י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חכם בשמש"

נזקים בריאותיים וסרטן העור: כך תתמגנו בקיץ

חשיפה לשמש גורמת לנזקים בריאותיים העלולים להגביר את הסיכון לסרטן העור, במיוחד אם מדובר בכוויות שנוצרו בילדות. אז איך בכל זאת אפשר ליהנות בחופשת הקיץ ולהפחית את הסיכון לחלות? כל הפרטים בכתבה

נזקים בריאותיים וסרטן העור: כך תתמגנו בקיץ
אילוסטרציה צילום: דפנה שן

עם תחילתה של חופשת הקיץ, מפורסמות המלצות לציבור לחשיפה זהירה לשמש. חשוב לציין כי בחופש הגדול חיוני לאמץ את כללי "חכם בשמש®", ולהגן על בריאות הילדים בבריכה, בחוף הים, בקייטנה, בנסיעות לחו"ל ובכל מרחב פתוח. 

חשיפה לקרני השמש גורמת לנזקים מיידים, כמו כוויות ונמשים, או לנזקים בטווח הארוך, של ריבוי קמטים, כתמים והזדקנות מוקדמת של העור. כל אלו עלולים להוביל לנגעים קדם סרטניים ולסרטן העור. כוויות שמש מרובות, בעיקר בגיל הילדות, מהוות גורם סיכון גבוה להתפתחות מלנומה מאוחר יותר, במהלך החיים. 

תינוקות וילדים הם אוכלוסייה בסיכון וחשוב לשמור עליהם. עד גיל חצי שנה אין לחשוף תינוקות לשמש בכלל! ילדים ופעוטות מעל גיל חצי שנה יש להלביש בבגדים המכסים את כל הגוף, כולל כובע רחב שוליים. יש להזכיר לילדים לא להסיר את החולצה בזמן שהותם בחוץ ובמים. מומלץ שילבשו בגד ים עם שרוולים, או חולצה באריגה צפופה או מבד חוסם קרינה. במקביל יש להקפיד על כל כללי ההגנה האחרים במהלך חופשת הקיץ, גם כאשר הילדים אינם בחסות ההורים, למשל, בזמן שהותם בקייטנה, בתנועות נוער ובחוגי בספורט.

כללי חכם בשמש הם ראשי תיבות של המילים וההמלצות הבאות:

• ח-חיפוש צל: יש להשתדל לשהות בצל, אך צריך לזכור כי בחוף הים או בקרבת הבריכה ישנה גם קרינה חוזרת מהחול ואו המים.

• כ-כובע: מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, שיגן על הפנים, העיניים, הצוואר והעורף.

• מ-משקפי שמש: מומלץ להרכיב משקפי שמש תקניים המסננים את הקרניים העל-סגולות.

• ב-ביגוד מתאים: למרות החום, מומלץ לכסות ככל שניתן את הגוף בלבוש ארוך (חולצה עם שרוולים המכסה את הכתפיים והזרועות ומכנסיים עד הברכיים לפחות). הבדים המספקים את מרב ההגנה מפני קרני השמש הם בדים באריגה צפופה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה או ביגוד מגן אחר. 

• ש-שעות בטוחות: יש להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 עד 16:00, שהן שעות בהן עוצמת הקרינה היא מרבית.

• מ-מסנן קרינה: מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה. לילדים ותינוקות מומלץ למרוח תכשיר ייעודי עבורם. יש למרוח את התכשיר חצי שעה לפני היציאה מהבית, ושוב כאשר מגיעים לים או למקום בו נחשפים לשמש. יש לחדש את המריחה כל שעתיים, ולאחר שהייה במים או הזעה וניגוב הגוף במגבת. עדיף להשתמש בתכשיר שבו ניתן לשלוט בכמות הנמרחת. חשוב להבין, אם לא מורחים את הכמות המומלצת, לא מגיעים לרמת ההגנה הכתובה על התכשיר.

• ש-שתייה מרובה: הגוף מזיע ומאבד נוזלים בימים חמים. כדי למנוע את התייבשות הגוף, יש להרבות בשתייה.

 

 

שמש קיץ בריכה חופשה סרטן העור מניעת סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד