כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
החרימה התנחלויות

החברה הטיפה על התנחלויות והתברר כי היא יושבת על אדמה גנובה

ילידים שהם צאצאים של ילידים אמריקאים הביעו עניין בלקבל בחזרה את האדמה שנגזלה מאבות אבותיהם על ידי יצרנית הגלידות הפופולרית בן אנד ג'ריס לאחר שהחברה קראה לאמריקה להחזיר אדמה "גנובה"

החברה הטיפה על התנחלויות והתברר כי היא יושבת על אדמה גנובה
בן אנד ג'ריס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני יותר מ-150 שנה, 11 שבטים אינדיאנים מכרו, בשבריר משוויו, כמעט 94,440 דונם של אדמה כדי לפנות מקום למה שהיא כיום אוניברסיטת מינסוטה, כך אמרו חוקרים ל'וושינגטון פוסט'. זו הייתה תחילתה של מערכת יחסים רעילה בת מאה שנים, הם אמרו, והגיע הזמן שהאוניברסיטה ומוסדות להשכלה גבוהה אחרים ישלמו פיצויים.

"יש את בתי הספר האלה ששווים עשרות מיליוני דולרים, אבל הם לא בודקים שום דרך שבה הם יכולים לשפר את מצב החיים של עמים ילידים כיום", אמר אן גראג'יולה, צאצא של להקת בוי פורטה של ​​שבט צ'יפווה. "עם זאת, קיומם כמוסדות, כבתי ספר ללמידה, קיימים רק היום בגלל כל מה שנלקח מאיתנו.

ארצות הברית ניסתה לספק פיצויים לאינדיאנים בעבר. כדי להביע הכרת תודה לאינדיאנים ששירתו במלחמת העולם השנייה, הקונגרס הקים בשנת 1946 את ועדת התביעות ההודית, כדי לפצות שבטים מוכרים שנגנב מהם קרקע. הוועדה שהייתה פעילה עד 1978, שילמה 1.3 מיליארד דולר, כך לפי ה"ניו יורק טיימס", שהסתכמו בכ-1,000 דולר לכל בן שבט.

בנוסף חברי שבט ילידים שהם צאצאים של ילידים אמריקאים הביעו עניין בלקחת בחזרה את האדמה שנכבשה לכאורה על ידי יצרנית הגלידות הפופולרית בן אנד ג'ריס לאחר שהחברה קראה לאמריקה להחזיר את האדמה ה"גנובה".

דון סטיבנס, אמר ל'ניוזוויק' שהשבט שלו "תמיד מעוניין להחזיר את אדמותינו", אבל חברת הגלידה עדיין לא יצרה איתם קשר בנוגע לאדמות שהמשרד שלה לכאורה יושב עליה כעת.

ההתעניינות לגבי בן אנד ג'ריס מגיעה לאחר שהחברה צייצה בטוויטר כי "הגיע הזמן שנכיר בכך שארה"ב קיימת על אדמות ילידים גנובות ונתחייב להחזיר אותן".

חברת הגלידה הוסיפה בציוץ קישור לאתר האינטרנט שלה שבו פירטה עוד יותר את הקריאה לפעולה, ואמרה שאמריקה צריכה להתחיל בהחזרת אשמות. דברי חברת הגלידה עוררו גל של תגובת נגד שהובילה לקריאות לחרם ואף לצניחת מניית החברה.

השטח שבו נמצא המשרד של ​​בן אנד ג'ריס בדרום ברלינגטון, בורמונט הייתה פעם חלק מהטריטוריה של שבט אבנאקי. המבקרים הצביעו על עובדה זו, וחלק אף כינו את חברת הגלידה "צבועים" על כך שלא החזירה את האדמה ה"גנובה" שעליה היא יושבת תוך שהם קוראים לאחרים לעשות זאת.

חברת הגלידות שיושבת על אדמות לכאורה גנובות ניסתה לגרום לזכיינית שלה בארץ לא למכור גלידות ביהודה ושומרון בטענה כי זה שטח כבוש, היא נכשלה והתקפלה לאחר מאבק ארוך. בינתיים מתברר כי היא יושבת לכאורה על אדמות גנובות משבטים ילידים.

ארה''ב חרם בן & ג'ריס גלידות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד