כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מחשש לאיומים על חייו

בדיון בכנסת: האורח שעטה מסכה עד העיניים

ע' העיד בכנסת עם מסיכה על פניו מחשש לאיומים על חייו. הוא סיפר: "כשלמדתי בבי"ס במזרח ירושלים המורים סגרו את הכיתות והוציאו אותנו להפגין ולזרוק אבנים בזמן מבצע צבאי. לימדו אותנו שצריך לשנוא את ישראל" | יו"ר הוועדה ח"כ עמית הלוי: "בלתי מתקבל על הדעת ש-20,000 תלמידים מחונכים להסתה בתוך מדינת ישראל ואין עליהם כלל פיקוח"

בדיון בכנסת: האורח שעטה מסכה עד העיניים
האיש עם המסכה בוועדת החינוך צילום: דוברות הכנסת

דיון ראשון לוועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן התקיים בוועדה, בראשות ח"כ עמית הלוי מ'הליכוד' שקיבלה סקירה באשר לתכניות הלימודים הנלמדות במזרח ירושלים: 20,000 תלמידים לומדים עפ"י תכנית לימודים של הרשות הפלסטינית, 55,000 לומדים לפי תכנית הלימודים הישראלית.

יו"ר הוועדה ח"כ עמית הלוי אמר: "20,000 תלמידים במזרח ירושלים לומדים עפ"י תכנית לימודים של הרשות הפלסטינית וזאת לא תכנית משוויץ. בלתי מתקבל על הדעת ש- 20,000 תלמידים מחונכים להסתה בתוך מדינת ישראל ואין עליהם כלל פיקוח. זה צריך להשתנות."

לדברי ח"כ יוסף עטאונה מחד"ש תע"ל טען ש"כל הדיון הזה מיותר. באים להשתמש בתכניות הלימוד כדי לשלוט ברגשות ובתודעה של עם אחר. צריך לשאול מה המקור לעוינות ולמעגל הדמים שקיים וזה הכיבוש שצריך להסתיים. שום שינוי בתכניות הלימודים לא יעוות את המציאות."

מנהלת האגף לחינוך ערבי בעיריית ירושלים, לארה מובריכי ציינה בוועדה כי "במזרח ירושלים לומדים 120,000 כש- 20,000 מהם לומדים במוסדות פרטיים כמו אלה של אונר"א, ואין להם כל קשר לממסד הישראלי. אני אפילו לא יודעת לומר איפה הם ממוקמים. ישנם 55,000 תלמידים שלומדים במוסדות הרשמיים, עם תכנית הלימודים הישראלית, תחת פיקוח של המדינה. 60% מהם ממשיכים ללימודים באוניברסיטה העברית ובמכללות הדסה ועזריאלי. כיום יש יותר ויותר תלמידים שרוצים להירשם לבתי הספר עם התכנית הישראלית אבל יש חוסר פיזי במבנים. השטח צמא ומוכן."

ח"כ משה טור פז מ'יש עתיד' אמר: "לפני עשור רק שני בתי ספר במזרח ירושלים (בית צפאפא ועטרות) הגישו לבגרות ישראלית. כיום הנתון עומד על 20%. זה פי עשרים תוך עשור. זה לא נעשה בכפייה, אלא מבחירה שלהם. אם הוועדה תעודד את ההצעה הזאת, רוב תושבי מזרח ירושלים ישמחו ללמוד בגרות ישראלית ולהשתלב באופן ראוי בחברה. בחינוך התהליכים לוקחים יותר זמן." ח"כ טור פז הוסיף: "ספרי הלימוד משפיעים רק ב- 3% על התלמיד. כל שאר ההשפעה מגיעה מהמשפחה, החברים והמורים. אם המורה רוצה ללמד תכני הסתה, הוא יסית גם אם הספר שלו מצונזר."

האחראי על הצנזורה בספרי הלימוד בעיריית ירושלים נתן שור הסביר כי העירייה מממנת את עריכת והדפסת ספרי הלימוד הנלמדים במזרח ירושלים. "בכיתה י"א-י"ב אנחנו לא נותנים ספרי לימוד במזרח ירושלים, אלא הרשות הפלסטינית. מדובר באותם ספרים שלומדים בעזה, בשכם ורמאללה. הסיבה היא כי הספרים תואמים את שאלות הבגרות הפלסטינית, בהם יש חומרי הסתה. אנחנו מונחים לבצע צנזורה בספרי הלימוד רק עד כיתה י'." ח"כ הלוי כינה זאת "פצע פתוח" ואמר: "מתירים את הרסן בכיתה י"א. אולי יש לשקול פקטור לאלה שייפגעו ב-20%. אבקש לקבל לדיון הבא נוסח של הבגרות הפלסטינית."

ע' דיבר בוועדה כשהוא עוטה מסיכה על פניו, מחשש לחייו ואמר: "למדתי בבי"ס במזרח ירושלים, ששייך לתכנית הפלסטינית. כשהתחלתי ללמוד, לא למדתי על מדינת ישראל. למדנו על הפלסטינים ושיש כיבוש. לא למדנו עברית, כי אמרו לנו שהכיבוש זמני ואין צורך. לימדו אותנו שצריך לשנוא את ישראל. מכיתה א' לומדים לשנוא יהודים. מגיל 10 לומדים שמי שהולך לרצוח יהודים – יקבל 72 בתולות. חלק מהמורים שלימדו אותי היו בעבר מחבלים בבתי כלא, חלק מהתלמידים שלמדו איתי - היום יושבים בכלא." היו"ר התייחס לכיסוי שעטה על עצמו ע': "חרפה עבורי שתלמיד לשעבר צריך להגיע לכאן כשהוא מכוסה ומוסתר. בושה גדולה בשבילנו. אנחנו כמדינה לוקחים בחשבון שלא ניתן להגן עליו."

נציגת עיריית ירושלים רונית חן אמרה: "מכיתה א' לומדים בבתי הספר במזרח ירושלים 3 שעות עברית בשבוע. יש גם בגרות בעברית בכל בתי הספר שם. כך זה ב-5 השנים האחרונות."

ע' הוסיף ואמר: "בתקופתי לא למדנו עברית בכלל בבית הספר. גם האחים הקטנים שלי, שלומדים בבי"ס ששייך לרשות הפלסטינית, עדיין לא לומדים עברית. כשהיו מלחמות ומבצעים צבאיים בעזה ובשטחים, היו סוגרים את הכיתות ולוקחים אותנו להפגין בחוץ ולזרוק אבנים בשטח מדינת ישראל."

נציג הייעוץ המשפטי במשרד החינוך לירון ספרד הסביר מדוע אין פיקוח על אותם מוסדות ואמר ליושבי הוועדה: "הנסיבות ההיסטוריות הובילו לכך שיש מוסדות חינוך שאין עליהם כל פיקוח. זאת סוגייה מדינית, מוכרת וידועה ולא של משרד החינוך. זאת הדירקטיבה של כל ממשלות ישראל ולא של שר ספציפי כזה או אחר."

נציגת הייעוץ המשפטי במשרד החינוך יערה יפרח גילתה: "בשנה שעברה מצאנו ספרי לימוד הכוללים הסתה ב-7 בתי ספר במזרח ירושלים הפועלים ברישיון. המשרד ערך להם שימוע לפני ביטול רישיון. לבקשתם לא בוטלו הרישיונות בסופו של דבר, אבל הוצג להם תנאי שאסור ללמד אותם. זה היה לבקשתם כדי שיוכלו להציג זאת מול ההורים. היום אותם בתי ספר נותנים לבקרים שלנו להיכנס מיידית וראינו שהספרים עתה תקינים. אנחנו רואים רצון חיובי מצד הבעלויות שמקבלות עליהן לשפר את דרכיהן ולהוציא את הספרים המסיתים. משרד החינוך יכול לעצור תקצוב למוסד ברישיון, ועד ביטול הרישיון כמובן."

נציגת הייעוץ המשפטי לוועדה הזכירה כי לשר האוצר יש סמכות להפחית תקציב מבי"ס שמבטל הכרה במדינת ישראל.

ח"כ אחמד טיבי הביע גם הוא דעתו בדיון ואמר: "בירושלים המזרחית חסרות 3,517 כיתות לימוד ושיעור הנשירה שם הוא הגדול ביותר. למרות כל הקשיים, רוב התלמידים עושים תהוג'י ומתקבלים אח"כ לאוניברסיטת אל קודס. שיעור ההצלחה שלהם במבחן הרישוי לרפואה, של משרד הבריאות, עומד על 99%".

מנכ"ל עמותת 'ביחד – ערבים זה לזה', יוסף חדאד תקף ואמר: "אלפי תלמידים במזרח ירושלים מתחנכים על טרור. בתוך מזרח י-ם יש הסתה לטרור, גם בחסות האו"ם, ואנחנו כמו הבת יענה שטומנת ראשה בחול. אם זאת הגישה – לא נתקדם לשומקום. יש צעירים במזרח י-ם שצמאים לחינוך אמיתי. תוציאו את הראש מהחול ובואו נטפל בזה."

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ עמית הלוי: "בוועדה הזאת אנחנו צריכים לייצר כלים נוספים למשרד החינוך לטפל בבתי ספר שמעודדים הסתה. הסנקציות שיש למשרד החינוך צריכות להשתנות ולהפוך משמעותיות יותר – לא רק ברמה של כן או לא לסגור בית ספר."

הסתה הסתה לאלימות הסתה לרצח הסתה נגד יהודים מזרח ירושלים בתי ספר המגזר הערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד