י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המדינה מחרימה

הלחימה בסודן לקראת הסוף? ניסיון אפריקאי לקיום פסגה

הרשות הבין-ממשלתית לפיתוח הסכימה לבקש פסגה של כוח הכוננות של מזרח אפריקה לגישה הומניטרית ו"הגנה על אזרחים" | סודן שוללת את עמידתו של נשיא קניה בראש הועידה  

הלחימה בסודן לקראת הסוף? ניסיון אפריקאי לקיום פסגה
הכוחות החצי צבאיים ברחובות סודן צילום: צילום מסך

הגוש המזרח אפריקאי קרא לפסגה אזורית כדי לשקול פריסת כוחות לתוך סודן במטרה להגן על אזרחים, לאחר כמעט שלושה חודשים של אלימות בין הצבא לכוחות התמיכה המהירה החצי-צבאיים.

הרשות הבין-ממשלתית לפיתוח, המורכבת משמונה מדינות בקרן אפריקה וסביבתה, נפגשה בבירת אתיופיה אדיס אבבה כדי להניע תהליך שלום לסכסוך בסודאן. אבל היוזמה עמדה בפני כשלון מכיוון שמשלחת מצבא סודאן לא השתתפה ביום הראשון של הפגישות, לאחר שדחתה את עובדת עמידתו של נשיא קניה כראש הוועדה המאפשרת את השיחות.

בהצהרה, הרשות הבין-ממשלתית לפיתוח אמרה כי היא הסכימה לבקש פסגה של גוף אזורי אחר, כוח הכוננות של מזרח אפריקה המונה 10 חברים, "כדי לשקול את הפריסה האפשרית של כוחותיה להגנה על אזרחים ולהבטיח גישה הומניטרית". סודן חברה בשני הגופים, וכך גם אתיופיה, קניה, סומליה ואוגנדה.

בפגישת הרשות הבין-ממשלתית לפיתוח השתתפה עוזרת מזכירת המדינה של ארצות הברית לענייני אפריקה, מולי פי. לפי מחלקת המדינה האמריקנית, פי תפגוש נציגים בכירים של ממשלות באזור וכן מוועדת האיחוד האפריקאי בביקורה בן היומיים.

הקרבות שפרצו ב-15 באפריל בחרטום, בירת סודן, התפשטו במהירות לאזורים אחרים במדינה. יותר מ-2.9 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם, כולל כמעט 700,000 שברחו למדינות שכנות - שרבים מהם נאבקים בעוני ובהשפעת הסכסוכים הפנימיים שלהם. המאמצים הדיפלומטיים להפסיק את הלחימה בין צבא סודן לכוחות המורדים הוכיחו עד כה כלא יעילים, כאשר יוזמות מתחרות יוצרות בלבול לגבי האופן שבו ניתן להביא את הצדדים הלוחמים למשא ומתן.

הרשות הבין-ממשלתית לפיתוח אמרה כי היא מצטערת על היעדרותה של משלחת מצבא סודאן, שלדבריה אישרה מוקדם יותר את ההשתתפות. משרד החוץ של סודאן, שבשליטת הצבא, אמר שהמשלחת לא הגיעה מכיוון שהרשות הבין-ממשלתית לפיתוח התעלמה מבקשתה להחליף את נשיא קניה וויליאם רוטו כראש הוועדה שעומדת בראש השיחות.

רוטו "בעל חוסר משוא פנים במשבר המתמשך", אמר המשרד באמצעות סוכנות הידיעות הממלכתית.

סודן קניה אפריקה ועידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד