י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כל מה שלא ידעתם על ניתוח לייזר

האם הוא אפשרי לכולם? באיזה מכשור משתמשים? אלו תופעות לוואי קיימות? וכיצד הוא פועל? • רופאי 'עיניים' משיבים

כל מה שלא ידעתם על ניתוח לייזר
shutterstock

ההחלטה על הסרת משקפיים מלווה בחששות מוצדקים. כולם מסכימים שלפני שבוחרים להסיר משקפיים חשוב לקרוא כמה שיותר מידע על הניתוח, הרופא המנתח ותופעות לוואי אפשריות. בנוסף, לבקש המלצות ממכרים ובני משפחה וכמובן לעבור סדרת בדיקות עיניים.

האם כולם יכולים לעבור ניתוח לייזר?

"חיוני לעבור בדיקת התאמה מקיפה וקפדנית שבוחנת נתונים כגון: עובי הקרנית, דיופטר (מספר), טופוגרפיה של הקרנית, מחלות עיניים ובעיות פיזיולוגיות כגון יובש בעיניים", מסביר ד"ר שמואל לוינגר, מומחה רפרקציה, קרנית וקטרקט, מייסד ומנהל רפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים'. בנוסף, נלקחים בחשבון מצב בריאות כללי, גיל, היסטוריה משפחתית הקשורה במחלות עיניים. בנוסף, ניתן משקל גם לצרכים של המטופל מבחינת הראייה בכל הקשור לעיסוקו ולתחביביו.

יש לקחת בחשבון כי שיעורם של אלה שאינם נמצאים מתאימים לניתוח לאחר בדיקה קפדנית, עומד על כ- 30% וחשוב לדעת כי בדיקה שאינה יסודית עלולה לא לקחת בחשבון נתונים חיוניים ועקב כך ינותח אדם שאינו מתאים. במקרים כאלה עלולים להיגרם סיבוכים ופגיעה בבריאות העיניים.
אבחון מקדים והתאמה מלאה הם הערובה להצלחת הטיפול.

מקרים בהם אין לנתח: מחלת עיניים כגון קרטוקונוס המאופיינת בקרנית מעוותת בצורה של חרוט (קונוס) או גלאוקומה אשר מתאפיינת בלחץ תוך-עיני גבוה.

כמו כן ניתוח לייזר אינו מתאים במקרים של רוחק או קוצר ראייה גבוהים מאד, דרגת אסטיגמציה (צילנידר) גבוהה מאד ובמטופלים בעלי קרנית דקה. למקרים אלה קיימים פתרונות ניתוחיים אחרים להסרת המשקפיים כגון: השתלת עדשה תוך-עינית. בנוסף, אנו לא מנתחים נשים הרות, היות שלעיתים במהלך ההיריון חלים שינויים בראייה".

בנוגע לבדיקת ההתאמה מפרט ד"ר לוינגר: "היא כוללת מילוי שאלון בריאות מפורט, צילום עיניים וסריקת הקרנית ע"י טכנאי רפואי באמצעות מכשיר טופוגרפיה, סורק קרנית ואברומטר הבודק את הרשתית. בנוסף, בדיקת חדות ואיכות הראייה על ידי אופטומטריסט ובדיקת עיניים על ידי רופא עיניים מנתח, הכוללת: מבנה הקרנית ועובייה, בדיקה של גלגל העין, קרקעית העין, מדידת הלחץ התוך-עיני והיקף האישון.

"על סמך כל הממצאים, קובע הרופא התאמה או אי התאמה לניתוח ומהי השיטה הניתוחית
המתאימה למטופל".

מהי המשמעות של סוג מכשור הלייזר?

ד"ר עמי הירש, המנהל הרפואי של 'עתידים מדיקל סנטר' מקבוצת 'עיניים' מסביר: "מכשירי הלייזר השונים נבדלים ברמת מערכות הבקרה ומידת המהירות של הלייזר. ככל שמהירות הלייזר גבוהה יותר, דהיינו מס' הפולסים בשנייה גבוה יותר, כך ההליך מהיר יותר. המהירות תורמת גם לכך שהעין פחות מתייבשת במהלך הטיפול ולכן בין היתר התוצאות מדויקות יותר. לדוגמא, המכשיר החדשני, AMARIS 1050אשר באמצעותו מלטשים את הקרנית, שולח 1050 פולסים בשנייה וזו נחשבת למהירות שיא, הגבוהה ביותר שקיימת כיום. המכשיר פועל בגיבוי של מערכת מעקב לעין בשבעה מימדים ומצויד במערכת למיפוי הקרנית שמבצעת סריקה ואיכון נקודות על הקרנית והתאמת הטיפול בלייזר לכל נקודה ונקודה. בנוסף במכשיר מערכת Wave Front שקולטת מידע מהקרנית ומהרשתית ומעבירה את המידע בצורה ממוחשבת למכשיר הלייזר.

"מערכת הבקרה מודדת פרמטרים של הקרנית במהלך הניתוח ובכך מסייעת לקבוע בדיוק רב יותר את מידת עובי הקרנית הנדרש לעבור ליטוש. הרופא המנתח יודע בכל זמן נתון מהו עומק הליטוש ומהו עובי הקרנית שנשארת. בדרך זו מבטיחים את יציבות הקרנית ואת בטיחות הטיפול לאורך זמן. מטרת הבדיקות המורכבות והטיפול בלייזר היא לממש את פוטנציאל הראייה הטוב ביותר של המטופל. מכשיר הלייזר מסוג AMARIS 1050, מתבסס על נתוני העיניים שנמדדים בשבעה מימדים, כולל מדידת כל התזוזות הבלתי רצוניות של העין, אשר מוקלטות ומוכנסות לחישוב. יתרון זה מוביל לדיוק מרבי ולצמצום הסיכוי להסרת רקמת קרנית מיותרת.

"קרן הלייזר של המכשיר היא הדקה והמדויקת ביותר בעולם והליטוש של קרנית העין יוצר בשל כך שטח פנים חלק ואחיד, המבטיח ראייה טובה ויציבות במספר".

ד"ר שמואל לוינגר מוסיף: "אנו משתמשים ברשת 'עיניים' גם במכשיר הלייזר מסוג אינטרלאסיק ליצירת חלון טיפולי ומתלה בקרנית. השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר החלמה ללא כאבים וחזרה מהירה מאוד לשגרה ולאיכות ראיה טובה לאחר הניתוח".

האם ניתוח לייזר מסוכן? האם הוא כרוך בכאבים?

"במהלך הניתוח, המטופל אינו חש כאב במהלך הניתוח מאחר שניתוחי לייזר מתבצעים בהרדמה מקומית באמצעות טיפות אלחוש", אומר ד"ר אורי מלר, מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' ובבית החולים 'קפלן'.

ומה לגבי תופעות לוואי וסיבוכים?

לדברי ד"ר מלר: "ניתוח לייזר נחשב לניתוח עם שעורי ההצלחה הגבוהים ביותר ברפואה. יחד עם זאת לכל ניתוח יש תופעות לוואי אפשריות ולאחר ניתוחי לייזר, הנפוצות הן יובש בעיניים אשר מטופל באמצעות דמעות מלאכותיות, הילות וסנוורים לתקופה של מס' ימים עד שבועות לאחר הניתוח.

"לגבי החשש הגדול ביותר של מטופלים מעיוורון, אני יכול להרגיע שבישראל לא מוכר אף מקרה.
את הסיכון לזיהום אנו מונעים במתן הוראות מדויקות למטופל לשמירה על הגינה ולשימוש בטיפות אנטיביוטיות".

מהו עיקרון הפעולה של ניתוח לייזר?

"במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אנו מתקנים את הראייה באמצעות ליטוש פני הקרנית, שנעשה על פי חישובים מאד מדויקים בעזרת מערכות התכנות והבקרה של מכשיר הלייזר. ליטוש פני הקרנית באמצעות לייזר משנה את תכונותיה האופטיות ומבטל את ההזדקקות למשקפיים או לעדשות מגע.

"הניתוח מורכב משני שלבים:
א. פתיחת חלון טיפולי בקרנית העין
ב. ליטוש הקרנית וסגירת החלון הטיפולי".

האם תיתכן נסיגה במספר לאחר הניתוח?

ד"ר שמואל לוינגר אומר כי "ככל שהמספר גבוה יותר לפני הניתוח, כך קיים סיכוי כי בעתיד תחול נסיגה במספר. ניסיוננו הרב והביטחון בתוצאות, מאפשר לנו להעניק למטופלים אחריות ללא הגבלת זמן לתיקון ליקוי בראייה לרחוק, במקרים בהם חלה נסיגה של מספר. כמובן שהדבר תלוי אם ניתן לבצע את התיקון מבחינה רפואית ורק אם המטופל מעוניין. האחריות לא חלה על שינויים שמקורם במחלות עיניים שעלולות להתפתח עם הגיל כגון: גלאוקומה, הפרדות רשתית וכיוצ"ב. כמו כן על שינויים תלויי גיל כדוגמת זוקן הראייה אשר אופייני לבני 40 פלוס ומתבטא בירידה בחדות הראייה לקרוב ובהזדקקות למשקפי קריאה וקטרקט שאופייני לבני 60 ומעלה".

לדבריו, "עם הטכנולוגיה המתקדמת ועם השיטות הניתוחיות המתקדמות, כדוגמת האינטראלאסיק', וה- Amaris 1050 מסתיים הניתוח בתוך שניות וכבר בתוך שעות הראייה מצוינת. השילוב של שני מכשירי לייזר מתקדמים מאפשר לתקן לא רק את חדות הראייה אלא גם את איכות הראייה".

האם יש פתרון חלופי למי שנמצא לא מתאים לניתוח לייזר?

ד"ר יוסף דוייב, מנהל חדרי הניתוח ומנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים': "כ-30% מהמועמדים אינם מתאימים לטיפול לייזר מסיבות רפואיות שונות הנחשפות בבדיקת ההתאמה. לחלק מהם נוכל לשפר את הראייה באמצעות השתלת עדשה תוך- עינית, מלאכותית. ניתוח מסוג זה מבוצע ברב המקרים בהרדמה מקומית בעזרת טיפות אלחוש ונמשך בין 15-20 דקות. ההחלמה קצרה ונמשכת מספר ימים בלבד. לאחר השתלת עדשה תוך-עינית, היא מתפקדת בנוסף לעדשת העין הטבעית הממשיכה לשמור על המיקוד העיני. ניתוח זה מתאים לבני 55-18, כל עוד עדשת העין בריאה ואין תהליך מתקדם של קטרקט. ההשתלה מתאימה גם לאנשים עם רוחק ראייה או קוצר ראייה גבוהים, קרנית דקה או אסטיגמציה (צילנידר) גבוהה. העדשות מהדור החדש מותאמות בדיוק למספר הנדרש ומוזמנות לקראת הניתוח".

האם ניתוח לייזר נמצא בסל?

בבדיקה מול שרות הלקוחות של המרכז הרפואי 'עיניים' מצאנו כי קופות החולים, באמצעות משתתפות במימון ניתוחי לייזר להסרת משקפיים. גובה השתתפות הקופה נקבע בהתאם לקופה ובהתאם לסוג הביטוח המשלים.

עוד על השיטות השונות להסרת משקפיים ועל הטיפולים במרכז הרפואי 'עיניים' http://www.enaim.co.il/index.asp?id=177

קישורים:
http://www.enaim.co.il/index.asp?id=177
עיניים ניתוחי לייזר משקפיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד