרו על מרכז החינוך היהודי והפעילויות השונות שמאורגנות לצעירים יהודים, הוא גם שוחח עם 'הרשות הדתית' של המדינה וכן עם המרכז לרב-תרבותיות, שם דנו בתכנון ובאבטחה לקראת ועידת רבנים הקרובה עם כ-800 מנהיגים רוחניים יהודים שיגיעו בירה באקו בסוף הקיץ.

פרייליך נפגש עם חברי פרלמנט שונים כולל אנטולי רפאילוב חיימוביץ', חבר הפרלמנט היהודי היחיד באזרבייג'ן. פרייליך אמר ל'בחדרי חרדים': "אני תמיד שמח להיפגש עם חברי פרלמנט יהודים כי אני יודע מה זה להיות מיעוט בתפקיד כה חשוב".

חבר הפרלמנט מבלגיה ערך גם פגישות כלכליות במדינה, מכוח תפקידו בפרלמנט בבלגיה הקשור לכלכלה. פרייליך לכפר היהודי קובה, כשעתיים צפונית לבירה. בכפר הזה חיים כ-3000 יהודים. יש נוכחות יהודית מזה מאות שנים.

הוא ביקר במוזיאון היהודי שנפתח לאחרונה וכן בשני בתי כנסת ששוחזרו בצורה מפוארת. פרייליך אמר: "מאוד התרשמתי מהביקור שלי, בכל השיחות שלי שמעתי איך יהודים מתקבלים טוב באזרבייג'ן ואיך הם מרגישים חלק בלתי נפרד מהחברה, ראיתי גם את האנדרטה של אלברט אגרונוב, מנהיג טנקים יהודי בצבא אזרבייג'ן שנהרג בקרב עם ארמניה. אגרונוב הוא גיבור לאומי שיש לו פסל משלו במרכז העיר. זה אולי נשמע מנוגד לאינטואיציה, אבל מדינות רבות באירופה יכולות למעשה ללמוד מהדוגמה הזו על איך לחיות ולקיים את הקהילות היהודיות שלהן".

פרייליך גם נפגש עם שגריר ישראל ג'ורג' דיק (ערבי נוצרי). הם דיברו על שיתוף הפעולה ההדוק בין שתי המדינות, שעובדות יחד באינטנסיביות בנושאים כמו אנרגיה, אבטחת סייבר, סחר וכמובן יציבות אזורית ובעיות ביטחון.

לאזרבייג'ן יש מערכת יחסים מתוחה עם שכנתה איראן. בשנה שעברה אירע מתקפת טרור על שגרירות אזרבייג'ן בטהרן והמדינה הזהירה את תושביה מפני נסיעות לאומה הפרסית, מחשש לפיגועים. אזרבייג'ן היא גם אחת הספקיות העיקריות של נפט לישראל ולכן בעלת ברית אסטרטגית של המדינה היהודית.

פרייליך שיבח את שיתוף הפעולה הזה ופועל בפרלמנט הבלגי להטיל סנקציות על משמרות המהפכה האיראניות, ועל הזרוע הפוליטית של חיזבאללה, שאינן מחוץ לחוק בארצו.

"אחד הרגעים היפים של הביקור היה כשפגשתי קבוצה גדולה של תיירים ישראלים בכפר היהודי קובה", משחזר פרייליך. "הקבוצה שאלה אם נוכל להצטלם יחד על מדרגות בית הכנסת העתיק. כמובן שהסכמתי ולאחר הצילום, הקבוצה פרצה באופן ספונטני בשירה ובריקוד של "עם ישראל חי", לשמוע זאת בגלוי במדינה מוסלמית, שבה יכולים יהודים מאירופה ומישראל להתכנס כאחים, מפגש כזה הוא עמוק ומשמעותי, אלו אכן זמנים מיוחדים מאוד".

מיכאל פרייליך אזרבייג’ן בלגיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד