כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בענף הבנייה יש זועמים

יוזמה חדשה: מרפסות סוכה בכל בניין שייבנה

במטה התכנון במשרד הפנים דנים ביוזמה חדשה לפיה 25% ממספר דירות בבניין בין ארבע ל-16 קומות יכלול מרפסות סוכה. בענף הבנייה יש מי שיוצא נגד המהלך ומזלזל בו. בתנועות החילוניות הליבריות טוענים לכפייה דתית

יוזמה חדשה: מרפסות סוכה בכל בניין שייבנה
סוכות במרפסות בית שמש צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

מטה התכנון במשרד הפנים, בראשות נתן אלנתן, דן בקידום יוזמה חדשה לתקנה שתחייב את הקבלנים בבניית בניינים חדשים בישראל בגובה של בין ארבע ל-16 קומות, להקצות לפחות כ-25% ממספר הדירות לדירות עם מרפסת סוכה.

הכוונה הנבחנת היא שכרבע מהבנייה החדשה בבניין בכל עיר בישראל עד לקומה 16, תהיה של דירות בהן תבנה מרפסת ללא הצללה, תחת כיפת השמיים, לשם קיום מצוות הסוכה. לפי הדיווח ב'כאן חדשות', מטה התכנון של אלנתן ומנהל התכנון בראשות רפי אלמליח, לא הציגו עד כה שום עבודה מקצועית מקדימה שמצדיקה את התקנה ומציגה אומדנים לגבי ביקושים בערים שונות, או את העלויות התוספתיות שיחייב המהלך, ואת מידת השפעתו על המרחב העירוני, אם קיימת.

בענף התכנון והבניה יש מי שטוען בשיחה עם 'כאן חדשות' ש"מדובר בתקנה הזויה", כלשונו. מדבריו ניתן בנקל להבין שמדובר בהבעת דעה אנטי דתית. לדברי אותו גורם: "אם התקנה הזו תעבור קבלנים יהיו חייבים לבנות מוצר נחות – כלומר מרפסת ללא הצללה בשמש הישראלית הקופחת בתנאי אקלים מדבריים – רק בשביל שישה ימים בשנה. תכף גם יגידו לנו שכל קבלן מחוייב לבנות מטבח עם שני כיורים – חלבי ובשרי. יש פה פגיעה ניכרת בחופש העיסוק ובשיקולים מסחריים שאמור ויכול לשקול כל קבלן בעצמו".

ממטה התכנון נמסר ל'כאן': "התקנה הנבחנת לחיוב בניית מרפסות הסוכה לא תייקר את עלויות הבנייה, אך תיתן מענה לציבור המסורתי המתגורר והרוצה להתגורר בערים ושכונות מעורבות. נושא מרפסות הסוכה נמצא בשלב הבחינה ומשכך מתקיימת פגישה עם נציגי פורום ה-15 ובהמשך יתקיימו פגישות נוספות עם אנשי מקצוע לנושא זה, עד לקבלת החלטה".

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "בימים אלו הנושא נבחן על ידי גורמי המקצוע".

תנועת 'ישראל חופשית' שדוגלת בהפיכת ליותר ליברלית רח"ל, יוצאת נגד המהלך ותוקפת: "התקנה החדשה שמקדם נתן אלנתן היא כפייה דתית לכל דבר. לא עולה הדעת שתקנה מסוג זה תעלה לשולחן הדיונים ותחייב גורמי תכנון ורשויות מקומיות לחייב קבלנים לשקול שיקולים הלכתיים. ככל שהתהליך יתקדם, נפנה לערכאות כדי לעצור אותו. אריה דרעי והשליחים מטעמו לא יעשו פה מדינת הלכה".

בניית סוכה סוכות יוזמה חדשה תכנון ובנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד